Индустрията на фабричното оборудване има исторически шанс за растеж благодарение на глобалния преход към електрически превозни средства и осигуряването на локално производство, споделя пред Nikkei Asia Review ръководителят на най-голямата тайванска компания за фабрично оборудване Tongtai Machine & Tool Йен Юи-сюн.
Според него, въпреки че много части за конвенционални автомобили ще изчезнат заедно с тези превозни средства, за изграждането на електромобилите ще са нужни много нови компоненти и свързани с тях материали.
„Всички компании от сектора на фабричното оборудване трябва да проектират наново цялото си портфолио от инструменти и ние трябва да направим това по-бързо“, изтъква Йен. „Нужен ни е ясен план за това кои части по-късно ще излязат от експлоатация и трябва да изградим нови машини, които могат да произвеждат компоненти, които ще отговарят на бъдещите изисквания за автоматизация и ще са приложими в превозните средства“, добавя той.
Tongtai е ключов доставчик на производители, обслужващи BMW, General Motors, Stellantis и Mercedes-Benz. Тя е най-голямата публична компания за фабрично оборудване в Тайван по размер на приходите.
Според Йен чрез двете европейски дъщерни дружества на Tongtai компанията забеляза, че повечето ключови европейски производители на автомобили са започнали „тихо“ да пренасочват разходите си за изследвания и разработки към електромобили преди около пет или шест години, много преди публично да обявят своите планове.
„Видяхме тази тиха, но значителна промяна преди пет до шест години в Европа и осъзнахме, че трябва да формулираме план за трансформация, за да отговорим на тази огромна промяна на парадигмата“, изтъква Йен.
Компаниите за фабрично оборудване са прекарали десетилетия в разработването и изграждането на машини, използвани за производство на компоненти за бензинови двигатели и трансмисионни системи - компоненти, които вече не са необходими при електрическите автомобили. Но докато някои виждат трансформацията като риск за индустрията, Йен, който е в бизнеса от около 40 години, смята, че това все пак представлява рядка възможност, тъй като ще предизвика вълна от ново търсене на машини за производство на двигатели и кутии за батерии, както и за обработка на части, изработени от нови, по-леки материали, предназначени да разширят пробега на превозните средства.
„Някои са много песимистично настроени, като се опасяват, че компаниите за фабрично оборудване могат да загубят голяма част от бизнеса си, но аз не смятам така. Ще има ново търсене и ключът тук е дали сте готови да му отговорите или не“, изтъква Йен.
Тайван е известен като жизненоважен център на индустрията на полупроводниците, но по-малко известен факт е, че островът също е производствен хъб за фабрично оборудване. Той е петият по големина износител на подобни инструменти в света с 2,06 милиарда долара приходи през 2020 г., според данни на Gardner, изоставайки само от Германия, Япония, Китай и Италия.
Често фабричното оборудване се нарича “майката на всички машини”, тъй като чрез тази апаратура се изгражда основата за всяка друга индустрия - от производството на чипове до сглобяването на потребителска електроника, автомобили и военно оборудване.
Пазарът на фабрично оборудване се сви с около 20% през 2020 г., когато светът се сблъска за първи път с пандемията от COVID-19, но се възстанови значително през 2021 г.
Приходите на Tongtai растат с 23,8% през 2021 г., като около 40% от тях идват от автомобилния и транспортния бизнес.