„Отправяйки се към несигурността, това, от което се нуждаем, са разнообразни решения“, заяви внукът на основателя на Toyota по време на пресконференция на 13 ноември. „Не искам да се обвързваме само с една опция“, добавя Тойода.
Разнообразието е едно нещо; отсъствието е друго. Пионерът при хибридното задвижване, дал на света Prius, признава, че е „малко закъснял“ за електрификацията. Първият глобален електромобил на Toyota за масовия пазар не се очаква да дебютира до средата на тази година.
Малко след пистата Тойода смени състезателния екип с костюм и вратовръзка и представи на обществеността поглед върху редица бъдещи концепции. „Добре дошли в нашия шоурум на бъдещето“, заяви той по време на презентация на новите проекти, които включват пазарната реализация на 30 електромобила до края на десетилетието.
тойода
Акио Тойода представа бъдещите електрически модели на японския концерн. Снимка: Bloomberg
От 8 трилиона йени (70 млрд. долара), които Toyota влага в електрификацията в този период, половината ще отидат за производството на напълно електрически модели. Автомобилният производител цели да продава 3,5 милиона електромобила годишно до края на десетилетието, почти двойно повече от целта, поставена само седем месеца по-рано.
На Toyota ѝ трябваше известно време, за да се реши на подобна крачка. Заради предпазливите коментари от страна на ръководителите, които се противопоставят на общия ентусиазъм на индустрията относно електромобилите, някои инвеститори и екологични групи разкритикуваха концерна, че не прави достатъчно, за да „изчисти“ своето портфолио от продукти. Миналото лято Андерс Шелде, главен инвестиционен директор на AkademikerPension, която притежава дял в Toyota, заяви, че не вижда отношението на ръководството към електромобилите като печеливша стратегия в дългосрочен план.
Шелде каза още, че неговият фонд започва да разглежда по-широко инвестициите си, за да се увери, че те са в съответствие с целите на Парижкото споразумение, което създава рамка за ограничаване на глобалното затопляне. „Toyota разполага с две или три години, за да изчисти действията си“, изтъква Шелде.
Този вид критика подейства като болезнен шамар за Toyota, като срещите на ръководството се превърнаха в арена на дебати, свързани с пътя към въглероден неутралитет. Презентирането на стратегията на компанията миналия месец беше само поредният признак, че Toyota е готова да заложи всичко на прехода към електрическа мобилност, макар да запазва вижданията си за хибридите.
тесла
В Брюксел в началото на декември японският производител обеща да продава само автомобили с нулеви емисии в Европа до 2035 г. В Северна Каролина няколко дни по-късно Toyota посрещна губернатора и стотици други гости на пресконференция, за да обяви, че в щата ще изгради завод за батерии, своя първи в САЩ, инвестирайки 1,29 млрд. долара.
Но докато VW и Toyota обявяват смели планове, строят заводи и произвеждат електромобили, Tesla не стои със скръстени ръце. Тъй като компанията на Илон Мъск приключи година с доставени над 936 000 превозни средства – което е почти 90% ръст на годишна база - тя планира инвестиция от 1,2 млрд. юана (188 милиона долара) в своя завод в Шанхай, за да обнови оборудването и да разшири производствения му капацитет. Това увеличи с 4000 броя на работниците в съоръжението до около 19 000.
Tesla е на финала в изграждането на две нови фабрики за сглобяване на електромобили – една близо до Берлин и друга в Остин, Тексас. Там тя ще произвежда Model Y. И това се прави на фона на увеличеното търсене на нейните модели. Времето, в което купувачите трябва да изчакат, за да получат вече заявените Model 3 или Y, е удължено до шест месеца, посочва Мартин Виеча, ръководител „Връзки с инвеститори“ в Tesla.
„Тъй като пазарното търсене на електромобили явно изпреварва способността на индустрията да произвежда, успехът на електромобилите вече не е в резервациите, а по-скоро в производствения капацитет, в способността да се осигури доставка и най-добрата цена, където Tesla смята, че има значителна преднина“, коментира анализаторът от Deutsche Bank Еманюел Рознер.
Други експерти смятат, че Tesla е свален от електромобилния трон, тъй като нови участници набират скорост на растящия пазар. IHS Markit прогнозира, че пазарният дял на Tesla в САЩ ще спадне до 20% до 2025 г. от малко повече от 50% към момента.
Големите инвестиции „ще поставят Toyota и Volkswagen в по-добра позиция да се конкурират със специализираните в изграждането на електромобили компании“, посочва Анна-Мари Байсдън от Fitch Solutions. „Отдавна защитаваме твърдението, че по-традиционните производители на автомобили ще имат определени предимства пред стартъпите като мащаб, производствен опит и лоялност към марката“, добавя тя.
В допълнение към промяната в рамките на своите производствени линии VW и Toyota ще трябва да догонват Tesla и на софтуерния фронт.
Пазарният дебют на ID.3 беше последван от чисто технически проблеми. При някои от първите автомобили, доставени на клиентите, липсваха определени функции, включително възможността за сдвояване между смартфон с екрана на таблото на превозното средство. Вместо VW да предлага поправка и актуализация по безжичен път, както правят Apple при iPhone и Tesla със своите модели, шофьорите на ID.3 трябваше да посещават съответния дилър, за да получат сервизно обслужване.
Опитът на Джоуи Мандел е пример за това. Той е първият човек в своя квартал в Лос Анджелис, който се сдобива с електрическия SUV на VW ID.4. Мандел се сблъсква с редица предизвикателства - аудио звукът прекъсва периодично, а друг път отказва да работи механизмът за зареждане.
Като цяло обаче Мандел казва, че е доволен от покупката си. Той няма проблеми с пътуванията по Западното крайбрежие заради мащабната зарядна мрежа на VW.
„Това не е Tesla по отношение на технологиите“, признава Мандел, „но за хората, които си мислят, че се страхуват да преминат към електромобили, Volkswagen поддържа нещата относително като нормална кола“.
преди 2 години Не е нужно да предлагаш 27 модела, направи 3-4 модела, ама да са пипнати, да са изрядни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар