Дълговата криза на китайската строителна компания China Evergrande Group хвърли сянка върху плана на концерна да подсили своя бизнес с електрически превозни средства.
Evergrande обяви по-рано, че възнамерява да превърне своето звено за електрическа мобилност в основен източник на приходи в средносрочен и дългосрочен план.
Дъщерното дружество China Evergrande New Energy Vehicle Group, създадено специално за тази цел, представи първото си масово произведено електрическо превозно средство през януари, въпреки че все още не е получило регулаторно одобрение, пише Nikkei Asia Review.
Неволите на групата ще се задълбочат допълнително, ако Evergrande не успее да възстанови огромната инвестиция, която е направила в развитието на бизнеса си с електромобили.
Evergrande NEV обяви в средата на януари, че производството на SUV-а Hengchi 5 е започнало в завода ѝ в Тиендзин. Компанията също така пусна видео на производствената линия, управлявана от роботи, и подчерта, че производството е завършено 12 дни предсрочно и че подготовката върви добре.
Въпреки изявлението на Evergrande, компанията всъщност е планирала да започне масово производство през втората половина на 2021 г. В същото време анализаторите са на мнение, че концернът изостава съществено с налагането си на пазара на електрически коли и все още не се знае кога ще стартират продажбите.
В Китай Министерството на индустрията и информационните технологии е институцията, която одобрява производството и продажбата на автомобили. Министерството и други органи разглеждат заявленията на производителите, след което поставят автомобилите в списък с модели; списъкът се предоставя за обществено обсъждане преди кандидатурите да бъдат одобрени или отхвърлени.
Моделът на Evergrande беше включен в списъка за преглед през ноември. Смяташе се, че скоро след това ще се появи на пазара, но месец по-късно автомобилът беше премахнат от списъка.
Властите не обясниха защо електромобилът на Evergrande е бил пренебрегнат, но през февруари Hengchi отново се появи в списъка. Въпреки това, дори ако този път бъде осигурено одобрение, компанията остава изправена пред редица препятствия.
През 2018 г. Evergrande обяви, че ще навлезе в бизнеса с автомобили, използващи нов вид енергия (NEV), за да диверсифицира приходите си. През 2019 г. звеното обяви план за инвестиране на около 45 млрд. юана (7 млрд. долара) в рамките на три години.
Отделно, компанията заяви, че планира да набере поне 30 млрд. хонконгски долара (3,8 млрд. долара) през 2020 г. и 2021 г., в което финансиране ще участват играчи като Tencent.
Един от проблемите на Evergrande остава бързото влошаване на финансовото състояние на бизнеса с недвижими имоти. Проблемите с управлението на компанията привлякоха вниманието на широката общественост в средата на миналата година. През 2021 г. приходите от продажби на имоти на групата спаднаха с 39% на годишна база до 443 млрд. юана.
Evergrande Group притежава повече от 60% от Evergrande NEV. Продажбата на активи и бизнеси, свързани с електромобили, може да помогне за намаляване на дълговата тежест върху групата. Въпреки това няма да е лесно да се намери купувач за марка, която все още не се е реализирала на пазара.
Засега бъдещето на звеното за електромобили на Evergrande ще зависи от благоразположението на Пекин.