Серията тримесечни тенденции, представени от неправителствената организация Transport&Environment (T&E), хвърля светлина върху ключовите области в транспорта, които ще определят бъдещето на този сектор в Европа. И това, което регионът прави - като се има предвид, че иска да води прехода в тази област - трябва да повлияе на случващото се в световен мащаб, пише Energy Post.
Томас Ърл от T&E обръща внимание на четири въпроса:
Първо, доказаният напредък в този сектор превръща чистия транспорт в потенциален основен фактор в новата европейска индустриална стратегия. Инициативите в транспорта варират от производство на батерии и електрически коли до внедряване на частна и обществена зарядна инфраструктура. Сред основните играчи изпъкват Германия, Испания и Франция, както и Словения, Словакия и Чехия.
Второ, целите на Европейския съюз (ЕС) се разминават със заявените амбиции на производителите на камиони с нулеви емисии.
Трето, налице е предупреждението, че камионите, задвижвани с втечнен природен газ (LNG), не са по-безопасни за климата от конвенционалните дизелови камиони.
И накрая, Ърл обръща внимание на това как субсидиите за електромобили се различават в отделните държави, като се позовава на Германия, Великобритания, Франция, Италия, Испания и Полша.
Констатациите на Ърл обобщават по-задълбочените проучвания на T&E.
Европейска индустриална стратегия за XXI век
Очакваното увеличение на производството на електрически автомобили е добра новина за европейската икономика. От производството на батерии и електроника до разгръщането на частна и обществена зарядна инфраструктура, Европа има шанса да поведе света в една от определящите XXI век технологии.
Според анализа на T&E относно производствените планове на автомобилостроителите, западноевропейските страни като Германия, Испания и Франция се очаква да осигурят най-големите производствени обеми на изцяло електрически коли през 2030 г.
Страните от Централна и Източна Европа също ще се възползват от ситуацията, като Словения, Словакия и Чехия се очаква да поведат региона при производството на електромобили на човек от населението.
Електрическите камиони
Повечето производители на тежкотоварни превозни средства обявиха доброволни ангажименти за увеличаване на производството на камиони с нулеви емисии. Теоретично това би довело до покачване на продажбите на камиони с нулеви емисии до 7% през 2025 г. и до 43% през 2030 г. Тези обещания биха надхвърлили настоящите цели на ЕС за въглеродните емисии в сегмента.
Следващия месец T&E ще публикува подробен доклад за въглеродните емисии при камионите и съпоставянето им с целите на ЕС.
Камионите на газ не са отговорът
Камионите, задвижвани чрез LNG, не щадят повече климата от конвенционалните дизелови камиони, показва новото проучване на T&E. Камионът с втечнен газ на Iveco S-Way отделя 13,4% повече парникови газове от дизеловата версия, когато метанът се отчита за период от 20 години. За период от 100 години LNGкамионът отделя само 7,5% по-малко емисии от дизеловата версия, което води до значителни щети в краткосрочен план.
Субсидиите за електрически автомобили на основните пазари се различават
Субсидиите за закупуване на електромобили са една от най-често срещаните форми на държавна подкрепа за този сегмент, но те се различават значително в отделните страни.
Франция и Великобритания, първите държави, въвели безвъзмездни средства за покупка на електрически превозни средства, вече намалиха субсидиите за напълно електрически превозни средства (BEV) и оттеглиха помощта за плъгин хибридите (PHEV), тъй като продажбите продължават да растат с бързи темпове.
Германия, която предлага най-големи субсидии в Европа за закупуване BEV и PHEV, се ангажира да запази размера на средства до 2025 г.