IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Технологичните компании изсмукват печалбите на Mercedes, BMW и VW

Софтуерните гиганти започват да налагат своите условия на производителите на автомобили в безпрецедентна смяна на бизнес модела

13:36 | 17.02.22 г. 2
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Alex Kraus/Bloomberg</em></p>

Снимка: Alex Kraus/Bloomberg

Mercedes влиза в съдбовен алианс с Nvidia

Вярно е, че Келениус полага основите на това Mercedes да запази и в бъдеще предимството си по отношение на клиентския интерфейс с разработването на собствената си операционна система MB.OS на стойност 4,9 милиарда евро, която трябва да се превърне в нещо като мозък и централна нервна система на всеки автомобил. В две от четирите централни области, които се базират на MB.OS, обаче Mercedes влиза в съдбовен алианс с Nvidia.

Например, нищо в информационно-развлекателната система MBUX не работи без графичните карти и софтуерните инструменти на компанията от Силициевата долина. А що се отнася до автономното шофиране, Mercedes вероятно ще се обвърже с Nvidia за период до 15 години, твърдят източници от компанията. Американската компания вероятно ще оборудва със своите високопроизводителни процесори и приложения за изкуствен интелект както следващата платформа за компактни автомобили MMA, така и архитектурата MB.EA за големите седани и SUV.

В бъдеще всички моделни серии на Mercedes ще работят с компютърни архитектури на Nvidia, които могат да се надграждат. Паметта се очаква да бъде толкова голяма, че автомобилите да могат да се обновяват с нови функции чрез безжични актуализации на софтуера дори дълги години след първата продажба. Сътрудничеството обхваща по-специално високоавтоматизираните и напълно автоматизираните функции за шофиране.

По принцип автономното шофиране се разделя на пет нива. Първото и второто ниво вече са стандартни за повечето нови автомобили под формата на асистенти за дистанция и за поддържане на лентата. От друга страна, напълно автономните роботизирани автомобили (ниво 5) все още са смела мечта. Понастоящем Mercedes внедрява системата Drive Pilot във флагманските си седани S-класа и EQS. Това е първата в света система от ниво 3. В този случай на определени етапи отговорността се прехвърля изцяло върху технологията, а отговорност носи самата Mercedes.

Възможностите за използване на Drive Pilot обаче са ограничени. Към момента системата може да се използва само по германските магистрали, когато има задръстване или движението е спряло, и при максимална скорост от 60 километра в час. Водачът трябва да е в състояние да поеме отново управлението, когато това бъде поискано от него.

Сътрудничеството като „нож с две остриета“

Ето защо индустрията не очаква голямата промяна на парадигмата преди ниво 4, при което водачът всъщност ще се превърне в пътник, който може да бъде закаран от точка А до точка Б по определени маршрути, докато спи или чете вестник. Докато Mercedes е разработил своята система от ниво 3 без помощта на Nvidia, германците зависят от изкуствения интелект на американците за пълната автоматизация, поясняват източници от компанията.

Причината: за да може един автомобил да управлява, спира и изпреварва по-безопасно от човек във всяка ситуация, програмните команди не са достатъчни. Освен тях са необходими алгоритми за самообучение, които да имитират всички възможни маневри и средата и да ги комбинират със съществуващите знания, за да формират невронни мрежи. „Затова ни трябва Nvidia", казва мениджър на Mercedes. Подписани са първите договори с разработчика на графични карти. Но сътрудничеството е „нож с две остриета“, твърдят вътрешни лица.

В Щутгарт дори има опасения, че германците са взети на подбив. В края на краищата американците печелят два пъти от Mercedes - първо чрез продажбата на хардуера, а след това - чрез дял от приходите от софтуерните актуализации. На карта са заложени много пари. Само за Drive Pilot Mercedes вероятно ще иска от клиентите си по няколко хиляди евро на автомобил. Ако се предположи, че процентът на активиране на тази екстра е висок, общата сума може бързо да достигне милиарди. А при това партньорството с Nvidia не е ексклузивно. Volvo дори получава новите чипове Orin две години преди Mercedes.

