Първо, президентът представи пет електромобила от новия подбранд bZ, включително прототип на кросоувъра bZ4X, който трябва да се появи на пазара по-късно тази година. Тогава той изненада публиката си с още 11 електромобила, скрити зад завеса. Там имаше четири модела Lexus, включително прототип на кросоувъра Lexus RZ, който се очаква да дебютира тази пролет, и седем прототипа с марка Toyota.
„Много от автомобилите, които разглеждате в момента, ще бъдат пуснати скоро на пазара“, изтъкна Тойода.
Той добави, че компанията ще пусне общо 30 електрически модела в глобален мащаб до 2030 г. От планираните 3,5 млн. електромобила, които Toyota ще продава в края на десетилетието, около 1 млн. ще бъдат с марка Lexus, тъй като брандът ще стане изцяло електрически на пазари като САЩ, Европа и Китай.
„Някои хора казват, че Toyota не се интересува от електромобили – това е, което чуваме често“, признава Тойода с усмивка, добавяйки: „Но когато си помислите за обема [на електромобилите], за който говорим, това е огромно количество“.
Toyota ще разчита на разнообразието от модели, докато преследва тези цели, като подходът ѝ рязко контрастира с този на Tesla, която залага само на 4 вида превозни средства за момента, доближавайки се към 1 млн. продажби през 2021 г.
2т
Но някои критици се съмняват в стратегията на Toyota. Местният ѝ конкурент Nissan Motor Co. и неговите партньори Renault и Mitsubishi бяха разпитани от инвеститорите за начина, по който възнамеряват да действат по отношение на електрoмобилността през януари, когато обявиха планове за пускане на 35 електрически модела през следващите пет години.
Защо е необходимо такова разнообразие, когато истинската цел е печалбата, а не обемът?
Главният оперативен директор на Nissan Ашвани Гупта каза, че алиансът вече е установил присъствие на почти всеки пазар по света, с гама от близо 100 модела. Компаниите просто не могат да се отдалечат от тези клиенти по време на електрическия преход.
„Става въпрос за това как можем да покрием 100 процента от географията по света“, подчертава Гупта.
Toyota заема подобна позиция и това може да се види от новите дизайнерски планове.
Докато Nissan демонстрира своите амбиции с числа в презентация на PowerPoint и компютърни изображения на четири концептуални коли, това, което прави презентацията на Toyota уникална, е нейното представяне на 16 модела в пълен размер, които можете да докоснете.
Многостранният подход, който Toyota възприема за електромобилите, отразява нейната цялостна стратегия за задвижването. Дори докато се подготвя да продаде 3,5 милиона напълно електрически превозни средства, компанията планира да продаде още милиони повече хибриди и водородни превозни средства по своя път към въглероден неутралитет.
„Това е диверсифициран пазар“, посочва Тойода през декември. „Ето защо залагаме на толкова голямо разнообразие“, добавя той.