IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Интелигентното зареждане – симбиоза между електромобилите и мрежата

Все повече компании за комунални услуги и оператори на зарядни станции възприемат идеята за балансиране на мрежата чрез батериите на електрическите коли

15:44 | 05.03.22 г. 9
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Jason Alden/Bloomberg</em></p>

Снимка: Jason Alden/Bloomberg

Докато продажбите на електрически превозни средства нарастват в глобален план, големият въпрос за операторите на електропреносни мрежи, тези на зарядни устройства и властите е как да управляват десетките милиони превозни средства без да сриват локални мрежи или да се спестят милиарди евро за надграждане на мрежата, пише Ройтерс.

Отговорът: интелигентното зареждане.

Най-просто казано, софтуерът за интелигентно зареждане позволява на собствениците на електромобили да се включват към мрежата в пиковите часове, без автомобилът да черпи енергия до времето извън пиковите часове. Това облекчава напрежението в електрическата мрежа и спестява пари на шофьорите. 

Без тази опция милиони собственици на електрически коли, които зареждат своите превозни средства след работа, биха могли да претоварят местните мрежи, причинявайки прекъсвания, предупреждава одиторската фирма EY, която изчислява, че Европа ще разполага с около 65 млн. електромобила по пътищата до 2030 г. и със 130 млн. до 2035 г.

 „Преминаването към електрическа мобилност ще бъде почти невъзможно без интелигентно зареждане“, смята Крис Пейтман-Джоунс, главен изпълнителен директор на британската компания за зарядни устройства за електромобили Connected Kerb.

С помощта на мобилното приложение на Connected Kerb всеки водач на електромобил може да зададе определена скорост на зареждане, време за зареждане и точната цена, където минимумът е 19 пенита на киловат.

„Това е много по-евтино и по-просто“, изтъква Гед О'Съливан, 65-годишен собственик на пъб, който се похвали, че е ограничил разходите за зареждане на своя плъгин хибрид с 30% чрез Connected Kerb.

Интелигентното зареждане за обществени зарядни станции е значително предизвикателство, тъй като има малко на брой такива устройства за хората, които не могат да зареждат в домашни условия, защото са принудени да паркират на улицата.

Според доклад на EY и Eurelectric Европа ще се нуждае от 9 милиона обществени зарядни устройства до 2035 г., спрямо 374 000 днес.

Близкото бъдеще също трябва да доведе до т.нар. двупосочно зареждане, или vehicle-to-grid, при което милиони шофьори на електромобили ще могат да връщат електричество към мрежата в пиковите часове.

Дори във Великобритания, където интелигентното зареждане в домовете е широко разпространено, много собственици на електромобили не знаят, че то съществува, според британския енергиен регулатор Ofgem. В САЩ само малка част от компаниите за комунални услуги го предлагат.

От друга страна малко електромобили днес са способни на подобно двупосочно зареждане. Единствено моделите на Renault и предстоящия Ioniq на Hyundai предлагат такава опция.

Последна актуализация: 06:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

9
rate up comment 2 rate down comment 0
cyclop
преди 2 години
Създава се насила проблем, където го няма - при леките автомобили - и се почва едно чудене какви безумни въртели да се измислят, за да може поне малко да се намали или заобиколи проблема... А конете не стават, вече всяко дете знае, че когато конете и кравите пръцкат, ледовете се топят и тюленчетата измират.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 0 rate down comment 4
studioaa
преди 2 години
В дома на бъдещето няма да има нужда от много електричество - ще има само по една крушка(да свети вечер 3-4 часа) телевизор(работи по 1 час дневно) и компютър(работи по 2 часа седмично). В новия електрически грид на бъдещето ще има по-малко мощност отколкото преди век. Спокойно домът на бъдещето ще е построен от екологични материали, в него няма да има бетон, тухли или керемиди - той ще е 100% въглеродно неутрален направен от кал и слама. За какво интелигентно зареждане говорите то няма да има енергия да си заредите телефон или четка за зъби та камо ли цяла кола.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 2
v_tin
преди 2 години
Защо се вързваш на глупости, това с панели на покрива е обсъждано във форума за електричките- за цял ден ще заредиш за 200м. Търси мненията на матеев- той ги обясняваше
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 2 rate down comment 3
studioaa
преди 2 години
Аз мисля, че конските впрягове за много по-добра алтернатива от електрическите коли. Конете могат да се ползват за 12-15 години, докато батериите на електричката трябва подмяна на всеки 2-3 години. Освен това конете нямат нужда от зареждане имат по-голям обхват от електричките и подобна мощност. По-добре да се построят обори и места за почивка за тях вместо зарядни станции за електричките както и соларни панели и вятърни перки. Конят може да работи и когато няма слънце и вятър за разлика от електричката.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 0
alex8712
преди 2 години
Хмм, а защо не я зареждаш докато си в офиса, така и така седи на паркинга? Естествено, трябва да има и достатъчно зарядни на тоя паркинг, а и разликата дневна/нощна може да откаже човек... ОБАЧЕ, една холандска компания пуска тази година соларна електричка, т.е. колата се зарежда от слънцето, докато си седи на паркинга /стига да има слънце де/. Тогава може да ти излезе даже на оферта да връщаш ток в мрежата. Но, както писа v_tin, батериите имат лимит на зарядни цикли - или трябва да ги направят лесно заменяеми и стойността им да падне, или трябва да приложат алтернативна технология за батериите /напр. тази на Тойота?/. Разгледай колата, не изглежда зле https://lightyear.one/lightyear-one
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 3
studioaa
преди 2 години
Литиево-йонните батерии се саморазреждат, нуждаят се от много време за зареждане и много бързо губят своите качества след няколко години 2-3 години употреба и трябва да се купуват нови. Смартфоните имат същия проблем включително и iPhone. На хартия електричката може да мине 200-300 километра, но след няколко месеца или най-много година употреба нейният обхват пада до 20-30 км на зареждане. Освен това 2-3 месеца в годината през зимата тя не може да се използва. Електрификацията няма бъдеще, трябва да се търсят други алтернативни горива.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 2
v_tin
преди 2 години
Не искам да се заяждам, но нали тази батерия има определени цикли и ще се скапе доста по бързо отколкото е предвидено. След това кой ще плаща за батерията
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 0
cyclop
преди 2 години
То имало и по-хубаво - "двупосочно зареждане, или vehicle-to-grid, при което милиони шофьори на електромобили ще могат да връщат електричество към мрежата в пиковите часове." ихуу, ще "може" дори да си изкараш ако ти е останал ток в батерийката - за да си сигурен че нищо няма? И естествено, "ще може" означава "ще бъде принуден" - освен ако не иска да плаща двойно или петорно. Ммм какво розово, екологично, въглеродно неутрално, адско бъдеще.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 1
cyclop
преди 2 години
Тоест, прибирам се от работа включвам играчката да се зарежда, след два -три часа искам да отида някъде - но не мога, понеже играчката интелигентно е решила да се зареди чак в 4 часа през нощта. Какъв интелект, каква практичност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още