IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Кризата с чиповете помрачи годината за автомобилния сектор. И това не е всичко

Някои концерни вече излизат от кризата, докато други предстои да се сблъскат със затваряния на фабрики и прекъсвания в доставките

11:57 | 02.01.22 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Adam Glanzman/Bloomberg</em></p>

Снимка: Adam Glanzman/Bloomberg

Stellantis

Stellantis подписа споразумение с тайванската фирма за производство на електроника Foxconn за създаването на ново семейство полупроводници, които да бъдат включени в четирите платформи на групата за електромобили. Foxconn ще предостави над 80-процентен дял от чиповете на Stellantis.

“Нашата софтуерно базирана трансформация ще бъде насърчена от чудесното партньорство между индустриите и от наличните познания”, заяви Карлос Таварес – главен изпълнителен директор на Stellantis. 

“С Foxconn целим да създадем четири нови семейства чипове, които ще покрият над 80-процентен дял от нашите нужди, помагайки ни значително да модернизираме компонентите си, да улесним процеса и да опростим веригата на доставки. Това, също така, ще насърчи нашата възможност за по-бързи иновации и създаването на продукти, както и предоставянето на услуги с по-бързи темпове”, добави той.

Сделката би трябвало да позволи продължаващ растеж на Stellantis. Групата спечели лидерска позиция при продажбите в Европа през ноември, измествайки Volkswagen от челното място за пръв път след създаването ѝ. Stellantis спечели 21-процентен пазарен дял, което до голяма степен се дължи на успеха на Peugeot 208 и Peugeot 2008.

Сделката с Foxconn включва и разработки за опростяване на полупроводниците, тъй като Stellantis смята, че това би било важно на фона на нарастващата зависимост на превозните средства от софтуера.

Toyota

Най-големият автомобилен производител в света за 2020 г. продължава със замразяването на производството в много от японските си заводи заради трусовете при доставките на компоненти, предизвикани от Covid-19.

Производството на Land Cruiser, както и на няколко модела Lexus ще бъде засегнато, като се очаква загуба на 14 хиляди бройки.

Прекъсванията са причинени от “по-ниските доставки на компаниите от Югоизточна Азия заради завръщането на Covid-19 и на затегнатата логистична ситуация в Япония”, заяви Toyota в изявление, изпратено до BBC.

Компанията остава отдадена на производствената си цел от девет милиона превозни средства въпреки недостига.

Това се случи, след като автопроизводителят намали целта си за 2022 г. за четвърти път. Шест от 28-е завода на Toyota бяха затворени през ноември, а производството беше понижено през август заради Covid-19 и пожар в едно от основните ѝ съоръжения.

“Смятам, че вече преодоляхме най-тежкия период”, заяви Казунари Кумакура, главен директор в Toyota, отговорен за покупките на компоненти.

Компанията се надява, че между 850 и 900 хиляди превозни средства ще бъдат произведени за международно разпространение, което е понижение с 15% спрямо целите за производство от един милион бройки през ноември.

Според Камакура Toyota би достигнала целта от един милион бройки, ако проблемите с доставките не бяха толкова сериозни.

“Сега ние координираме вътрешно и външно нашите доставчици, за да видим какво може да е възстановяването през декември и отвъд това”, посочи той. Камакура добави, че целта е високо ниво на производство през декември и след това, като компанията ще направи всичко възможно в тази насока.

Volkswagen

Коледната ваканция в Skoda ще бъде удължена до 10 януари заради неуредиците при доставките на части. Компанията произвеждаше на между 75-80% капацитет в началото на месеца, но операциите ще бъдат замразени.

Служителите ще бъдат в отпуск от 23 декември. Удълженият период извън работа няма да се приема като ваканция, което значи, че служителите ще бъдат компенсирани с 80-процентен дял от заплатите си за останалия период, предаде Automotive News Europe.

Заводът на Skoda в Млада Болеслав произвежда значителен дял от моделите на компанията, включително Fabia, Kamiq, Scala, Karoq, Octavia и Enyaq.

Производството в завода на Volkswagen в Емден, Германия, е замразено за останалата част от годината заради недостига а микрочипове и електронни компоненти, съобщи Automobilwoche.

Както в Skoda, производството на Volkswagen ще бъде възстановено на 10 януари. И двата модела на компанията Arteon и Passat се произвеждат в Емден, като се очаква производството на ID 4 да започне там през следващата година.

70 работни дни ще бъдат пропуснати до края на годината заради намаленото работно време, коментира говорител на Volkswagen пред Automobilwoche.

Seat също ще ограничи производството и ще затвори завода си в Барселона, Испания, за пет дни през декември заради отражението на трусовете в глобалните вериги на доставка, предаде Automotive News Europe.

“Кризата по отношение на глобалните доставки на полупроводници, която оказа влияние върху цялата автомобилна индустрия, ще ни принуди да затворим завода в Марторел на 17, 20, 21, 22 и 23 декември”, заяви Seat в изявление.

Volvo

Шведският концерн обяви, че ситуацията по отношение на доставките се подобрява, когато съобщи тримесечните си резултати миналия месец.

Въпреки че доставките все още са под предпандемичните нива, шведският производител обяви, че производството се “подобрява всеки месец” от септември насам.

Говорейки относно резултатите на компанията за третото тримесечие, главният изпълнителен директор на Volvo Хакан Самюелсон посочи, че “производството е с около 50 хиляди коли по-ниско на годишна база, докато продажбите за периода се понижават с около 30 хиляди автомобила”.

“Ситуацията при доставките се подобрява в началото на четвъртото тримесечие, но ние очакваме големия недостиг на чипове да остане възпрепятстващ фактор за индустрията”, заяви тогава Самюелсон. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:27 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 2
дядя Вова
преди 2 години
Някои концерни вече излизат от кризата, докато други предстои да се сблъскат със затваряния на фабрики и прекъсвания в доставките >> Това са неправилни пчели, значи правят неправилен мед. Мечо Пух
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още