На Лука де Мео, главният изпълнителен директор на Renault SA, вероятно му е дошло до гуша от боксуващия бизнес на френския концерн в Китай. Той сигнализира, че е готов да захвърли плана, който компанията и нейният японски партньор Nissan Motor Co., изготвиха преди години, за да промени нещата, пише Bloomberg.
Двата концерна приеха стратегията “лидер-последовател” през май 2020 г., според която всяка компания ще бъде водеща в определени региони. Целта беше да се съживи сътрудничеството и да се стимулират инвестициите в алианса, разтърсен от вътрешните разследвания около изгонването и ареста на бившия председател Карлос Гон през 2018 г.
Планът определя основните географски райони на Renault, Nissan и Mitsubishi Motors Corp., което трябва да повиши конкурентоспособността и да стимулира споделянето на ресурси.
Но в стремежа си да промени ситуацията за Renault в Китай, Лука де Мео търси помощ извън алианса, преследвайки партньорство с Geely Holding Group, включващо продажба на хибридни автомобили на най-големия автомобилен пазар в света.
„Цялата стратегия на Renault в Китай беше погрешна“, признава Де Мео пред Bloomberg News в кулоарите на медийно събитие от миналата седмица. „Nissan не е виновен. Те може да са лидери в Китай, но не са там, за да споделят този успех", добавя той.
Споразумението с Geely, който контролира и Volvo Car, обявено миналата седмица, подчертава разклатения съюз на французите с Nissan.
Въпреки че двете компании са насрочили брифинг за 27 януари, за да разкрият своите нови общи проекти, съвместната им работа в Китай остава на заден план.
Според източници, запознати с темата, Renault не е включил Nissan в дискусиите си с Geely, които доведоха до предварително споразумение през август. Въпреки че съюзниците си сътрудничат в области, включително в научни изследвания и човешки ресурси, комуникацията между тях намалява.
Макото Учида, главен изпълнителен директор на Nissan, заяви пред Bloomberg Television в четвъртък, че „алиансът винаги ще разполага със стратегическо партньорство“.
„Работим върху множество нови технологии за електрификация, включително върху платформи, електрически задвижвания и батерии в рамките на Алианса“, изтъква Учида. „Вече 21 години успешно постигаме сътрудничество и синергии. Този дух и мислене ще продължат и тази инерция трябва да бъде засилена", добавя той.
Макото Учида, главен изпълнителен директор на Nissan. Снимка: Bloomberg L.P.
Renault супя да продаде само 19 229 автомобила в Китай за миналата година, с което пазарният дял на компанията се сви до 0,08%. В същото време продажбите на Nissan на този пазар намаляха с 5,2% до 1,38 милиона броя.
„Nissan не успя да ни спаси“, изтъква Де Мео.
Geely и Renault обявиха в петък, че вече работят по част от рамковото си споразумение, постигнато преди пет месеца. Заводът Renault-Samsung в Пусан, Южна Корея, ще произвежда хибридни автомобили и автомобили с двигатели с вътрешно горене, използвайки архитектурата на Geely, като се очаква производството да стартира през 2024 г.
Renault може да се похвали с редица партньорства в Китай. През 2020 г. компанията излезе от съвместно начинание с Dongfeng Motor Corp., за да се съсредоточи върху търговските превозни средства и електрическите автомобили. През декември миналата година концернът заяви, че предприятието му за търговски превозни средства с Brilliance Auto Group Holdings Co. не е в състояние да изпълни финансовите си задължения и е започнало преструктуриране.
Renault все още поддържа своето предприятие с Nissan за изграждане на Dacia Spring, която се изнася към Европа, както и бизнес за изграждане на електромобили с Jiangling Motors Corp.
“Опитваме се да си изясним нещата”, изтъква Де Мео, визирайки китайските операции на компанията. Вероятно Renault ще се нуждае от няколко години, за да реализира своя план за стимулиране на местния бизнес, добавя той.