Градският автомобил представлява основна неефективност в икономиката без значение от задвижването. Градовете, ориентирани към хората, които се фокусират върху новите решения за виртуална мобилност (като т.нар. работни стаи Horizon на Facebook) са ключът към справяне с проблем, не електромобилите.
Представете си, че живеете в квартал, в който автомобилните улици са заменени с приветливи и спокойни пешеходни и велосипедни алеи, заобиколени от зеленина. Всяка услуга, от която се нуждае вашето домакинство, е на удобно разстояние. В същото време налагането на виртуалната реалност чрез мултиплатформи като метавсленената, спестява време, което обикновено се губи в пътуване до работното място, и което ще използвате, за да се разходите сред природата или в общуване с приятели и съседи.
Електромобилите представляват само лепенка за дълбоката рана, която представляват автомобилите за средата, в която живеем.
По отношение на конкурентоспособността електромобилите предлагат само частично решение, тъй като тяхната технология не е приложима за всички аспекти на транспорта. И това е проблемът – нишите, където електромобилите могат ефективно да се наложат, са същите, които страдат най-сериозно от автомобилния проблем.
Първата от тези ниши е шофирането в градска среда, където електромобилите, дори с малък пробег, предлагат удобство при положение, че има развита зарядна инфраструктура. Но дори и така годишните разходи за употреба на такъв автомобил достигат 23 100 долара, според Клоте. Това е около 50% от средната заплата на жител на някоя богата западна страна.
Автомобилите променят градската среда. Нека вземем за пример един голям търговски център или за някой аутлет в периферията на града. Обикновени такива комплекси са съпроводени от поне двойно по-голяма площ, предназначена за паркиране на превозни средства. В същото време все повече хора се насочват към кросоувъри и SUV (sport utility vehicle) модели, с които посещават подобни обекти, управлявайки 2,5-тонни машини, изгарящи 20 на сто гориво.
Автономните коли могат да освободят огромно пространство
Властите в Сан Франциско не са единствените, които мислят за това как технологиите могат да увеличат свободното пространство по улиците. Скорошно проучване на две британски компании - Farrells и WSP Parsons Brinckerhoff, насочва вниманието към това как улиците на Лондон биха могли да бъдат изцяло променени, ако автономните коли станат реалност.
Изследването чертае свят, в които автономните автомобили на бъдещето ще бъдат споделяни, а не притежавани. Така те почти постоянно ще са на улицата, превозвайки, взимайки или оставяйки пътници, а в останалото време ще се зареждат или ще бъдат паркирани на няколко лесно достъпни локации. Това значително би намалило нуждата от паркоместа.
Нещо повече - ако всички коли на пътя са автономни, те ще заемат по-малко място и по време на движение, тъй като благодарение на навигацията от роботи те ще могат да се движат по-близо една до друга без опасения от инцидент.
Ако това се случи, отбелязва изследването, град като Лондон ще може да си позволи допълнително свободно пространство от между 15% и 20%.
Разбира се, това е само визия за начина, по който нещата могат да изглеждат някой ден. Все още има много работа, за да се стигне дотам, започвайки от факта, че автономните коли все още не са налични. Само това може да отнеме години, дори десетилетия.
Градовете могат да освободят пространство, заемано от автомобилите, и без високи технологии
Разбира се, струва си да се добави, че градовете не трябва да чакат решение от Силициевата долина, преди да могат да освободят място от автомобилите. Има множество решения, които не изискват високи технологии - като насърчаването на използването на обществения транспорт, ходенето пеша, използването на велосипед и пр.
Това не изглежда толкова привлекателно като град, пълен със споделени, автономни електрически коли. Но принципът е същият. Колите отнемат много място. Един от начините градовете да станат по-приветливи и по-проспериращи е именно като се ограничи това пространство.