На фона на нарастващите продажби на електрически превозни средства в Китай вероятно изглежда, че най-големият автомобилен пазар в света вече е спечелил „надпреварата за електромобилите”, което всъщност означава състезание за осигуряване на глобално господство в рамките на тази нова технология. Но това заключение може би е прибързано, пише The Conversation.
Повечето коментари се фокусират върху силните страни на Китай в технологиите и производството на електромобили или върху размера на неговия пазар на електрически коли. Но тук се пропускат решаващи фактори, които ще повлияят на това как и дори дали изобщо китайските електромобили ще се наложат по света.
Въпросът не е само дали Китай ще доминира на глобалния пазар, но и дали електрическата мобилност може да помогне на Китай да постигне технологичната, икономическата и геополитическата мощ, която търси. С други думи, дори и Китай да стане достатъчно добър в производството на електромобили, остава въпросът дали ще бъдат достатъчно добри за Китай електромобилите?
Търсенето на електромобилите е ясен пример за една зараждаща се индустриална революция, която съчетава нисковъглеродно и цифрови технологии. Така че страната, която поеме водеща роля в производството и използването на електромобили, вероятно ще бъде силно конкурентоспособна на световната сцена.
Основни исторически разлики
Историческите сравнения могат да ни помогнат да разберем какво е заложено тук. Например, помислете за глобалния възход на САЩ през XX век и влиянието им върху традиционната автомобилна индустрия.
Ситуацията в САЩ тогава и ситуацията в Китай днес се характеризират с много прилики. И в двата случая във всяка от двете страни се случват големи технологични промени, успоредно с нарастването на геополитическата им мощ. И точно както традиционният автомобил става не само основната форма на граждански транспорт, но и ключов символ на социалната промяна през миналия век век, така ще бъде и електромобилите през XXI век.
Въпреки това, по време на масовото налагане на автомобила, САЩ се радват на уникална позиция. Като либерална капиталистическа страна, ръстът на мощта ѝ се ускорява, както и влиянието ѝ, най-вече сред другите демократично страни по това време, като Великобритания.
САЩ също служат за пример и изнасят форми на културно творчество – включително джаз и блус музика, нови модни стилове и цветни филми – които са изключително привлекателни за хората по целия свят.
Тези форми на културен капитал подпомагат създаването на „американската мечта“, която включва и притежаването на автомобил: една от причините сега на Земята да има приблизително 1,4 млрд. коли. Помага и фактът, че превозното средство принадлежи към изцяло нов индустриален сектор по това време, без да е изправен пред утвърдена конкуренция.
Нито един от тези фактори днес не се отнася за Китай по отношение на електромобилите. Най-значимото е почти пълната липсата на политическа приемливост и културна привлекателност в задграничните автомобилни пазари, особено тези в богати региони като Европа.
Доминация на Китай в сектора на електромобилите ще изисква китайските електромобили да се конкурират успешно на тези установени пазари. Но там вече властват някои от най-напредналите компании в света, включително Toyota, General Motors и Volkswagen, както и от потребители с високи очаквания.