След първите два дни на борсова търговия през 2010 г. производителят на електромобили Tesla достигна пазарна капитализация от малко над 2 млрд. долара. Състоянието на Робърт Скаринг, основател и главен изпълнителен директор на Rivian, вече е нараснало до това ниво след борсовия дебют на компанията преди два дни, пише CNBC.
След първичното публично предлагане (IPO) акциите на Rivian поскъпнаха с 57% през първите две сесии на Nasdaq, което осигури пазарна капитализация на производителя на електрически пикапи от почти 105 млрд. долара.
Скаринг, който основава концерна през 2009 г., притежава общо 17,6 млн. акции, оценени на 2,2 млрд. долара.
38-годишният ръководител на Rivian привлече инвеститорите със своята визия за електрическите продукти, като компанията се фокусира както върху потребителите, така и върху компаниите, които искат да преминат на електрически модели, ограничавайки зависимостта си от изкопаемите горива.
В писмото си до акционерите в проспекта за IPO, Скаринг посочва, че през 2012 г. се е дистанцирал от желанието си да създаде „ефективен спортен автомобил“ и е започнал да се фокусира върху това как да „увеличи максимално въздействието“ на технологията.
„Започнахме да мислим за сегментите на пикапите, SUV-овете и кросоувърите, тъй като те предоставят огромна възможност да демонстрираме как едно чисто автомобилно превозно средство, фокусирано върху технологиите, може да елиминира отдавна приети компромиси“, пише Скаринг, добавяйки: „Искахме да утвърдим нашата марка, като предоставим комбинация от ефективност, производителност, офроуд възможности, богата функционалност и лукс, които просто не съществуваха на пазара“.
Компанията вече има 55 400 предварителни поръчки за своите електрически SUV R1S и пикап R1T, както и и договор за изграждане на 100 хил. електрически ванове с Amazon до 2030 г. Въпреки това гласуването на доверие на Rivian да сглоби превозните средства и да ги достави изгодно представлява огромен риск за инвеститорите, които вече оценяват компанията по-високо от традиционните автомобилни гиганти като Ford и General Motors.
Rivian досега не е отчитала приходи и очаква по-малко от 1 милион долара приходи от продажби през третото тримесечие.
Но какво стои в основата на ценовия ръст на акциите на производителите на електомобили?
След сравнително скромното IPO на Tesla през 2010 г. пазарът на електромобили се превърна в убежище за спекуланти, където Tesla служи като катализатор. Компанията излезе на борсата при цена на акциите от 3,4 долара. Тя приключи редовната търговия в четвъртък (11 ноември) при цена на книжата си от 1063,51 долара за акция и е една от петте американски компании с пазарна капитализация от над 1 трилион долара.
Други публични концерни отчетоха космически ръстове в стойността на акциите си след IPO, като китайската Nio постигна оценка от 69 млрд. долара, а калифорнийската Lucid Motors - стойност от около 73 млрд. долара четири месеца, след като излезе на борсата.
Nio отчете приходи за третото тримесечие от около 1,5 млрд. долара и оперативна загуба от над 150 млн. долара. В същото време Lucid потвърди, че стартира първите доставки на седана Air Dream Edition, който се предлага на цена от 169 хил. долара. В представянето си пред инвеститорите компанията прогнозира приходи за цялата година от 97 млн. долара.
Влиянието на Скаринг
Tesla е единственият представител на групата на производителите на електромобили, който се е превърнал в печеливш бизнес с висок растеж, но все още е компания, която се търгува като производител на софтуер. Голяма част от шума около нея е свързан с изказванията и действията на нейния главен изпълнителен директор Илон Мъск, най-богатия човек на планетата. Неговото състояние се изчислява на около 300 млрд. долара и е обвързано предимно с неговия дял в Tesla.
От друга страна, Скаринг, който има докторска степен по машинно инженерство от Масачузетския технологичен институт, е далеч от харизматичната марка „Мъск“. Но той е създал подобна структура на собственост, която му дава огромни правомощия.
Базираната в Ървайн, Калифорния, Rivian има два класа акции. Скаринг притежава само 1% от акциите от клас А, или тези, държани от по-широката база инвеститори и достъпни за търговия. В същото време той притежава 100% от акциите от клас B, които му предоставят много по-голям контрол върху компанията.
Скаринг е и председател на директорския борд на Rivian, като притежава и сериозно предимство по отношение на налагането на вето.
В допълнение към това Скаринг има възможността да увеличи значително своето състояние, ако компанията се представя добре както на пазара, така и на борсата.
Компанията признава в своя проспект, че залогът на Rivian е залог и за Скаринг.
„Ние сме силно зависими от услугите и репутацията на Робърт Дж. Скаринг, нашия основател и главен изпълнителен директор“, изтъкват от компанията. „Др. Скаринг има значително влияние върху нашия бизнес план. Ако той прекрати своята работа поради смърт, нараняване или друга причина, или ако репутацията му е неблагоприятно повлияна от лични действия или други събития, това би имало неблагоприятни последици за нас“, добавят от концерна.
Ролята на големите инвеститори
Но Скаринг не е единственият двигател за успеха на компанията. Корпоративните поддръжници на Rivian могат да се похвалят с още по-голямо влияние.
Гигантът в онлайн търговията на дребно Amazon, който инвестира повече от 1,3 млрд. долара в Rivian, притежава дял в компанията на стойност 19,7 млрд. долара. Още през септември Amazon заяви, че нейните капиталови инвестиции, включително тези в Rivian, достигат 3,8 млрд. долара.
Инвестиционната компания T. Rowe Price и нейните фондове притежават акции в Rivian на стойност над 16 млрд. долара. Global Oryx, подразделение на саудитската Abdul Latif Jameel Companies, контролира акции на стойност около 14 млрд. долара, докато Ford притежава дял на стойност 12,6 млрд. долара.