Сътресенията в автомобилната индустрия, мощен двигател на глобалната икономика, заплашват растежа и предизвикват сътресения в компании и държави, които зависят от автомобилните концерни както по отношение на работните места, така и по отношение а приходите, пише New York Times.
За всяка кола, която не излезе от поточната линия в Детройт, Щутгарт или Шанхай, работните места биват застрашени. Тук може да става въпрос за миньори, добиващи руда за стомана във Финландия, или работници, които произвеждат гуми в Тайланд, или служители на Volkswagen в Словакия, които монтират табла в SUV модели.
Препитанието им е застрашено заради нарушените вериги на доставка и задръстванията по пристанищата, които принуждават фабриките да съкращават производството.
Автомобилната индустрия представлява около 3 процента от глобалния брутен вътрешен продукт (БВП), а в страни като Германия, Мексико, Япония или Южна Корея, делът ѝ е още по-голям.
Забавянето на производството на автомобили може да доведат до щети, от които ще са необходими години за възстановяване.
Силните ударни вълни на кризата с полупроводниците, която принуждава почти всички производители на автомобили да премахват смени и временно да преустановят операциите в редица заводи, може да се окажат достатъчно силни, за да тласнат някои страни към рецесия. В Япония, дом на Toyota и Nissan, недостигът на части доведе до спад на износа с 46 на сто през септември на годишна база – красноречив пример за значението на автомобилната индустрия за икономиката.
„Това е много силно спъване на растежа и заетостта“, смята Иън Шепърдсън, старши икономист в Pantheon Macroeconomics.
Пол Жак е сред хората, които могат да бъдат най-силно засегнати. Той работи в Текумзе, Онтарио, в звено на доставчика на компоненти Magna International, което произвежда седалки за близката фабрика за сглобяване на минивани на Chrysler.
57-годишният Жак върши своята обичайна работа на поточната линия, когато чува, че Stellantis, компанията-майка на Chrysler, планира да премахне смяна в завода в Уиндзор, Англия, поради недостига на чипове, необходими за системите за круиз контрол, управлението на двигателя и множество други функции.
Жак и неговите колеги знаят, че работата им също е поставена на риск. „Настроението стана невероятно мрачно“, споделя той. Неговите две деца също работят във фабриката за седалки.
Производителите на автомобили успяха да компенсират част от щетите, като повишиха цените, прехвърляйки част от тежестта върху купувачите. Лидерите на американската автомобилна индустрия Ford и General Motors отчетоха миналата седмица голям спад при продажбите за летния сезон, но въпреки това повишиха прогнозите си за целогодишната печалба.
Германският концерн Daimler, под чийто чадър попада и Mercedes-Benz, заяви в петък, че чистата му печалба се е увеличила с 20 на сто през третото тримесечие, въпреки че компанията е продала с 25% по-малко превозни средства за периода. По-високите цени на превозните средства компенсират напълно спада при доставките и производството.
Голяма част от щетите от кризата пада върху плещите на работниците и всеки човек, който се нуждае от автомобил на достъпна за него цена. Автомобилните компании разпределят оскъдни запаси от чипове за производството на превозни средства с висок марж, което води до недостиг на автомобили от нисък клас или купувачите са принудени да чакат с месеци доставката на поръчания от тях продукт.
На фона на тази криза цените на употребяваните автомобили също скачат до небето заради липсата на нови коли.
Кризата се заформи още в края на 2020 г., когато цените на ключови суровини, като стоманата и медта, започнаха да се покачват, смята Вирен Попли, главен изпълнителен директор на Mahindra Ag North America, звено на големия индийски автомобилен концерн, който произвежда трактори в САЩ.