Ако слушате политиците в Европейския съюз (ЕС), ще останете с впечатлението, че революцията на електрическите автомобили вече напредва.
„Мисля, че преминаването към електрически превозни средства се случва много по-бързо, отколкото някой би очаквал“, заяви заместник-председателят на Европейската комисия и еврокомисар по въпросите за климата Франс Тимерманс по-рано тази година, потвърждавайки широко разпространено мнение в Брюксел.
Шефът на ЕК Урсула фон дер Лайен по подобен начин увери европейците, че „промяната вече се случва“, като посочи, че Германия регистрира повече нови електрически превозни средства, отколкото дизелови автомобили през първата половина на 2021 г.
Не само продажбите на електрически превозни средства нарастват, но Tesla, може би най-известният производител на електрически превозни средства в света, сега е най-ценната автомобилна компания на Земята, пише Euractiv.
Преминаването към електрическа мобилност изглежда се случва с темпове, които неумолимо променят пейзажа по пътищата.
Но проучване на Euractiv относно налагането на електрическите превозни средства в целия континент оспорва този наратив, разкривайки сериозни пречки пред по-широкото приемане на електромобилите в Източна и Южна Европа.
Недобре развитият пазар на употребявани електромобили, объркването относно абонаментните услуги за зареждане и опасенията относно живота на батериите и тяхната сигурност продължават да възпрепятстват приемането на електрическите коли от потребителите, които не са склонни да рискуват с подобна покупка, отблъснати от високите първоначални разходи и липсата на развита зарядна инфраструктура.
Това, което показва проучването на Euractiv, е картина на фрагментирана революция при електромобилите, която обаче заобикаля по-бедните страни.
Гледната точка на Брюксел
Тъй като леките автомобили и микробуси са отговорни за около 12% от емисиите на въглероден диоксид в рамките на ЕС, електрическите превозни средства се разглеждат като ключово средство за намаляване на емисиите от транспорта в Европа.
Добрата новина е, че около 11% от общите регистрации на нови автомобили в Европа миналата година са били електрически, спрямо 3,5% през 2019 г.
Според последните данни, публикувани от Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), през третото тримесечие на 2021 г. делът на електрическите превозни средства достига 9,8% от общите продажби в ЕС, докато плъгин хибридните превозни средства формират 9,1%. Взети заедно, двата сегмента надхвърлят дела на дизеловите автомобили (17,6%) за периода.
Въпреки това бензиновите автомобили остават на първо място по продажби, отговаряйки за малко под две трети от общия пазар.
Ръстът в продажбите на електрически превозни средства несъмнено се стимулира от законодателството – както на национално, така и на европейско ниво – насочено към борба с изкопаемите горива.
През юли ЕК внесе предложения, които ще забранят продажбата на нови автомобили и микробуси, отделящи въглеродни емисии, от 2035 г., което по същество означава край на двигателя с вътрешно горене.
Мярката е в съответствие с плановете на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове в блока с 55% до 2030 г. и определя пътя за постигане на въглероден неутралитет до 2050 г.
Попитан за опасенията на потребителите относно по-високите цени на електрическите превозни средства в сравнение с техните конвенционални аналози, служител на ЕС заяви, че първоначалната цена на електромобилите се очаква да пада през следващите години. Общите разходи за притежание на електрическите коли се очаква да падне под тази за бензинови и дизелови автомобили след 2027 г., изтъква служителят.
Подготвяйки се за по-строги мерки относно емисиите, европейските автомобилни концерни вече се насочват към производството на електрически превозни средства, като в същото време се състезават за лъвския пай от новия пазар. Германската група Volkswagen, най-големият производител на автомобили в Европа, обяви намерението си да спре производството на модели с двигатели с вътрешно горене през следващите години.
Въпреки това, докато нарастващите продажби на електромобили превърнаха Европа в световен лидер в налагането на тези коли, делът им остава незначителен по отношение на европейския автопарк.
Корпоративните продажби представляват голяма част от пазара на електромобили, като фирмите се възползват от финансовите стимули, предлагани от някои правителства в региона. Корпоративните автопаркове съставляват около 20% от превозните средства в Европа.
преди 2 години Това , че "промяната бързо се случва" едва ли означава , че всичко около нея е добре и всестранно обмислено. Примерно въпроса с производството и утилизацията на милионите акумулаторните батерии , както от гледна точка на екологията в името на която уж всичко това се върши , така и съответствието със закона за производство, съхранение и запазване на енергията и още твърде много подводни камъни в "проманата"!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар