Американският автомобилен производител Tesla Inc. продължава серията от рекордни тримесечия, като прогнозира, че доставките ѝ на електромобили ще нараснат с повече от 50% през 2022 г. въпреки продължаващите проблеми във веригите на доставка, които ще отшумят едва през следващата година, съобщава Ройтерс.
Новата прогноза на главния изпълнителен директор на автомобилния концерн с най-голямата пазарна капитализация в света Илон Мъск е подкрепена от силните приходи за последното тримесечие, които надминават очакванията на анализаторите.
Но предпазливите сигнали по отношение на доставките показват, че дори Tesla не може да избегне проблемите с недостига на компоненти.
Компанията подчерта, че увеличаването на производството в новите фабрики край Берлин, Германия, и в Остин, Тексас, ще зависи от възстановяването на глобалните вериги на доставка и успешното въвеждане на нови технологии.
По време на обявяването на тримесечния отчет Мъск заяви, че компанията няма да пусне в продажба нови модели през тази година, но се надява да реализира пазарния дебют на пикапа Cybertuck, влекача Semi и новия спортен Roadster през 2023 г.
Tesla посочи, че в момента не работи върху обявения по-рано през 2020 г. малък електромобил, който ще се предлага на цена от 25 хил. долара.
Приходите на концерна за четвъртото тримесечие достигат 17,72 млрд. долара, което надминава прогнозите на анализаторите за 16,57 млрд. долара, според данни на Refinitiv. Tesla успя да достави 936 000 електромобила в глобален мащаб през миналата година, което представлява ръст от 87% на годишна база.
Компанията се справи по-добре от повечето автомобилни производители в маневрирането през периода на най-сериозни производствени затруднения в индустрията поради недостига на полупроводници, тъй като използва типове чипове, които не пострадаха от дефицита, пренаписвайки нужния софтуер.
„Все още очакваме тази година да бъдем частично или основно ограничени заради чиповете“, призна Мъск по време на конферентен разговор, добавяйки, че ограниченията за чиповете трябва да отшумят през следващата година.
По думите му ръстът в обема на продажбите на Tesla ще надхвърли 50% спрямо данните от миналата година, което означава, че концернът очаква да достави повече от 1,4 милиона превозни средства тази година.
От компанията посочват, че целта ще бъде постижима дори само с настоящите фабрики във Фримонт, Калифорния, и Шанхай.
Tesla заяви, че нейната фабрика в Тексас ще достави през това тримесечие първите превозни средства, произведени в него и оборудвани с батериите тип 4680.
Мъск сподели, че очаква превозните средства на Tesla да предложат напълно автономно управление през тази година. Засега водачите са принудени да седят на шофьорската седалка, за да поемат волана при необходимост.
„Бих бил шокиран, ако тази година не постигнем пълно автономно шофиране, по-безопасно от ръчното управление“, изтъкна милиардерът предприемач.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск. Снимка: Bloomberg L.P.
Броят на напълно автономните превозни средства, които се тестват в САЩ, нарасна до близо 60 000 автомобила спрямо няколко хиляди коли в края на септември. Tesla тества подобрената версия на своя софтуер за роботизирано управление по обществените пътища, но заяви, че функциите не правят автомобилите автономни.
Коригираната печалба на компанията преди лихви, данъци, обезценка и амортизация (EBITDA) достига 4,09 млрд. долара и надминава пазарните очаквания за 3,89 млрд. долара, според Refinitiv.
Докато пазарите тепърва ще реагират на отчета на компанията, някои анализатори и мнозинството от инвеститори се фокусират върху това колко бързо компанията на Илон Мъск може да увеличи производството в двете нови фабрики, които ще бъдат въведени в експлоатация на фона на проблемите във веригите на доставка и ограниченията при батериите.
„Не бих се изненадал, ако Tesla се сблъска с някои значителни производствени предизвикателства, свързани с производството на нови модели и нови батерии в големи обеми“, коментира анализаторът на Guidehouse Insights Сам Абуелсамид.
Tesla се справи с кризата при глобалните доставки на компоненти по-добре от други автопроизводители, произвеждайки рекорден брой превозни средства.
Новите фабрики
Според анализатори двете нови фабрики на Tesla в Тексас и Берлин в крайна сметка биха могли да удвоят производствения капацитет на Tesla, като за момента остава неясно дали Tesla е започнала производство там.
Мъск заяви по-рано, че новите фабрики ще използват производствена технология като изграждане на автомобилната каросерия само от две части и интегриране на батерии от следващо поколение във въпросната каросерия.
Въпреки че новите технологии биха помогнали за намаляване броя на автомобилните части, като по този начин ще се понижи сложността на производството и ще се свият разходите, те биха могли да представляват „значителен производствен риск“, предупреди Мъск през 2020 г.
В допълнение към това, инвеститорите ще искат да чуят какви ще са перспективите за доставките, като автомобилните производители продължават да изпитват затруднения при опитите им да отговорят на търсенето на електрически превозни средства.
Батерии тип 4680
Tesla очакваше да пусне в продажба първите превозни средства, оборудвани с батерии тип 4680, в началото на тази година, но не е ясно кога ще успее да започне масовото производство на батериите, които предлагат по-голям пробег на фона на по-ниските производствени разходи.
Основният доставчик на Tesla при батериите, японската Panasonic, се сблъсква с проблеми при въвеждането в експлоатация на своята американска „Гигафабрика 1“ и е принудена да произвежда тези жизненоважни компоненти в Япония. Очаква се производството да стартира през 2023 г.
Пикапът Cybertuck
През 2019 г. Мъск представи футуристичен електрически пикап, който трябва да помогне на концерна да се наложи в един от най-печелившите сегменти на американския пазар, доминиран от Ford и General Motors.
Мъск, който често не успя да постигне поставените от него цели, вече отложи старта на производството на Cybertruck до края на 2022 г. Според източници, запознати с плановете на компанията, Tesla ще започне да произвежда пикапа в началото на 2023 г. поради промени във функциите на превозното средство.
Нов малък електромобил
През 2020 г. Мъск обеща, че след три години Tesla ще предложи електрическа кола за 25 хил. долара, която ще разполага с автономно управление.
Вицепрезидентът на Tesla Ларс Морави заяви през октомври, че компанията няма да добавя нови модели, докато клетките за батерии остават ограничени, и че производството на съществуващите модели ще има приоритет.