Досега бизнес моделът на автомобилните компании беше сложен, но монотонен: няколко десетилетия се инвестираха в изграждането на марка, с която клиентите могат да накарат съседите си да им завиждат. Тогава се инвестираха милиарди евро в разработването на нови модели автомобили и съответните производствени мощности. След като това беше направено, печалбата се увеличаваше с всеки продаден автомобил - и то по-бързо, отколкото един бизнес икономист може да каже „икономия от мащаба".
Така в продължение на десетилетия производителите на автомобили до голяма степен определяха цените на доставчиците. Тази властова структура се считаше за норма в автомобилната индустрия.
Но с навлизането на технологични компании като Google, Amazon или Qualcomm в кокпита и централните компютри на автомобилите всичко това се променя. В бъдеще Mercedes-Benz ще трябва да споделя всяко евро от продажбата на софтуерни компоненти за автономно шофиране с IT компанията Nvidia, потвърждават петима вътрешни източници пред германския Handelsblatt.
От 2024 г. нататък двете компании заедно ще предлагат все повече софтуерни пакети за автоматизирано шофиране. След това Nvidia ще получава цялостен принос от приходите, който се очаква да бъде повече от 40%. Компаниите не коментират подробности по договора „заради причини, свързани с конкуренцията".
„Подобно споделяне на приходите не се е случвало никога досега в автомобилната индустрия", казва инвестиционен банкер. Скоро обаче това може да се превърне в новото нормално. Audi, Volvo и Jaguar Land Rover също си сътрудничат с Nvidia. Старата практика в автомобилната индустрия доставчиците да „се залъгват“ с фиксирани цени се размива, когато става въпрос за ключови цифрови технологии.
Навсякъде се появяват нови съюзи. Stellantis например сключва договор с Foxconn и Amazon за дигиталния кокпит. От друга страна, конкуренти като Renault, Volvo, GM и Ford се кълнат в Android Automotive на Google за своите информационно-развлекателни системи.
Според експерти сделката на Mercedes с Nvidia може да се превърне в пример за индустрията. „Автомобилната индустрия все по-често започва да влиза в интелигентни партньорства, които са изгодни и за двете страни", казва Фабиан Брандт, ръководител на екипа за автомобилната индустрия в консултантската компания Oliver Wyman. „В миналото не съществуваше истинско сътрудничество, а пирамидални покупки и взаимоотношения с доставчиците“.
По принцип производителите на превозни средства имат възможност да играят централна роля като интегратори в екосистемата за мобилност на бъдещето - но само ако запазят суверенитета си върху данните и способността си да ги интерпретират, обяснява Брандт този вид симбиоза. „Тези, които доброволно се откажат или неволно загубят този стратегически контрол, ще се затрудняват в разработването на нови бизнес модели и да се диференцират“.
И сега собствените марки на някои производители отстъпват напълно на гласовите асистенти например. Новият Megane E-Tech се вслушва в Hey Google вместо в Bonjour Renault. Alexa на Amazon също навлиза все повече в пилотските кабини. От друга страна, германските производители на автомобили все още разчитат на собствените си творения, поне отчасти, за да блокират навлизането на интернет гигантите в техните автомобили.
“Ние не продаваме на други механично устройство, което те могат да използват дигитално", обясни веднъж ръководителят на Mercedes Ола Келениус. „Искаме сами да се възползваме от новите възможности за бизнес, базирани на софтуер“. Но за да може логото със звездата да блести навън, главният изпълнителен директор на концерна от DAX трябва да направи повече компромиси на заден план.
преди 2 години нема да стане така!Стоността на една кола се изчислява по това - доколко ти осигурява чукането и адреналина от високата скорост при шофиране.Вкарването на софтверето вътре в автото изключва възможността за висок адреналин при скорост и почти забранява чукането /камери, подслушване, наблюдение 24/7/. Старата игра: женат гледа колата на мъжъ с възхита и се качва на предната седалка ше спре.КРАЙ НА АВТОМАТИЗАЦИОНЪТ. Освен ако не напват некоя тесла за дигитолнороденото поколение и не го свикнат, че автото се движи с 50 и вътре е место само да си играеш плейстейшън, а не с ***.ЗАЕДНО ШЕ СЕ ПРОВАЛЪТ! КРАЙ НА ВТОРИЧНИЯ ПАЗАР И СМЪРТ ЗА АФТОМОБИЛЧЕТО. От ного ъкъл и несъобразяване с индивидът!Рип бе техноколата...................... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години да ги ожали човек... не плащат данъци с милиарди кеш по офшорни зони! отговор Сигнализирай за неуместен коментар