На фона на трудната година, в която автомобилната и технологична индустрии бяха засегнати от недостиг на полупроводници, няколко производители продължават да изпитват тежест, а някои от тях се оказаха принудени да затворят производствени линии по-рано от планираното.
Кризата вероятно ще се пренесе и в 2022 г., въпреки че някои компании, включително Toyota Motor Corp., смятат, че най-лошото вече е отминало. Много концерни се съгласиха да сключат мащабни споразумения с производители на електроника, за да си подсигурят регулярни доставки на чипове в бъдеще.
Недостигът на полупроводници първоначално беше предизвикан от нарастващото търсене на персонални компютри, таблети и смартфони на фона на коронавирусната пандемия, която отклони предлагането от автомобилния сектор.
По-рано тази година анализаторите на IHS Markit заявиха, че недостигът на чипове може да свие глобалното производство на автомобили с около 700 хиляди превозни средства на годишна база, въпреки че окончателното число в края на годината може да е дори по-голямо.
Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) посочи, че глобалният недостиг на чипове е довел до свиване на производството с 3 милиона превозни средства в сравнение с 2019 г.
”В името на глобалната конкурентоспособност на нашата индустрия Европа трябва да засили технологичния си суверенитет, за да бъде способна да предостави необходимите компоненти на основните индустрии в региона”, заяви президентът на АСЕА Оливер Ципсе.
Проблемът с доставките повлия по различен начин и с различна сила на отделните автомобилни производители. Някои от тях вече излизат от кризата, залагайки на по-доходоносните модели при производството. Други тепърва се сблъскват със затваряния на фабрики и прекъсвания в доставките.
BMW
BMW подписа сделка за доставка на полупроводници с Inova Semiconductors и Global Foundries, за да си осигури наличност в размер на “няколко милиона микрочипове на година”. Баварската компания посочи, че чиповете ще бъдат използвани за технологията за умно LED осветление в BMW iX и други нови модели.
“Разширяваме партньорството си с доставчици в ключови точки от веригата на доставка, като синхронизираме производствените си планове директно с производителите и разработчиците на чипове”, коментира Андреас Венд, отговарящ за покупките и мрежата от доставчици на BMW.
По негови думи това подобрява възможността за планиране и прозрачността по отношение на обемите, като гарантира нуждите на компанията в дългосрочен план.
Главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе предупреди по-рано през 2021 г., че проблемите при доставките могат да продължат и че тази “променлива ситуация изисква силен и координиран отговор в Европейския съюз”.
Ford
Американският концерн беше тежко засегнат от недостига на компоненти през 2021 г., но главният изпълнителен директор Джим Фарли заяви, че Ford ще приоритизира батериите за сметка на полупроводниците, за да се справи с очакваното лавинообразно търсене на новия електрически пикап F-150 Lighning.
В разговор за CNBC Фарли посочи, че “проблемът са батериите. Това е нещото, с което трябва да се справим”.
През ноември Ford сключи сделка с Global Foundries за разработката на полупроводници, които да бъдат използвани в нейните системи за автономно управление и при батериите.
По-рано компанията замрази производството на модела Fiesta от май до средата на юли, като нейната фабрика в Турция, където се произвежда Transit, остана затворена през лятото.
“Смятам, че проблемът ще е краткосрочен – вероятно до първото тримесечие на 2022 г.”, коментира директорът на портфолиото на Ford Нийл Уилсън. Според него ситуацията ще се облекчи, но ще има бъдещи предизвикателства, като компаниите трябва да са подготвени, за да се справят с тях.
преди 2 години Някои концерни вече излизат от кризата, докато други предстои да се сблъскат със затваряния на фабрики и прекъсвания в доставките >> Това са неправилни пчели, значи правят неправилен мед. Мечо Пух отговор Сигнализирай за неуместен коментар