IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

За много европейци революцията на електромобилите остава мираж

Липсата на достъпни и ясни програми за стимулиране, високите първоначални разходи и неразвитата зарядна мрежа създават бариери между потребителите и електромобилите

17:25 | 03.12.21 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

В момента Испания разполага с 1,1 зарядни устройства на 100 км (около 3% от общите зарядни устройства в Европа) и дял на електромобилите от 3,2%.

Тези числа трябва да растат с около 42%-44% годишно, за да се постигнат целите на ЕК за 2030 г. Настоящата ситуация накара Брюксел да изпрати официално уведомително писмо до Испания през октомври относно законодателството за насърчаване на електрическите превозни средства.

Испания може да се похвали с повече от 15 частни доставчици на съоръжения за зареждане с опции за абонамент и без абонамент. Някои градове дори предлагат зареждане като безплатна обществена услуга.

Но различните модели на абонамент и различните типове устройства водят до объркване сред потребителите. Понастоящем Испания няма план за приоритизиране на стандартизирането на видовете зарядни устройства, което означава, че шофьорите трябва да намерят станция, съвместима с техния модел превозно средство. 

Въпреки че правителствата са фокусирани върху посрещането на нуждите на местните шофьори, за да могат електрическите превозни средства да увеличават своя дял, зарядната инфраструктура в цяла Европа трябва да предлага безпроблемно трансгранично зареждане. Помислете само за момента, в който трябва да шофирате с електромобил през няколко страни, за да стигнете до съответния морски курорт в Южна Европа…

Хърватия, популярна туристическа дестинация, разширява мрежата си от зарядни станции, за да улесни посетителите от други страни, пристигащи с електрически превозни средства.

Според Хърватския център за превозни средства в края на 2020 г. в страната е имало 8 080 превозни средства с хибридно задвижване и 1 343 електрически автомобили с батерии. В допълнение към обслужването на тези превозни средства, националната зарядна инфраструктура трябва да може да се справи с голямото търсене на енергия през летните месеци.

Electric Circle, хърватска асоциация на шофьорите на електрически автомобили, стартира проект в края на 2020 г. за инсталиране на 100 000 зарядни устройства за електронни автомобили покрай градските паркинги. В момента в Хърватия има около 600 зарядни станции, разположени на 300 различни локации.

Финансирането на внедряването на такава инфраструктура в Хърватия се осигурява главно от данъци, натрупани чрез системата за търговия с емисии. Правителствените планове предвиждат до 40 милиона евро, предназначени за намаляване на емисиите от транспорта.

В България пък се разработва платформа за улесняване на трансграничното зареждане в региона. Мобилното приложение ще позволи на шофьорите да откриват зарядни пунктове, собственост на партньорски компании, и да плащат онлайн. Приложението обаче все още е във фаза на тестване.

Румъния може да се похвали с повече от 1200 зарядни станции, но само 200 от тях могат да осигурят бързо зареждане. Тази липса на бързи зарядни станции по пътищата от втори и трети клас възпрепятства по-широкото налагане на електромобилите, според екологичната неправителствена организация Intelligent Energy Association.

В своята програма за възстановяване и устойчивост Румъния отпуска средства за инсталирането на 13 000 нови зарядни станции.

В Чехия националният план за зелена мобилност предвижда 250 000–500 000 електрически превозни средства в страната до 2030 г. В същото време, към този момент, в Чехия са инсталирани едва около 750 обществени зарядни станции.

Чешкото правителство включи зарядната инфраструктура в своя национален план за възстановяване и в предстоящите програми за субсидиране, финансирани чрез кохезионните фондове на ЕС.

„Достатъчно развита (зарядна) мрежа ще популяризира електрическите автомобили като удобно транспортно средство дори за пътуване между градовете. Не можем да отлагаме изграждането на инфраструктурата, тъй като броят на електрическите превозни средства и хибридите скоро ще достигне десетки хиляди“, заяви чешкият министър на промишлеността, търговията и транспорта Карек Хавличек.

Въпреки това, времето за зареждане на електромобилите остава основна бариера. В неотдавнашно проучване, извършено от застрахователна компания Generali Česká pojišťovna, 38% от анкетираните посочват, че дългото време за зареждане ги отказва от покупката на електромобил.

Притесненията на чешката общественост са показателни за проблемите, пред които е изправена голяма част от хората в Източна и Южна Европа. Само 33% от чешките шофьори планират да си купят електрическа кола и повече от половината от анкетираните са убедени, че тези превозни средства са твърде скъпи. Около 31% от анкетираните се притесняват, че капацитетът на батериите твърде бързо намалява с времето.

Без агресивна финансова подкрепа и повишено внимание към страховете и притесненията на средностатистическия потребител, революцията на електромобилите ще продължи да се случва извън голяма част от страните в Европа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:10 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 6 rate down comment 0
dakl
преди 2 години
Това , че "промяната бързо се случва" едва ли означава , че всичко около нея е добре и всестранно обмислено. Примерно въпроса с производството и утилизацията на милионите акумулаторните батерии , както от гледна точка на екологията в името на която уж всичко това се върши , така и съответствието със закона за производство, съхранение и запазване на енергията и още твърде много подводни камъни в "проманата"!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още