Доставчиците са по-уязвими от производителите на автомобили в прехода
Медийното отразяване на сътресенията в автомобилната индустрия се фокусира до голяма степен върху големите производители на автомобили. Но огромната индустрия на доставчици на континента ще бъде в центъра на прогнозираните промени в заетостта, тъй като много компании - особено по-малките, които често са изключително специализирани – разполагат с много по-малко възможности за адаптиране. Като цяло в индустрията на доставчиците работят повече хора, отколкото в автомобилните концерни.
Европейската асоциация на автомобилните доставчици (CLEPA) посочва, че представлява над 3000 компании и че в компаниите, доставящи автомобили директно в ЕС, работят 1,7 милиона души. Индустрията генерира годишно повече от 250 млрд. евро приходи от продажби и осигурява пет милиона преки и косвени работни места, според лобистката група.
Индустрията на автомобилните доставчици е изключително разнородна, тъй като включва мултинационални корпорации със стотици хиляди служители, но и безброй малки и средни предприятия (МСП). Три от петте най-големи доставчици на автомобилни компоненти в света са от Германия: Bosch и Continental претендират за най-големите приходи в индустрията, докато ZF Friedrichshafen се класира на пето място. Единствените други членове от ЕС в топ 10 са френските Michelin и Valeo, класирани съответно на девето и десето място.
Повече от една трета от стоте най-големи доставчици на автомобилни части в света са базирани в Европа. Отново Германия доминира с 18 компании в списъка, следвана от Франция (6 фирми), Великобритания (3), Италия (2), Испания (2) и Ирландия, Швеция, Швейцария, Австрия, Холандия и Люксембург с по една, според анализ на консултантската компания Berylls.
Но и тук големите доставчици най-вероятно ще се справят с прехода по-лесно и безболезнено от по-малките конкуренти, тъй като те имат много повече възможности за диверсификация и разширяване в областите на растеж, като например електрическата мобилност. И все пак тези компании са изправени пред огромни предизвикателства.
Налице ли е упадък „а ла Детройт“ в автомобилните региони на Германия?
Предвид огромния размер на автомобилната индустрия въздействието върху заетостта на прехода към електрическа мобилност е широко обсъждано в Германия, а опитът на страната в трансформацията ще предложи ценни уроци за нейните съседи, които също залагат на този сектор. В Източна Европа действат противоположни тенденции: от една страна, индустрията на доставчиците със силно присъствие в тези страни се очаква да претърпи сериозно преструктуриране, което ще доведе до загуба на работни места. От друга страна, производителите и доставчиците на автомобили използват промяната, за да изместят производството на компоненти за електрически превозни средства в тези страни, което потенциално ще увеличи заетостта.
С оглед на драматичния залез на автомобилната индустрия в САЩ през последните десетилетия, профсъюзите предупредиха, че Германия е изправена пред „няколко малки Детройта“ в региони с висока концентрация на затруднени от прехода доставчици.
Германските автомобилни провинции Бавария (където се намират централите на BMW и Audi), Баден-Вюртемберг (Daimler и Porsche) и Долна Саксония (Volkswagen) призоваха Европейската комисия (ЕК) в края на 2020 г. да отчете въздействието върху МСП, докато взема решение за емисиите от автомобилния сектор. Индустрията и политиците от тези провинции изтъкват, че преходът към електрическа мобилност не трябва да бъде разрушителен, а вместо това да осигури постепенна трансформация, така че компаниите и служителите да имат достатъчно време за адаптиране.
авто4
Германската национална платформа „Бъдеще на мобилността“ (NPM), правителствен консултативен орган, заяви в доклад в началото на 2020 г., че над 400 000 работни места в автомобилната индустрия на страната могат да бъдат изгубени до 2030 г. при най-лошия сценарий, включващ бързо преминаване към електрически превозни средства . Докладът беше широко отразен в германските медии. Асоциацията на автомобилната индустрия на страната VDA отхвърли констатациите, като заяви, че те представят "нереалистичен и краен сценарий". Страховете от загуба на стотици хиляди позиции в индустрията сега са овладени на фона на засилените ангажименти по този въпрос на автомобилните концерни и големите доставчици.