Германската автомобилна група Volkswagen планира да удвои броя на служителите си в своето подразделение за енергия и зарядна инфраструктура, да внедри нова технология за плащане през следващата година и да сключи нови договори с партньори, за да се конкурира по-успешно с американския лидер при електромобилите Tesla по отношение на енергийната инфраструктура, съобщава Ройтерс.
Като гарантира, че има достатъчно пунктове за бързо зареждане - и достатъчно енергия - за електромобилите, които иска да продаде, Volkswagen се надява да убеди шофьорите, загрижени относно пробега, че могат да загърбят своите автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Подчертавайки амбициите си по отношение на електрическа мобилност, Volkswagen привлича към своя ръководен състав ветерана от енергийната индустрия Елке Теме, която прекарва близо две десетилетия в германските енергийни компании RWE и Innogy, за да помогне на производителя на автомобили да надвие Tesla.
Назначена от януари, 53-годишната Теме е натоварена със задачата да обедини различните енергийни дейности на компанията, като снабдяване с електроенергия и подпомагане на клиентите да зареждат своите коли в домашни условия и по обществените пътища.
Осъществяването на това ще изисква по-голяма работна сила и Теме планира да удвои персонала в европейското звено на концерна за зарядна инфраструктура и енергия, известно като Elli, до около 300 души през 2022 г.
„Ние инвестираме в области с огромен растеж, които не винаги трябва да са изначално печеливши. Винаги виждаме тези инвестиции в общия контекст на нашата групова стратегия“, изтъква Теме. „Ето защо изграждането на цялостна инфраструктура е от ключово значение“, добавя тя.
Теме отказва да уточни бюджета, с който разполага, но допълва, че Volkswagen, воден от почитателя на Tesla Херберт Дийс, е одобрил инвестициите за подразделението, което също продава системи за домашно съхранение на енергия, подобни на Powerwall на Tesla.
Volkswagen е световен лидер със своите инвестиционни планове за стимулиране на електрическата мобилност с хоризонт до 2030 г., според анализ на Ройтерс, и планира да похарчи 35 млрд. евро за разработване на батерии за електромобили до 2025 г.
Но когато става въпрос за бързозарядни устройства, които много анализатори смятат, че са от решаващо значение за широкото налагане на електромобилите, Volkswagen трябва да наваксва.
Tesla работи със супербързи зарядни устройства от години и разполага с глобална мрежа от около 30 000 подобни пункта, за които казва, че могат да осигурят 200 км пробег за 15 минути. Компанията заяви през октомври, че собствената ѝ мрежа е нараснала двойно през последните 18 месеца, като броят на пунктовете ще се утрои през следващите две години.
Междувременно Volkswagen очаква броя на неговите бързи зарядни устройства да нарасне почти четворно до около 45 000 броя до 2025 г. – годината, в която очаква да победи Tesla при производството на електромобили. От тези 45 хил. 18 хил. устройства ще бъдат разположени в Европа, 17 хил. в Китай и 10 хил. в Северна Америка.
През март Volkswagen заяви, че планира да инвестира 400 милиона евро за разширяване на мрежата си от бързозарядни пунктове на Стария континент до 2025 г.
Но сумата е само капка в морето в сравнение с 5-те милиарда евро, които Европейският съюз (ЕС) смята, че са необходими като инвестиция всяка година до 2040 г. за разширяване на зарядната инфраструктура на континента.
В Европа Volkswagen е акционер в инициативата на ЕС за бързо зареждане Ionity, заедно с конкурентни производители на автомобили като BMW, Mercedes-Benz на Daimler, Ford и Hyundai.
Германският концерн също така си партнира с енергийни фирми като италианската Enel, британската BP и испанската Iberdrola.
Бързо зареждане за всички
Tesla вече показа, че когато става дума за електромобили, само продажбата на автомобили вече не гаранция за успех. Компанията на Илон Мъск е приела модел, който предлага на клиентите всичко - от автомобили до съхранение на енергия и соларни панели.
Volkswagen вече продава енергия на клиенти на дребно, които карат електромобили или плъгин хибриди. Едно от предложенията на концерна – достъпно за клиенти, които не притежават автомобил от едноименната марка – вече разполага с 10 000 абонати от своя старт през юли, изтъква Теме.
Тя посочва, че Volkswagen планира да направи своите бързи зарядни устройства достъпни за всички шофьори на електромобили за разлика от Tesla, която доскоро позволяваше само на свои електромобили да използват мрежата.
„Ние следваме различен подход от този на Tesla, когато става въпрос за внедряване на зарядна инфраструктура“, изтъква Теме. „Искаме отворена, недискриминационна мрежа и ще развиваме нашите услуги, за да направим нашата оферта по-удобна, по-проста, по-привлекателна“, добавя тя.
Volkswagen споделя, че отвореният му подход позволява на купувачите на неговите електромобили да ги зареждат на повече от 250 хил. зарядни устройства в Европа.