IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Липсата на чипове срина продажбите на нови коли в Западна Европа

Германия е единственият от големите пет пазара на Стария континент, който остава под нивата от предходната година по отношение на регистрациите

21:09 | 12.10.21 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Регистрациите на нови автомобили в страните от Западна Европа достигат 887 хил. броя през септември, с 26% под нивото от същия месец на предходната година. В сравнение със средната стойност за септември за периода 2015-2019 г. спадът достига 33%, пише Automobilwoche.

През първите девет месеца на годината регионът отчита увеличение от 6 на сто спрямо същия период на 2020 г. В сравнение със средната стойност за периода 2015-2019 г. резултатът от януари до септември включително показва спад от 24%.

Причините за тези данни са главно свързани с мерките за овладяване на пандемията от коронавирус, приложени в много от страните в Западна Европа през второто тримесечие. Това натежа върху настроенията на потребителите и сви регистрациите на нови превозни средства. С облекчаването на мерките в началото на юни започна и значителното възстановяване на автомобилния пазар. В същото време недостигът на чипове започна да принуждава редица концерни от индустрията да ограничат производството, като проблемите при предлагането принудиха компаниите да започнат корекции на своите оценки за продукцията. 

Според настоящата прогноза на Automobilwoche регистрациите на нови коли в Западна Европа през 2021 г. ще достигнат около 10,8 млн. броя, приблизително нивото от предходната година. Това би било с 24% по-малко обаче от средното ниво за периода от 2015 до 2019 г.

Несигурността около доставките ще се прехвърли и през следващата година, като за момента остава неясно кога ще бъде решен проблемът с недостига на полупроводници. Анализаторите очакват увеличение на производството на чипове със строящия се в момента допълнителен капацитет.

В момента автомобилната индустрия залага на сценарий, който изключва новия капацитет при полупроводниците. Според него наличните мощности в индустрията на чиповете ще се възстановят до степен, при която месечните продажби на нови автомобили ще могат да достигнат нивата от края на 2019 г. някъде в края на следващата година. Това ще помогне на Западна Европа да увеличи годишните регистрации на превозни средства за 2022 г. до около 12 млн. броя.  Подобно развитие би представлявало увеличение с 11% спрямо прогнозните данни за настоящата година, но все пак ще изостават с 16% спрямо средното ниво за периода 2015-2019 г.

Дори след като проблемът с полупроводниците приключи, могат да се очакват амортизиращи ефекти върху търсенето. Мерките за борба с пандемията доведоха до увеличаване на държавния дълг в региона, което ще се отрази върху финансовото състояние на домакинствата през следващите няколко години.

Според Automobilwoche годишно производствено ниво от 14 млн. автомобила не може да се очаква скоро.

Великобритания отчита най-голям спад през септември

Регистрациите на нови автомобили през миналия месец в Обединеното кралство се понижават с 34% на годишна база и с 49 на сто спрямо средното ниво за периода 2015-2019 г. Това е най-голямото понижение за страна от Западна Европа през септември. Automobilwoche очаква продажбите на нови коли в страната за 2021 г. да отчетат 2-процентен ръст до 1,66 млн. броя. С изключение на 2020 г., това би било най-ниското ниво от 1992 г. насам.

Прогнозата за британския пазар през 2022 г. предполага увеличение от 14% до 1,9 млн. автомобила, което означава, че страната ще продължи да изостава с около 25% спрямо средното ниво за периода 2015-2019 г.

Франция остава с 20% под нивото от 2015-2019 г.

Регистрациите на нови автомобили във Франция се понижават с 20,5% през септември спрямо същия месец на предходната година, докато за времето от януари до септември пазарът отчита ръст от 8 на сто на годишна база. Независимо от това данните за септември изостават с 20% от средните за периода 2015-2019 г.

Automobilwoche очаква увеличение с 2% за 2021 г. до 1,68 млн. нови автомобила. През следващата година регистрациите ще нараснат с 10% до 1,85 млн. броя.

Италия със силен ръст през първите девет месеца

Продажбите в страната спадат с една трета през септември на годишна база, докато за първите девет месеца те нарастват с близо 21%. В сравнение с периода 2015-2019 г. регистрациите отчитат спад от 26% през септември и с 20% за първите девет месеца на годината.

За текущата година Automobilwoche очаква Италия да отбележи най-силен ръст от петте основни пазара в региона с темп от 9% до 1,5 млн. автомобила. Въпреки това подобни данни биха представлявали спад от 21% спрямо периода 2015-2019 г.

За 2022 г. се очаква продажбите на нови коли да достигнат 1,6 млн. броя.

Испания ще достигне 1 млн. нови автомобила, но през 2022 г.

Продажбите на нови коли в Испания през септември се свиха с 15,7 на сто спрямо същия месец на 2020 г. За първите девет месеца на годината продажбите нарастват с близо 9%. В сравнение с 2015-2019 г. регистрациите на пазара се понижават с 25% през септември и с 30 на сто за периода януари-септември.

За цялата 2021 г. се очаква продажбите да достигнат нивото от 2020 г. - около 855 000 превозни средства. Това е с 31% по-малко спрямо 2015-2019 г.

Според Automobilwoche през 2022  г. регистрациите ще нараснат със 17% до един милион нови автомобила.

Германия изостава от нивата през 2020 г.

През първите девет месеца на годината германският пазар отчита спад от малко над процент. Това прави Германия единственият от големите пет пазара, който остава под нивата от предходната година.

През септември регистрациите на нови автомобили в страната се понижиха с 25,7%. В сравнение с периода 2015-2019 г. през септември продажбите се свиват с 28%, докато за първите девет месеца те се понижават с 22 на сто.

За 2021 г. Automobilwoche очаква спад на продажбите в Германия от 7 на сто до 2,7 млн. автомобила. Подобни данни биха представлявали най-слабото представяне на пазара от обединението на Западна с Източна Германия. За цялата 2022 г. прогнозата показва ръст от 13% на годишна база, както и спад от 11% спрямо средното ниво за 2015-2019 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:13 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 3 rate down comment 3
zelka007
преди 3 години
ние в ЕС ще се оправим , ти ми кажи чий са го дирили пак трима рассияни в арсенал и са ровили и задигнали търговски документи с чувствителна информация ... ?! ... а ... ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 3
дядя Вова
преди 3 години
EС се оказа **** в технологиите а? Това не са ви супер-пупер чипове, а просто някакви си контролери. Ниска технология.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още