IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какви са залозите на автомобилните концерни за електромобилите?

Редица концерни вече представиха свои стратегии за електрификация, но плановете им се различават както по мащаби, така и по крайна дата

17:06 | 03.01.22 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Kiyoshi Ota/Bloomberg</em></p>

Снимка: Kiyoshi Ota/Bloomberg

Jaguar Land Rover

Британският производител разкри още в началото на годината планове за постепенна електрификация на своите модели до 2039 г. Стратегията на собственика на концерна, индийската Tata Motors, известна сред служителите като Reimagine, беше обявена в момент, когато автомобилните производители по целия свят ускоряват прехода към електрически и други превозни средства с алтернативно задвижване.

Land Rover ще добави шест изцяло електрически модела през следващите пет години, а бъдещите автомобили Jaguar ще бъдат изградени изключително на електрическа архитектура, изтъкват от JLR и добавят, че първият изцяло електрически вариант на Land Rover ще дебютира на пазара през 2024 г. 

Очаква се до 2030 г. всички автомобили с марка Jaguar и 60% от превозните средства на Land Rover да не отделят никакви емисии на парникови газове.

Mazda

Всъщност това е един от концерните, които открито се обявиха против електромобилите. Още през 2019 г. японската компания заяви, че електромобилите с мощни батерии са по-вредни за околната среда от дизеловите превозни средства.

Производителят планира да продължи да прави по-скромни подобрения на съществуващите продукти с надеждата да запази своята привлекателност за купувачите.

Въпреки това Mazda планира въглероден неутралитет до средата на века в своята визия Sustainable Zoom-Zoom 2030. Очаква се през 2025 г. компанията да представи своята архитектура за електромобили SkyActive. Платформата ще се използва за пет хибрида, пет  плъгин автомобила и три изцяло електрически превозни средства.

Mazda се стреми да електрифицира своите продукти до 2030 г., като делът на електромобилите от общите ѝ продажби трябва да достигне 25%.

Mercedes-Benz

Германската марка луксозни автомобили планира от 2025 г. да продава само изцяло електрически коли, изграждани върху нейните платформи. Ръководителят на Daimler Ола Калениус заяви пред Ройтерс, че концернът е готова да стане изцяло електрически до края на десетилетието.

„Трябва да се дистанцираме от дебата за това докога ще изградим последния автомобил с двигател с вътрешно горене, защото той не е от значение“, посочва Калениус. „Въпросът е колко бързо можете да се приближите до 100% електрификация и върху това трябва да се фокусираме“, добавя той.

През първата половина на годината компанията представи своя електрически седан EQS, който може да се похвали с внушителен пробег с едно зареждане на батерията и с лъскав интериор, рядко срещан при автомобилите с батерии. Превозното средство трябва да положи основните на нова ера за марката Mercedes, която прекара десетилетия в проектиране на мощни двигатели с вътрешно горене, използвани като израз на власт от политическите лидери.

Въпреки че Daimler е критикувана, че ѝ трябва твърде много време, за да се пренасочи към електромобилите, компанията успява да докаже, че може да използва своя инженерен потенциал и по отношение на новите технологии, свързани с батериите и софтуера.

Mercedes очаква делът на конвенционалните модели и плъгин хибридите от общите продажби да се свие с 80% до 2026 г. Компанията инвестира над 40 млрд. евро до 2030 г. за електрифициране на продуктите си.

Mitsubishi

Японският концерн е сред пионерите на електрическата мобилност със своя седан i-MiEV и с плъгин хибрида Outlander. През април компанията представи своя електрически SUV Airtrek, разработен специално за китайския пазар.

В края на миналата година Mitsubishi обяви, че ще добави пет или дори повече електрически модела към своята продуктова гама през следващите години. Първото ново превозно средство ще направи своя дебют този декември, когато концернът трябва да представи своя плъгин хибрид Eclipse Cross, предназначен за японския пазар. Последната плъгин хибридна версия на Outlander е планирана да бъде пусната на пазара през фискалната година, започваща през април 2022 г.

Nissan

Бившият работодател на изпадналия в немилост автомобилен гуру Карлос Гон обяви планове за инвестиция в размер на 2 трлн. йени (17,6 млрд. долара) през следващите пет години, за да електрифицира голяма част от своята продуктова гама и да превърне електромобилите в стълб на своя дългосрочен растеж. Компанията ще представи 23 нови модела автомобили до фискалната 2030 г., включително 15 нови електрически превозни средства. Планът ѝ включва увеличаване на дела на електрическите коли от общите продажби до над 50% до края на десетилетието.

Базираният в Йокохама производител на автомобили беше един от първите участници на този пазар, пускайки първия в света масово произведен електромобил през 2010 г. – Nissan Leaf, който все още е един от най-продаваните електромобили в света, въпреки че през последните години бива изпреварен от моделите на Tesla Inc.

„Два трилиона йени е доста голяма сума, но ние вече сме инвестирали 1 трлн. йени до днес“, споделя главният изпълнителен директор Макото Учида в интервю за Bloomberg. Той отказа да уточни как компанията ще финансира инвестицията. „Уверен съм, че можем да направим тази бъдеща инвестиция, докато увеличаваме размера на самата компания“, изтъква Учида.

Дългоочакваният електрически SUV Ariya и други подобни модели ще започнат да появяват на все по-наситения пазар. През следващото десетилетие се очаква глобалните продажби на електромобили да нараснат до над 10 милиона броя годишно от около 1 милион превозни средства днес.

Последна актуализация: 11:47 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 7 rate down comment 0
aldy
преди 2 години
Преди стотина години електромобилите са били преобладаващи, към 60% от всички автомобили. Какво стана после, та се загубиха като старите пари? Никой не си дава сметка, че причините, довели до пълното им отпадане, продължават да си съществуват. И колкото и да им се иска на Гретеноидите да подкарат стадото на електрокари, това ще е възможно само за избран кръг от човекоп0добни. Какво ще стане с прост0людието вижте в Китай. За незнаещите жокер - там има въведени квоти за нови автомобили. И още много "приятни" изненади.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още