IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Колко работни места в автомобилната индустрия са застрашени от електрификацията?

Докато някои прогнози очертават мрачно бъдеще за индустрията, други изтъкват ползите от прехода към електрическа мобилност за работните места

22:13 | 15.10.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

Проучване на Boston Consulting Group (BCG) установи през 2020 г., че има малка разлика между броя на персонала и количеството работа, свързана с изграждането на електрически автомобили и превозно средство с двигател с вътрешно горене. Необходими са по-малко работници, за да се изгради самият двигател, но не и цялата кола, тъй като електрическата мобилност изисква нови производствени мерки като производство и окомплектоване на енергийните клетки в батерии, както и топлинно управление на батерията. Сглобяването на автомобилите и окабеляването са по-трудоемки при електрическите автомобили, отколкото при превозните средства с двигатели с вътрешно горене, според проучването. 

Според авторите на проучването производството на батерии, което в момента до голяма степен се осъществява отвъд граница, е проблем за работните места в Германия. Те добавят, че в източноевропейските страни се изграждат много нови фабрики за производство на компоненти за електрическа мобилност, за да се спестят разходи.

Проучване, поръчано от Volkswagen и извършено от Института за организационно и промишлено инженерство „Фраунхофер“, сравнява плановете на германския концерн за производство на конвенционални превозни средства и електрически автомобили в края на 2020 г. и заключава, че „загубите на работни места от прехода към електрическа мобилност вероятно ще бъдат значително по-малки в областта на производството на превозни средства, отколкото глобалните проучвания прогнозират“.

Анализаторите очакват заетостта в тази област да спадне с 12% през това десетилетие, главно поради обема на продукцията и по-високата производителност. Но въпреки че проучването предполага, че въздействието върху заетостта в рамките на автомобилостроенето ще бъде ограничено, то също така показва, че индустрията на автомобилните доставчици може да бъде изправена пред значителни загуби на работни места.

"По отношение на производството на компоненти обаче нивото на нужния брой работници е със 70% по-високо при производството на двигатели за конвенционални автомобили, отколкото при производството на силови агрегати за електрически превозни средства", се казва в проучването.

Институтът за икономически изследвания (Ifo) установи в началото на 2021 г., че броят работните места в германското производство на автомобили с двигатели с вътрешно горене, които ще бъдат засегнати от електрификацията, ще надхвърли значително броя на пенсионираните служители през следващите години.

В проучване, поръчано от VDA, институтът изчислява, че най-малко 178 000 работещи в момента в сектора на конвенционалните коли ще бъдат засегнати от прехода до 2025 г., докато само 75 000 ще се пенсионират. Авторите подчертават, че "засегнатите" служители няма непременно да загубят работата си, но поне ще трябва да се адаптират към новите роли.

Проучването също не взема предвид създаването на нови работни места, свързани с прехода, например в производството на батерии или електрически двигатели. До 2030 г. промяната ще засегне поне 215 000 служители от сектора на конвенционалните автомобили в сравнение със 147 000 пенсионирани за това време служители, изтъкват от Ifo.

Проучването на CAR Center установява в началото на 2021 г., че по-амбициозните цели за емисиите при автомобилите в ЕС биха застрашили само относително малък брой работни места в автомобилната индустрия в Европа.

„Планираното от ЕС затягане на изискванията за въглеродните емисии застрашава работните места в европейската автомобилна индустрия по-малко, отколкото първоначално се очакваше“, посочват анализаторите.

В Германия, Франция, Италия, Испания и Словакия затягането на границите за емисиите би довело до по-малко от 28 000 преки загуби на работни места, съответстващи на по-малко от 2 процента от комбинираната заетост в автомобилната индустрия в петте държави, които представляват 70 процента от производството на автомобили в ЕС. Това ще бъде повече от компенсирано от създаването на нови работни места, прогнозира CAR. Само в Германия новият завод на Tesla близо до Берлин и други обявени за изграждане заводи за клетки ще генерират повече от 35 000 нови работни места до 2025 г., изтъква CAR.

Съвместен анализ на мозъчния тръст Agora Verkehrswende и Boston Consulting Group установи, че преминаването към електрическа мобилност може да се окаже благодат за германската автомобилна индустрия, която създава работни места, а не ги унищожава. Освен това икономически по-слабите провинции в Източна Германия биха могли да се окажат най-големите победители от прехода през следващото десетилетие, заявиха организациите.

Въпреки че преминаването към електрическа мобилност ще донесе значителни промени в германската автомобилна индустрия през следващото десетилетие, броят на работните места в автомобилния сектор може като цяло да остане на същото ниво и дори леко да се увеличи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:14 | 14.09.22 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още