Сега германците искат да преговарят отново по условията. Ръководителят на Mercedes Ола Калениус и главният изпълнителен директор на Nvidia Дженсън Хуан комуникират оживено. Но скандинавецът има малко възможности за влияние. Екипът му няма смелостта и ноу-хауто да проектира собствени чипове като Tesla. А по отношение на изчислителната мощ Nvidia се смята за най-добрата в класа. Чиповете Orin на компанията от Силициевата долина извършват 254 трилиона операции в секунда (TOPS), а следващото поколение (Atlan) се очаква да управлява дори повече от 1000 TOPS. За сравнение, в момента системата HW3 на Tesla управлява само 144 TOPS операции в секунда.

А тъй като автомобилите все повече се превръщат в подвижни центрове за забавление, които се движат поне полуавтономно и все по-често комуникират чрез облака, те се нуждаят от все по-голяма изчислителна мощност. Именно тук производителите на чипове усещат възможността. Освен Nvidia, дългогодишният лидер в индустрията Intel и Qualcomm, най-големият производител на чипове за мобилни телефони в света, навлизат в електронния център за управлението на автомобилите.

Тяхната тайна мисъл: "Смартфонът съдържа един чипсет, а автомобилът - много", казва европейският шеф на Qualcomm Енрико Салватори. Чипсетът е комбинация от множество електронни компоненти, разположени в един чип. Влизането на трите водещи американски производителя на чипове в автомобилния бизнес е залог за бъдещето. Секторът все още е само ниша за тях, но потенциалът му е огромен.

Пазарната стойност на Nvidia е пет пъти по-висока от тази на Mercedes

Пазарните изследователи от Omida например очакват годишните продажби на автомобилни чипове да се увеличат с 12% до 2025 г. Една от важните причини за това е, че стойността на чиповете в електрическите автомобили е три пъти по-висока от тази на чиповете в автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Увеличеното използване на системите за подпомагане на водача и цялостни решения за информационно-развлекателните системи също е важен фактор за приходите.

През миналата година световните приходи от автомобилни чипове се увеличиха с 28% до 52 млрд. долара. Концерните за чипове твърдо вярват в по-нататъшния растеж и харчат много пари за него. Миналата година Qualcomm придоби шведската компания Veoneer за 4,5 млрд. долара - и изпревари поддоставчика Magna. Компанията е специализирана в разработването на системи за подпомагане на водача или накратко ADAS. В допълнение към съответния софтуер продуктите на компанията включват и необходимата сензорна технология, например камери или радари.

А още преди пет години Intel вече погълна израелската компания Mobileye, специалист в областта на технологиите за камери за автономно шофиране, която иска да управлява собствени автопаркове за роботизирани таксита. Цената на сделката бе 15,3 млрд. долара. Тази пролет американците искат да направят Mobileye публична компания. Пазарните наблюдатели очакват пазарна капитализация до 50 млрд. долара.

Фактът, че инвеститорите възлагат големи надежди на индустрията на чиповете, може да се отчете и в настоящата оценка на фондовия пазар. Стойността на Nvidia се равнява на около 570 млрд. евро на борсата. Това е пет пъти повече от оценката на Mercedes. А сравнението показва колко силно ще се промени балансът на силите в автомобилната индустрия през следващите години.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:19 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 2
scott
преди 2 години
нема да стане така!Стоността на една кола се изчислява по това - доколко ти осигурява чукането и адреналина от високата скорост при шофиране.Вкарването на софтверето вътре в автото изключва възможността за висок адреналин при скорост и почти забранява чукането /камери, подслушване, наблюдение 24/7/. Старата игра: женат гледа колата на мъжъ с възхита и се качва на предната седалка ше спре.КРАЙ НА АВТОМАТИЗАЦИОНЪТ. Освен ако не напват некоя тесла за дигитолнороденото поколение и не го свикнат, че автото се движи с 50 и вътре е место само да си играеш плейстейшън, а не с ***.ЗАЕДНО ШЕ СЕ ПРОВАЛЪТ! КРАЙ НА ВТОРИЧНИЯ ПАЗАР И СМЪРТ ЗА АФТОМОБИЛЧЕТО. От ного ъкъл и несъобразяване с индивидът!Рип бе техноколата......................
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 0
khao
преди 2 години
да ги ожали човек... не плащат данъци с милиарди кеш по офшорни зони!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още