Напоследък се увеличават опасенията, че глобалният преход към електрически превозни средства означава сигурна гибел за много нискоквалифицирани работни места, свързани с фабричната дейност. Това е предизвикано най-вече от прогнозата, направена от главния изпълнителен директор на Volkswagen Group Херберт Дийс преди две години, според която изграждането на електромобили ще изисква до 30% по-малко труд в сравнение с конвенционалните превозни средства, пише Bloomberg.
И Дийс не е единственият, който мисли така.
Една такава голяма промяна често е съпроводена от сътресения по веригата. Въпросът е колко големи и болезнени ще бъдат тези сътресения.
Към момента 135 000 работни места, свързани с изграждането на двигатели с вътрешно горене и трансмисии, са поставени на риск.
Двигателите изискват големи метални отливки, много повече части и много повече труд за изграждане, отколкото електрическите двигатели и батериите, изтъква Санди Мънро от Munro and Associates. От друга страна електродвигателите изискват по-малко работници и по-малки фабрики, добавя той.
Тези работници съставляват 20% от автомобилните работни места.
Но каква е ситуацията при работниците, които сглобяват автомобилите?
General Motors затвори своя монтажен завод в Лордстаун, Охайо, и съкрати или прехвърли повече от 3000 работници. Наблизо концернът строи завод за батерии, който ще наследи една трета от въпросните служители, чието работно възнаграждение обаче ще бъде понижено.
Означава ли това, че работниците от монтажните съоръжения са обречени? Не точно.
Лордстаун беше затворен, защото заводът произвеждаше малки по размер коли, които вече не са популярни сред потребителите.
При други обекти General Motors всъщност прибавя работни места покрай ангажимента си с електрификацията. Производителят ще отвори отново своя завод в Хамтрамк край Детройт през следващата седмица, където ще изгражда електрическите пикапи Hummer EV и Chevrolet Silverado, както и автономния електрически шатъл Cruise Origin. Този завод разполага с 1200 работници, когато затваря врати през 2019 г., като се очаква сега да разполага с двойно повече.
Бившата фабрика на компанията „Сатурн“ в Спринг Хил, Тенеси, ще произвежда Cadillac Lyriq и други електрически модели, също добавяйки нови работни места.
Според вицепрезидента на профсъюза United Auto Workers Тери Дитс индустрията прибавя нови работни места, тъй като автомобилните производители се подготвят за десетилетие, в което потребителите ще купуват както автомобили с двигатели с вътрешно горене, така и електрически превозни средства.
На своята презентация пред инвеститорите на 6 октомври General Motors показа графика с около 40 превозни средства, които ще бъдат пуснати в продажба до 2030 г., като само някои от тях ще бъдат напълно електрически.
До края на десетилетието компанията ще предложи 50 модела, като повече от половината ще бъдат захранвани с електричество. Поради тази причина концернът ще има нужда от работници, които да изграждат както електрически, така и конвенционални коли.
Ще има и възможност за наемане на нови работници със или без висше образование, въпреки че досега индустрията избягваше нискоквалифицирания персонал. Ford и SK Innovation Co. ще построят три фабрики за батерии в САЩ, както и завод за сглобяване на електромобили, добавяйки 11 000 нови позиции. General Motors и партньорът му LG Chem ще изградят четири завода за батерии, като наемат по 1200 души за всеки в рамките на съвместното си предприятие Ultium Cells LLC.
И все пак, малко са работниците, които имат опит в изграждането на електромобили и батерии. General Motors използва връзките си с местни университети, за да намери и обучи нови работници. Повечето от тях ще са млади служители, които може да нямат висше образование, но ще предложат компютърни и аналитични умения.
Остава въпросът колко пари ще изкарват тези работници. Ultium предлага заплащане на час от 16 до 22 долара. Дискусиите относно възнагражденията между концерна и работниците тепърва започват, като се очаква последните да апелират за надница от 32 долара на час или близо до тази сума, която в момента получават ръководителите на синдикатите.