През ноември миналата година главният изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Дийс дори не пожела да присъства на среща с работниците в главния завод във Волфсбург, с което си навлече гнева им. От друга страна, участието в първата работническа среща за новата година се превърна в нещо обичайно за главния изпълнителен директор. Дийс изрази благодарността си за поканата. „Мисля, че е добре да се срещнем тук толкова рано през годината и да обменим идеи", каза той в сряда във Волфсбург.
След миналогодишните спорове работническият съвет (той осъществява връзката с профсъюза - бел. ред.) и висшето ръководство търсят нов баланс в отношенията си, пише Handelsblatt. Главният изпълнителен директор Дийс разгневи работниците, като заговори за съкращаване на 30 хил. работни места през есента. Това почти му коства позицията. След като Дийс се отказа от редица отговорности, представителите на работниците в надзорния съвет се съгласиха да продължат да работят с него.
Въпреки това и сегашната ситуация във Волфсбург все още е изпълнена с конфликти. И това се дължи преди всичко на продължаващия недостиг на чипове в основния завод на Volkswagen.
През миналата година там са произведени малко под 400 хил. автомобила, което е само около половината от възможния капацитет и е по-малко от когато и да било от 50-те години насам. Компанията обяви леко увеличение за тази година, като във Волфсбург ще бъдат произведени 570 хил. автомобила.
Работническият съвет подготвя служителите за трудни времена. „Volkswagen и централата ни във Волфсбург се намират в сериозна криза", заяви Даниела Кавало, председател на работническия съвет, и добави, че следващите няколко месеца ще бъдат трудни за работниците. “Те ще изискват много от нас и ще се нуждаят от всичките ни сили", добави тя.
Хиляди служители на VW ще трябва да очакват загуби
Става въпрос най-вече за пари. Тъй като пълното натоварване на главния завод във Волфсбург не може да бъде гарантирано за по-дълъг период от време поради липсата на чипове, управителният съвет иска да промени цялата система за смените до началото на лятото. Най-важната промяна: нощните смени ще бъдат отменени на три от четирите монтажни линии.
В производството на автомобили във Волфсбург са заети около 13 хил. души. Около половината от тях ще трябва да понесат финансови загуби, ако нощните смени бъдат отменени, както е планирано. В отделни случаи нощните бонуси възлизат на няколкостотин евро на месец.
Даниела Кавало възнамерява да договори финансово обезщетение за засегнатите работници от загубата на нощните бонуси, поне частично. „Настоявам за обезщетение, за да се компенсират тези загуби“, каза тя на срещата на работниците. Служителите във Волфсбург не са отговорни за недостига на чипове, това е работа на ръководството, е нейният мотив. Тя заяви, че премиум марките Porsche и Audi са били приоритизирани в рамките на групата VW за полупроводници - в ущърб на служителите на Volkswagen, като например тези във Волфсбург.
Председателят на работническия съвет също е подложен на натиск. Тя трябва да докаже, че може да постигне нещо за служителите при преговорите с компанията. Едва през май миналата година тя пое ръководството на работническия съвет като наследник на Бернд Остерло. През март във Волфсбург предстоят и редовните избори за работнически съвет. Този път Даниела Кавало ще се сблъска с особено голям брой опозиционни кандидати, включително някои от редиците на IG Metall.
В отговора си главният изпълнителен директор Дийс не разглежда исканията за финансова компенсация за загубата на нощните бонуси. Той обаче потвърди, че ситуацията остава напрегната. „Необходими са корекции на капацитета, включително в средносрочен план", каза Дийс. Главният изпълнителен директор иска обаче и да вдъхне поне малко надежда на служителите. „Виждаме възможности за по-нататъшно увеличаване на производството, особено през втората половина на годината", каза Дийс.
В обръщението си към служителите главният изпълнителен директор избягва всякаква конфронтация. За разлика от миналата есен сега във Волфсбург не се говори за по-нататъшни съкращения на работни места.
Дийс предпочита да говори за неотдавнашните успехи на групата в продажбите. „Групата Volkswagen е в отлична форма", заяви главният изпълнителен директор. Особено при новите електрически автомобили продажбите растат впечатляващо.
Според Дийс компанията и особено централата във Волфсбург са на прав път. За това допринасят планираният развоен център и изграждането на изцяло нов завод за сглобяване на бъдещата електрическа серия модели Trinity.
„Миналата година определихме курса, по който Волфсбург отново да се превърне в двигател на групата. Става дума за инвестиции за милиарди", подчерта Дийс. Това ще направи града устойчив на бъдещето до 2030 г., „ако наистина се постараем".
На тази работна среща не се стига до нови сблъсъци между изпълнителния съвет и служителите. Някои обаче смятат, че това примирие ще продължи само до изборите за работнически съвет през март. „Не вярвам на спокойствието", казва един от членовете на борда. „Все още има достатъчно проблеми с взривна сила", добавя друг топ мениджър.