Производителите на електрически превозни средства са се насочили към Индонезия, привлечени от изобилните ѝ запаси от никел, ключов компонент за батериите, правителствената подкрепа за индустрията и пазарния потенциал на четвъртата по население страна в света, пише Nikkei Asia Review.
Същите тези концерни участват на международното автомобилно изложение, което се провежда в покрайнините на Джакарта.
Компании от Китай, Южна Корея и други големи индустриални нации разчитат на усилията на индонезийското правителство да стимулира продажбите на електромобили, един от начините, по които Джакарта се надява да намали емисиите на въглероден диоксид (CO2) в страната, тъй като правителството се ангажира да постигне въглероден неутралитет до 2060 г.
Министерството на индустрията на Индонезия, например, се стреми да увеличи дела на електромобилите от общите продажби в страната до 20% до 2025 г. Освен това то работи, за да превърне Индонезия в регионален производствен хъб за електрически коли и свързаните с тях компоненти и суровини.
Но най-голямата икономика в Югоизточна Азия, дом на повече от 270 милиона души, е изправена пред тежка битка за превръщането на своите мечти за производство и потребление на електромобили в реалност. Опасенията относно околната среда принуждават правителството да обяви борба с обезлесяването, което би могло да попречи на добива на най-големите запаси на никел в света, предупреждават анализатори.
Китайската Wuling Motors е сред компаниите, които предлагат евтини електромобили, представени на изложението край Джакарта. Хан Деон, вицепрезидент на индонезийското звено на концерна, споделя, че компанията ще пусне своите превозни средства в страната през следващата година, като планира да стартира и местно производство в бъдеще.
Цената "със сигурност ще бъде достъпна", изтъква Хан. „Като глобален играч и местен производител в Индонезия, Wuling подкрепя правителствената програма за ускоряване на електрификацията при превозните средства“ и обещава да участва в „изграждането на екосистемата за електромобили“, добавя той.
Британският автомобилен производител MG, сега част от китайската група SAIC Motor, също заяви, че ще пусне в продажба свой електромобил в Индонезия, въпреки че не предоставя подробности по темата.
Индонезийското правителство предоставя подкрепа за стимулиране на продажбите, включително чрез премахване на данъка върху покупките на луксозни стоки за напълно електрически превозни средства. Електромобилите също са освободени от ограниченията при движението и паркирането в рамките на Джакарта. В определени дни по основните булеварди в града се забранява движението на превозни средства с двигатели с вътрешно горене.
Индонезия също има желание да изгради цялостна вътрешна верига на доставка на електромобили, от добив на минерали до производство на батерии и превозни средства. Това би позиционирало страната като ключов играч в глобалната електромобилна индустрия. Това също така би позволило да се намалят разходите за превозни средства с нулеви емисии, което ще ги направи достъпни за по-голяма част от местното население.
Големи имена като Tesla от САЩ, китайската CATL и тайванската Foxconn изразиха интерес към развитието на индустрията за електромобили и батерии в Индонезия.
За южнокорейските и китайските автомобилни производители благоприятната среда в Индонезия ще им позволи да се наложат на автомобилен пазар, доминиран от японски концерни, чийто общ дял надхвърля 90% за първите девет месеца на годината.
Японските компании изостават в производството на електрически превозни средства, което дава шанс на конкурентите от други страни да спечелят доверието на потребителите.
Hyundai, който представя своите електромобили Ioniq и Kona на изложението, засили своите амбициозни планове за Индонезия. Заедно с LG Energy Solution концернът стартира изграждането на завод за батерии на стойност 1,1 милиарда долара в страната. Hyundai също така строи автомобилна фабрика наблизо, като производството ще започне следващата година. Съоръжението ще произвежда и електромобили.
Автомобилните производители се интересуват и от богатите запаси на никел в Индонезия, метал, който намира широко приложение при компонентите на електромобилите. Индонезия е лидер в света при производството на никел през 2020 г., добивайки приблизително 760 000 тона от метала. Според Геоложката служба на САЩ страната разполага с още 21 милиона тона запаси - повече от всяка друга страна по света.
Но анализаторите предупреждават, че усилията за разработване на устойчива верига на стойност за електромобилите може да бъдат възпрепятствани от обещанието на правителството да защити околната среда. Президентът Джоко Уидодо заяви по време на конференцията за климата на ООН в Глазгоу, Шотландия, че „горското стопанство и селскостопанският сектор в Индонезия ще се превърнат в нетен въглероден поглътител до 2030 г. Индонезия също така подписа „Декларацията на лидерите на Глазгоу за горите и използването на земята“, която се ангажира да прекрати обезлесяването и да преобърне този процес до края на десетилетието.
„Вярваме, че това обещание вероятно ще представлява риск за продължаващото развитие на веригата на доставка на електрически превозни средства в Индонезия“, посочват анализатори от Fitch Solutions.
Постигане на нетно поглъщане на въглерод означава, че се абсорбират повече парникови емисии, отколкото се генерират.
Според Global Forest Watch Индонезия се сблъсква с един от най-бързите процеси на обезлесяване при горите за периода от 2001 до 2020 г. От 11 700 кв. км първични гори, изчезнали през 2019 г., 10 700 кв. км са загубени поради обезлесяване, предизвикано от добива на суровини.
„Това означава, че Индонезия може да бъде подложена на засилен натиск от инвеститори, други правителства и производители на автомобили да спре обезлесяването, тъй като компаниите се адаптират към по-строгите стратегии за околната среда“, изтъкват от Fitch Solutions.