Две години след като предприемачът и милиардер Илон Мъск обяви решението си да изгради фабрика за сглобяване на електромобили в Германия, съоръжението е почти напълно завършено.
Един анализатор наскоро сравни поредицата от иновации, които Мъск разглежда за своя нов завод, с революционната подвижна поточна линия на Хенри Форд.
Изпълнителният директор на германската група Volkswagen Херберт Дийс по-рано този месец изрази притеснения, че Tesla ще може да построи електрическа кола за една трета от времето, което е нужно за сглобяването на електромобил от неговата компания - несъответствие, което би застрашило работните места, пише Bloomberg.
Мъск обяви, че новостите, върху които Tesla работи, ще трансформират структурния дизайн на нейните превозни средства. Той иска да използва големи и масивни машини за производство на части на купето, използвайки цели парчета метал. Налагането на подобен производствен модел ще спести време и разходи, ще намали теглото на превозните средства и ще увеличи пробега при шофиране.
Преди години Мъск хвърли много ресурси и усилия за постигане на успех при високоавтоматизираната производствена система, заради което Tesla почти не фалира. Днес компанията разполага с много повече ресурси, за да подкрепи желанието на своя главен изпълнителен директор да разшири границите по отношение на начина, по който се произвеждат автомобилите.
„Основният фокус тук е свързан с факта, че Tesla има възможност напълно да преоткрие процеса на производство на автомобили в своите фабрики“, пише Адам Джонас, водещ автомобилен анализатор в Morgan Stanley.
„С нашите гигантски машини ние буквално се опитваме да правим коли в пълен размер по същия начин, по който се правят количките с играчки“, написа в Twitter Мъск през януари.
На билбордове, поставени около фабриката на Tesla край Берлин, компанията посочва, че ще използва алуминий, който ще бъде „пресован“ чрез 6100 тона налягане, еквивалентно на натиска на 1020 африкански слона.
Заводът ще разполага с осем от тези машини, като Мъск се стреми в крайна сметка да изгради двете най-големи части на своите електрически SUV-ове, Model Y – поредната и задната част на каросерията – всяка с по едно парче метал.
За разлика от това, задната част на купето на Model 3 се състои от 70 отделни метални части.
Въпреки че Мъск рекламира тези машини като „гигапреси“, което предполага, че са измислени от неговата компания, това не е така.
Tesla купува машините от Idra Group, контролирана от правителството на Италия компания, която ги продава на три други дружества и води преговори с редица автомобилни производители и доставчици на компоненти.
Предните и задните отливки ще бъдат свързани с подовите рамки Model Y, където ще се намират батериите, вградени в конструкцията на автомобила. Това би представлявало стъпка към голяма промяна - Tesla и други производители на електромобили към момента поставят батериите върху основната конструкция, след което ги запечатват с още метал.
Мъск изтъкна последиците от по-простото и по-интегрирано производство на батерии и купета по време на събитието Battery Day (Ден на батерията) през 2020 г. Той твърди, че компанията може да намали инвестициите за гигаватчас мощност на батерията с 55 процента и да свие необходимото за нея пространство в автомобила с 35 процента.
Въпреки всичко, което Мъск описва, той също така признава, че Tesla рискува със завода Грюнхайде. „Много нови технологии ще бъдат използвани във фабриката край Берлин, което означава значителен производствен риск“, пише в Twitter Мъск през октомври 2020 г.
Заводите на Tesla в Шанхай и Фримонт, Калифорния, ще се насочат към подобна трансформация след около две години, когато технологията се докаже, посочва още той.
Пет месеца след този пост „гигапресата“ във Фримонт се появи в медиите около малък пожар, избухнал в комплекса. Машината топи алуминиевата сплав при температура до 850 градуса по Целзий преди металът да бъде преместен в по-малко гореща пещ.
Германските автомобилни производители следят отблизо напредъка на Tesla при производствените процеси.
Volkswagen обмисля изграждането на нова фабрика за електромобили в близост до основното си съоръжение във Волфсбург в пряк отговор на стремежите на Мъск.
По-рано този месец Дийс се опита да обедини своите работници пред предизвикателството, което отправя Tesla на германските концерни. Той предупреди, че компанията на Илон Мъск може да успее да направи електромобил само за 10 часа, срещу повече от 30 часа, необходими за завода на Volkswagenот в Цвикау.
Новата фабрика на германската група ще произвежда 250 000 електромобила годишно.