IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Политическата ДНК на Китай отдалечава страната от доминация при електромобилите

Глобалното господство на Пекин при електрическата мобилност минава през западните пазари, където обаче властват установени местни концерни

17:00 | 12.02.22 г. 10
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

На фона на нарастващите продажби на електрически превозни средства в Китай вероятно изглежда, че най-големият автомобилен пазар в света вече е спечелил „надпреварата за електромобилите”, което всъщност означава състезание за осигуряване на глобално господство в рамките на тази нова технология. Но това заключение може би е прибързано, пише The Conversation.

Повечето коментари се фокусират върху силните страни на Китай в технологиите и производството на електромобили или върху размера на неговия пазар на електрически коли. Но тук се пропускат решаващи фактори, които ще повлияят на това как и дори дали изобщо китайските електромобили ще се наложат по света. 

Въпросът не е само дали Китай ще доминира на глобалния пазар, но и дали електрическата мобилност може да помогне на Китай да постигне технологичната, икономическата и геополитическата мощ, която търси. С други думи, дори и Китай да стане достатъчно добър в производството на електромобили, остава въпросът дали ще бъдат достатъчно добри за Китай електромобилите?

Търсенето на електромобилите е ясен пример за една зараждаща се индустриална революция, която съчетава нисковъглеродно и цифрови технологии. Така че страната, която поеме водеща роля в производството и използването на електромобили, вероятно ще бъде силно конкурентоспособна на световната сцена.

Основни исторически разлики

Историческите сравнения могат да ни помогнат да разберем какво е заложено тук. Например, помислете за глобалния възход на САЩ през XX век и влиянието им върху традиционната автомобилна индустрия.

Ситуацията в САЩ тогава и ситуацията в Китай днес се характеризират с много прилики. И в двата случая във всяка от двете страни се случват големи технологични промени, успоредно с нарастването на геополитическата им мощ. И точно както традиционният автомобил става не само основната форма на граждански транспорт, но и ключов символ на социалната промяна през миналия век век, така ще бъде и електромобилите през XXI век.

Въпреки това, по време на масовото налагане на автомобила, САЩ се радват на уникална позиция. Като либерална капиталистическа страна, ръстът на мощта ѝ се ускорява, както и влиянието ѝ, най-вече сред другите демократично страни по това време, като Великобритания.

САЩ също служат за пример и изнасят форми на културно творчество – включително джаз и блус музика, нови модни стилове и цветни филми – които са изключително привлекателни за хората по целия свят.

Тези форми на културен капитал подпомагат създаването на „американската мечта“, която включва и притежаването на автомобил: една от причините сега на Земята да има приблизително 1,4 млрд. коли. Помага и фактът, че превозното средство принадлежи към изцяло нов индустриален сектор по това време, без да е изправен пред утвърдена конкуренция.

Нито един от тези фактори днес не се отнася за Китай по отношение на електромобилите. Най-значимото е почти пълната липсата на политическа приемливост и културна привлекателност в задграничните автомобилни пазари, особено тези в богати региони като Европа.

Доминация на Китай в сектора на електромобилите ще изисква китайските електромобили да се конкурират успешно на тези установени пазари. Но там вече властват някои от най-напредналите компании в света, включително Toyota, General Motors и Volkswagen, както и от потребители с високи очаквания.

Последна актуализация: 07:10 | 13.09.22 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

10
rate up comment 1 rate down comment 1
Dr. Vatnikov
преди 2 години
Китсйски таралясници и световно господство?? И аз искам от тая трева! Най-продаваната кола в Китай е модел на Фолксваген, на второ място е Тойта, те за господства замечтали, пхайахахааа!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 0 rate down comment 2
Dengi
преди 2 години
Къде съм писал че коментираш статията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 2
Achtung
преди 2 години
Китайската автомобилна индустрия отдавна се е сблъскала с Тойота, Фолксваген и Дженерал моторс на местния пазар. Видяхме какво направи Хуавей на пазара на смартфони и телекомуникационно оборудване, при автомобилите цикъла на смяна е по-дълъг във времето и изграждането на имидж и репутация е по-дълъг процес. Всички помним къде беше КИА преди 25 години и къде е сега...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 1
evlogi
преди 2 години
Е аз не коментирам статията
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 0 rate down comment 3
Dengi
преди 2 години
Явно коментираш без да си чел статията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 0 rate down comment 3
Dengi
преди 2 години
Явно коментираш без да си чел статията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 2
evlogi
преди 2 години
не.грите
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 2
evlogi
преди 2 години
Пропусна да споменеш- индианците и що бият ***...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 3
Dengi
преди 2 години
Начи ся, китайските електромобили ще се провалят щот Китай не правите цветни филми ,не изнася джаз и няма ,, китайска мечта,, . Гениална мисла.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 3
wart
преди 2 години
Авторът на статията не спомена как това " Световно зло" разруши много страни уби милиони хора и след себе си оставя само пепел, " сваля " правителства които са не угодни за него под предлог ,че тези страни са " недемократични." Навсякъде налага своя начин на мислене и всичко което е тяхно другите страни са принудени да възприемат. Докато Китай нес е занимава с подобна дейност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още