Предложеното законодателство на Европейския съюз (ЕС) за осигуряване на етични и устойчиви източници на материали за батерии ще повиши световните стандарти, превръщайки регулациите в Европа в пример, който да следват останалите региони, посочва Европейската комисия (ЕК).
Предложението на изпълнителната власт на ЕС, представено през декември миналата година, е първият в света устойчив закон за батериите. Той има за цел да се справи с проблемите във веригите на доставка на батерии, включително с нарушенията на правата на човека, и ще се прилага за всички компании в индустрията, работещи на европейска почва, пише Euractiv.
Законопроектът отразява стремежа на редица индустрии да „изчистят“ своите операции от въглероден диоксид, както и ангажимента на автомобилния сектор да електрифицира своите продукти чрез изграждане на големи фабрики за батерии, докато търсенето на електромобили нараства с трицифрен темп.
Но добивът на някои нужни за батериите метали води до допълнителни щети за околната среда и е източник на злоупотреба с работниците. През 2016 г. Amnesty International разтърси технологичната индустрия, когато публикува доклад, разкриващ, че 35 000 деца работят в кобалтовите мини в Демократична република Конго, основен източник на метала.
Предложеният закон на ЕС за батериите ще изисква компаниите да решават подобни злоупотреби във веригите си на доставка или да се изправят пред забрана за своите продукти на европейския пазар.
Това е „прототип“ за регулиране на продуктите на основата на жизнения цикъл, независимо от това къде са произведени, споделя Стефано Соро, служител в дирекцията на ЕК за вътрешния пазар, промишлеността, предприемачеството и малките и средни предприятия (МСП).
„Ако някой иска да пусне (батерии) на европейския пазар ... ще трябва да спази нашите изисквания“, посочва той пред Euractiv. „Европа е неизбежен пазар за всички, които искат да правят бизнес“, изтъква Соро като посочва статута на ЕС като най-голям търговски блок в света.
Законопроектът се основава на насоките на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за етични източници и ще изисква проверка от трети страни, за да се предотвратят злоупотреби с труда, добавя той.
„Добивът на кобалт в някои части на света е свързан с нарушения на правата на човека, детски труд и животозастрашаващи условия на труд. При регулирането на устойчивостта на фабриките отговорното снабдяване със сигурност ще играе значителна роля“, пояснява Соро.
Необходимо е повече време
Представителите на индустрията изразиха подкрепа за предложението, но предупредиха, че едногодишната рамка за изпълнение на изискванията след одобрение на регламента е недостатъчна.
„Политиките за надлежна проверка ще трябва да бъдат приложени, но също така резултатите ще трябва да бъдат проверени от оценяващи органи на трети страни и цялата тази система от проверки ще трябва да бъде установена на национално ниво“, изтъква Франческо Гатильо от EUROBAT, асоциацията на европейските производители на автомобилни и индустриални батерии. „Не смятаме, че една година е достатъчна, за да се свърши всичко това“, посочва той.
Марк Мистри, старши мениджър в Института за никел, заяви, че компаниите ще приветстват възможността „да демонстрират, че са готови да идентифицират и да се справят с екологичните, социалните и управленските рискове“. Той обаче предупреди също, че системата може да има обратен ефект, освен ако не се даде достатъчно време за адаптиране на индустрията.
Той помоли законодателите да гарантират, че на индустрията е дадено достатъчно време „за действително правилно прилагане на стандартите“.
Експортиране на ценности
Регулирането на индустрията на батериите е средство за ЕС да изнася „европейски ценности“ в световен мащаб, заяви Антониус Мандерс, холандски евродепутат от Европейската народна партия (ЕНП).
„Батериите ще бъдат петролът за следващото поколение. Ще бъдат много важни за нашата икономика, но и много важни за нашето общество “, изтъква той.
Мандерс посочва, че е необходимо да се „промени начина на мислене“ на ръководителите на компаниите в индустрията, като се загърби фокуса само върху печалбата и се вземе предвид опазването на околната среда.
„През последните 30 години ние се фокусирахме твърде много върху старомодния начин на възприемане на икономиката, а именно печелене на пари, без никакви разходи за вредата върху околната среда“, добавя Мандерс.
Холандският евродепутат също призова за забрана на износа на отработени батерии, за да се гарантира запазването на суровините в батериите и да се предотврати влошаване състоянието на околната среда в Азия и Африка, където въпросните батерии могат да попаднат.
Мнението, че Европа трябва да бъде глобалният определящ източник на стандарти за батериите, беше споделено от Алекс Кейнс, експерт по въпросите за чистите превозни средства от екологичната неправителствена организация Транспорт и околна среда (T&E).
Оформянето и придържането към по-строги стандарти ще даде на европейските компании тласък по отношение на глобалната конкуренция, смята той.
Томас Бекер от BMW Group очерта усилията на германската автомобилна компания за предотвратяване на злоупотреби в рамките на нейните вериги на доставка, като например решението да не се доставя кобалт от Демократична република Конго.
Концернът също така задължава своите доставчици на горивни клетки да използват изключително възобновяема енергия, изтъква Бекер.