През март Херберт Дийс очарова инвеститорите с визията си за превръщането на Volkswagen AG в световен лидер в областта на електрическите автомобили. VW ще достави 1 милион изцяло електрически и хибридни превозни средства тази година, а през следващите няколко години ще построи половин дузина фабрики в Европа, обяви главният изпълнителен директор на германската автомобилна група, като акциите ѝ поскъпнаха с 29% в рамките на деня, пише Bloomberg.
Тези дни настроението определено не е толкова еуфорично във Волфсбург, където е базирана централата на най-големия производител на автомобили в Германия и в Европа. Групата изостава при целите за годишните доставки, като в същото време губи пазарен дял в Китай - основното ѝ поле на растеж през годината.
Дийс предизвика възмущение сред работниците и акционерите на VW, допускайки, че е възможно да бъдат съкратени десетки хиляди работни места по пътя към електрификация, така че компанията да се конкурира по-успешно с Tesla Inc., която завършва работата около своята първа европейска фабрика край Берлин.
Съответната реакция от страна на работниците, съчетана с продължаващия недостиг на чипове, който помрачи глобалната автомобилна индустрия, принуди Дийс да заеме отбранителна позиция. Представители на работническите организации във VW превърнаха това, което трябваше да бъде рутинно заседание на борда в четвъртък във фактически референдум относно лидерската позиция на Дийс. Макар за последния най-страшното да е останало зад гърба, конфликтът с профсъюзите изкара на повърхността напрежението по властовите етажи в групата, докато тя се опитва да поеме нов курс към бъдещето.
„Изпълнението на плана на VW за налагането на електрическите превозни средства трябва да се засили значително, за да могат инвеститорите да се включат в прехода“, коментира анализаторът на Bernstein Арнд Елингхорст.
Заседанието вече беше отложено с месец по искане на акционерите и представителите на работническите организации, които съставляват половината от местата в надзорния съвет.
Дийс се опита да потуши напрежението през миналата седмица, като промотира изграждането на технологичен кампус за 800 милиона евро близо до централата във Волфсбург. Редица германски вестници съобщиха, че бъдещето на Дийс може да е поставено на карта и че той може да загуби част от своята власт, тъй като компанията цели да разпредели отговорностите между ръководителите на марките в групата. Въпреки честите сблъсъци на Дийс с лидерите на работническите организации, договорът му беше удължен по-рано тази година до 2025 г.
Управлението на империя като Volkswagen, с нейните многобройни звена и византийската ѝ акционерна структура винаги е било трудна задача. Властите на германската провинция Долна Саксония притежават 20% от автомобилния концерн и застава на страната на работниците. Щефан Вейл, премиер на Долна Саксония, се противопостави на сценариите на Дийс за мащабни съкращения.
Предшественикът на Дийс Матиас Мюлер подаде оставка преди изтичането на договора му, предоставяйки възможност на своя наследник да управлява цялата компания, след като преди това ръководеше едноименната марка. Когато Дийс пое управлението през 2018 г., VW все още се възстановяваше от скандала „Дизелгейт“, покрай който компанията плати десетки милиарди евро глоби и разходи.
Дийс беше притиснат да отговори на предизвикателството на Tesla, която съвсем скоро ще започне да произвежда електромобили в задния двор на VW, заплашвайки лидерската позиция на групата на родния ѝ пазар. Дийс се оплака публично, че американският концерн изгражда много по-бързо своите електрически коли в сравнение с технологията на VW, което дава на Tesla още едно конкурентни предимство, докато германците постепенно се насочват към по-зелени автомобили.
Миналата година VW увеличи средствата, предназначени за производство на електрически автомобили и свързания с тях софтуер, до 73 милиарда евро в рамките на своя 5-годишен план за разходи. Освен актуализиране на инвестиционната програма, инвеститорите ще търсят нови стратегически проекти. Подразделението за камиони Traton SE също е обхванато от сътресения в управлението.
Акциите на VW получиха нов положителен тласък, след като Handelsblatt съобщи преди седмица, че фамилиите Порше и Пиех проучват възможността за продажба на част от своя дял в автомобилния производител, за да подкрепят листването на марката Porsche. Редица банки и съветници вече работят активно върху структурата на сделката, макар все още да не е взето окончателно решение, посочва Handelsblatt.