През януари 2019 г. мъж, облечен в костюм, се появява в офиса на японския разработчик на авточасти Sanden в Тексас. Човекът държи папка в ръце и споделя, че е представител на Apple. Той е мениджър, отговарящ за компонентите, и посочва, че компанията от Силициевата долина иска да произвежда електрически превозни средства и има нужда от помощта на Sanden за производството на някои части, пише Nikkei Asia Review, цитирайки източници, запознати с разговора.
Мъжът представя различни схеми на части за електромобили и климатици. Sanden е един от най-големите доставчици на части за автомобилни климатици в Япония, като действа независимо от големите автомобилни групи в страната.
Apple и Sanden продължават да обсъждат специфични изисквания за частите. Но паричният поток на втория се влошава с появата на пандемията от коронавирус. Компанията влиза в извънсъдебни преговори с кредиторите за разрешаване на проблема с дълга през юни 2020 г., като перспективите да се присъедини към проекта Apple Car постепенно избледняват.
Този епизод показва как компании като Apple, който нямат общо с автомобилната индустрия, търсят начин да проникнат в нея, докато секторът търпи най-мащабната си трансформация от времето на първите бензинови двигатели преди около 140 години.
А анонсът на Sony Group по време на технологичното изложение CES в Лас Вегас от миналата седмица, показва, че компанията също проучва създаването на електромобил, с което се присъединява към растящия списък на технологични разработчици, устремени към автомобилната индустрия и интелигентната мобилност.
Конвенционалните автомобили са съставени от множество части и техните вериги на доставка са също толкова комплексни. Японските автомобилни производители, като Toyota Motor и Honda Motor, се намират на върха на пирамидалната йерархия при доставките, наречени кейрецу - която дълго време представлява източник на тяхната мощ.
От друга страна електромобилите съдържат около 15 000 части, приблизително наполовина по-малко от бензиновите аналози. Тази разлика понижава относителната стойност на хардуера в един електрически автомобил, като от своя страна повишава добавената стойност от елементите на дизайна и софтуера като системи за управление.
Германският производител на авточасти Continental изчислява, че през 2030 г. софтуерът ще представлява 30% от стойността на автомобила.
Променящата се автомобилна индустрия също вероятно ще създаде благоприятна почва за бизнес модела, който производителите на чипове и смартфони са използвали, за да просперират без изграждането на собствени скъпи фабрики. Apple прекрои бизнеса със смартфони, като предостави производството на своите iPhone модели на тайванската Foxconn и други подизпълнители. Увертюрата на Apple с Sanden показва, че американският концерн вижда същата възможност за трансформация при електромобилите.
Този подход, противоположен на вертикалната интеграция, наблюдавана при автомобилните кейрец, намалява бариерите пред новите участници.
Китай е дом на много от тези новопоявили се производители на електромобили.
Това, което вълнува Мичиаки Като, президент на японския производител на фарове Koito Manufacturing, е договорът за доставка на компанията с китайската Xpeng Motors. Концернът за електромобили, листнат на борсата в Ню Йорк, е подкрепен от китайския производител на смартфони Xiaomi. Xiaomi обособи звено за електрически превозни средства миналата година, с което сигнализира, че влиза в глобалната надпревара за пазарен дял.
Huawei Technologies, водещ производител на телекомуникационни технологии в Китай, също възнамерява да заложи на електрическата мобилност. И именно китайска компания, производителят на уреди Hisense Group, подаде ръка на закъсалата Sanden.
Бившият председател на Suzuki Motor Осаму Сузуки, един от най-опитните лидери в японската автомобилна индустрия, прогнозира краха на доминираната от автомобилните пирамида при доставките.
Американският производител на електромобили Rivian Automotive, подкрепен от Amazon.com, придоби през 2017 г. неработеща фабрика на Mitsubishi Motors в Илинойс. В същото време Nissan Motor преговаря за продажбата на завода си в Барселона – своята първа база за производство на автомобили в Европа – като електромобилните стартъпи са сред потенциалните купувачи.
Един от най-големите нови алианси за електрически превозни средства се ръководи от Foxconn. Повече от 2000 компании се присъединиха към консорциума MIH, който цели да създаде „отворена електромобилна екосистема, която насърчава сътрудничеството в индустрията за мобилност“.
Целта е да се разработи платформа за превозни средства, комуникационни технологии и други градивни елементи за електромобили. През 2019 г. Foxconn се обърна към японския стартъп Tier IV с предложение да използва неговата система за автономно шофиране.
„Софтуерът ще играе водеща роля в производството на автомобили в бъдеще“, каза основателят на Tier IV Шинпей Като. „В крайна сметка ще стигнем до точка, в която колите могат да се правят без автомобилни производители.“
Засега, докато не се появи най-изгодният модел за производство на електромобили, нови и стари конкуренти ще се борят за доминация в едно и също поле.
„Конкуренцията е ожесточена и не се знае дали новопоявилите се компании могат да оцелеят“, коментира анализаторът Такаки Наканиши.