Новото старо съоръжение на General Motors Co. в Детройт Factory Zero представлява авангардът на американския автомобилен концерн в пазарната битка при електрическите превозни средства в САЩ, в която кръстосват шпаги традиционните производители и новите, съсредоточени изцяло върху електрическата мобилност компании, пише Ройтерс.
Администрацията на президента на САЩ Джо Байдън иска да предостави необходимия положителен тласък на по-опитната част на американската автомобилна индустрия.
Посещението на Байдън в завода на GM постави акцент върху предложението на администрацията му за осигуряване на милиарди долари федерална помощ за по-старите автомобилни фабрики и общностите от Средния Запад, които зависят от автомобилните компании като основни работодатели.
Администрацията на Байдън и демократите в Конгреса предложиха близо 50 милиарда долара данъчни облекчения, стимули за правителствените агенции за закупуването на електрически превозни средства, заеми за преоборудване на фабрики и помощ за работещите в автомобилните заводи.
Това не включва милиардите долари нови субсидии за стимулиране на продажбите на електрически превозни средства, като 30-процентният данъчен кредит за търговски електрически превозни средства.
Предложението за предоставяне на данъчен кредит в размер на 12 500 долара за закупуване на електромобил, изготвено от синдикати, изглежда малко вероятно да бъде одобрено от Сената.
Програмата на Байдън предвижда и 3,5 млрд. долара за преоборудване на автомобилите фабрики в САЩ с акцент върху електромобилите и водородните превозни средства.
Отделно, автомобилните концерни могат да се възползват от други 3 млрд. долара по кредитната програма на Министерството на енергетиката за иновативни технологии за производство на автомобили.
Джералд Джонсън, директор „Глобално производство“ в GM, споделя пред Ройтерс, че федералните разходи могат да ускорят налагането на електрическите коли, което е една от причините автомобилният концерн да приоритизира Factory Zero.
Ако проектозаконът Build Back Better бъде приет, GM ще вземе предвид това в своите планове, изтъква Джонсън, добавяйки: „То не променя нещата, които правим“.
Откритата през 1985 г. фабрика Factory Zero е един от 21-те монтажни завода на GM в САЩ и първият, който е преоборудван, за да стартира изграждането на електрически автомобили. Очаква се там скоро да стартира производството на електрическия GMC Hummer, като първите модели ще бъдат пуснати в продажба при цена от над 100 хил. долара – твърде висока стойност, за да бъдат покрити от предложените данъчни кредити за електромобили.
GM заяви, че може да спести до 15 милиарда долара до 2030 г. и дори повече след това, като пренасочи своите фабрики и преквалифицира работниците за изграждането на електромобили, вместо да следва примера на Tesla и тепърва да изгражда нови съоръжения.
Капацитетът на GM за сглобяване на електрически превозни средства в Северна Америка ще достигне 20% до 2025 г. и 50% до 2030 г., изтъква Джонсън.
Tesla завладя близо 80% от пазара на електрически превозни средства в САЩ през 2020 г. Очаква се делът на компанията на Илон Мъск да се свие с въвеждането в експлоатация на повече заводи за електромобили на традиционните конкуренти.
Годишното възнаграждение за новопостъпващите работници в завода на Tesla в Тексас достига около 47 хил. долара, докато служителите на GM в същия щат получават първоначално 56 хил. долара годишно, съгласно споразумението с United Auto Workers.
Заводите, които разполагат със съоръжение за производство на батерии и такова за сглобяване на превозни средства в рамките на един комплекс - като фабриката на Tesla в Остин, Тексас - могат да бъдат по-ефективни, като намалят транспортните разходи при батериите, смята Майк Трейси, президент на Agile Group, консултантска компания.
Съперникът Ford Motor Co. добави поточна линия за сглобяване на електрическите пикапи F-150 в завода си в Диърборн, Мичиган. Ford също обяви планове за изграждане на мащабен комплекс за електрически превозни средства и батерии в Тенеси.
GM се опитва да се възползва от своята мрежа от фабрики в САЩ, която години наред страдаше от излишен капацитет, посочва Джонсън. Управлението на комбинация от превозни средства с двигатели с вътрешно горене и електрически превозни средства през следващото десетилетие ще се възползва от свободното пространство в съоръженията, за да се избегне прекъсвания в производството, докато фабриките биват преоборудвани.