„Американците не купуват електрически превозни средства, те купуват Tesla“, гласи скорошно заглавие на CNBC и това е доста вярно. Делът на Tesla от пазара на електромобили в САЩ изглежда като дял на Боб Марли от пазара на реге музика. Според консултантската фирма IHS Markit 79% от електромобилите, продадени в САЩ през 2020 г., са Tesla, пише Inside EVs.
Tesla е спечелила голям дял от пазара на електромобили навсякъде по света, но доминацията ѝ е много по-силна в САЩ, отколкото в Китай или Европа, където строгите регулации относно емисиите на парникови газове и фини прахови частици принуждават местните традиционни концерни да се насочат към електрическата мобилност.
При липсата на значими правителствени стимули, американските автомобилни производители третират електромобилите като проект за научноизследователска и развойна дейност и това позволи на Tesla да доминира на все още малкия пазар.
„Не е изненадващо, че Tesla все още доминира при продажбите на електрически превозни средства, защото тя са единствената (компания), която наистина има жизнеспособни продукти“, изтъква за CNBC Майкъл Фиск от IHS Markit.
Но това е напът да се промени.
Американските автомобилни производители увеличават усилията си за производство на електромобили и започват да се насочват към онези видове превозни средства, които американците купуват. Пикапът F-150 Lightning на Ford се намира в процес на разработка. Почти сигурно ще изпревари по продажби Cybertruck на Tesla.
Електрическият Silverado на Chevy може да се присъедини към него по улиците след около година. Малките стартъпи също предизвикват Tesla – Rivian и Lucid вече доставят превозни средства. И китайците са тук – Xpeng и Nio вече доставят продукти в Европа, а Polestar стартира продажби в САЩ.
Почти всички експерти прогнозират, че Tesla скоро ще бъде свалена от трона си. „В един растящ пазар е изключително предизвикателство да се поддържа мажоритарен пазарен дял“, смята Майкъл Фиск.
По думите му, появата на повече играчи на този пазарен сегмент неминуемо ще доведе до свиване на дела на Tesla.
IHS Markit очаква пазарният дял на Tesla при електромобилите в САЩ през тази година да спадне до 56% и до 20% през 2025 г. LMC Automotive прогнозира General Motors да измести Tesla на американския пазар до средата на десетилетието.
Много се говори за пая и неговото разпределяне, но той не е добра метафора в този случай, защото след като се изпече един пай, той не става по-голям, а след като се изяде, вече го няма. По-добра метафора за автомобилния пазар може да бъде едно котило. Да кажем, че определено котило има три оранжеви котета и едно бяло. При липса на ветеринарна намеса скоро ще има още едно котило, а след него още едно. Тъй като котките се размножават, пазарният дял на оранжевите котета може да се свие, но общият им брой ще се увеличи. (Според Animal League една женска котка може да създаде до 8 милиона котешки потомци за 8 години.)
Разбира се, автомобилите не се възпроизвеждат като котки, слава богу, но въпросът е, че цялостният пазар на електрически коли расте бързо, така че загубата на пазарен дял няма непременно да доведе до спад при общите продажби.
Друг начин да се погледне на ситуацията е като се приеме, че няма такова нещо като „пазар на електромобили“. Има автомобилен пазар, от който електромобилите представляват нарастващ дял.
Автомобилните производители, без Tesla, ще увеличават своя дял от общия нарастващ дял на електромобилите и това е добра новина за всички дишащи въздух същества. Както Илон Мъск посочва многократно, Tesla иска всеки да кара електромобил, независимо дали е Tesla. Всъщност, когато студентите от Мичиганския университет основават Tesla, те не я представят като производител на автомобили, който ще доминира на пазара, а по-скоро като някакво явление, което ще вдъхнови големите фирми да преминат на електрическа мобилност.
Експертите може би са прави, когато казват, че Tesla ще загуби пазарен дял през следващите години, но грешат, когато приемат, че това ще бъде катастрофа за компанията. Въпреки това, прогнозирането на бъдещето на Tesla и автомобилната индустрия е трудно и рисковано начинание. В цената на акциите на Tesla е заложено огромно количество бъдещ растеж и този растеж може да не отговаря на очакванията.
Не е ясни и до каква степен и кога Big Auto (групата на най-големите традиционни автомобилни концерни – бел. ред.) ще изпълни своите обещания по темата, особено ако политическите ветрове се изместят надясно в САЩ.