3. Как батериите ще поевтинеят?
Основният фокус на производителите на автомобили пада върху най-скъпите суровини и по-специално върху кобалта. Единият вариант е да замените метала с никел, който е по-евтин и предлага повече енергия. Това обаче изисква корекции по отношение на безопасността, тъй като предимството на кобалта е, че той не прегрява и не се запалва лесно. Друг вариант е да се използват алтернативи, които изобщо не съдържат кобалт, като евтини литиево-железни фосфатни клетки, някога критикувани заради слабата си ефективност, които сега отново привличат вниманието сред разработчиците заради промените в дизайна. Опростяването на дизайна на батерията и използването на стандартен продукт за редица превозни средства - вместо пакет, пригоден за всеки отделен модел - ще осигури допълнителни спестявания.
4. Има ли опасност от пожар?
Литиево-йонните батерии, независимо дали се използват в съоръжения за съхранение на енергия, включени към мрежата, автомобили или устройства като смартфони, могат да се запалят, ако са произведени некачествено, повредени при инцидент или софтуерът, който ги управлява, не е проектиран правилно.
Инцидентите все пак са рядкост, но водят до засилен контрол в сектора. Регулаторно решение от август принуди General Motors Co. да извърши сервизна акция на стойност 1,8 млрд. долара, засягаща повече от 100 000 автомобила Chevrolet Bolt в резултат на дефекти на батерията.
Инцидентите с прегряване или запалване през тази година повлияха и на някои големи проекти за съхранение на енергия в Австралия и Калифорния. И тези пожари не са лесни за гасене; на пожарникарите им отне четири часа и над 113 000 литра вода, за да потушат огъня в Tesla Model S след фатална катастрофа в Тексас. От Tesla настояват, че инцидентите с електрически коли привличат ненужно внимание. Според доклад от 2020 г. колите с двигатели с вътрешно горене могат да се възпламенят значително по-често. От 2012 г. до 2020 г. електромобил Tesla се е запалвал на всеки 330 млн. изминати километра в сравнение с конвенционален автомобил, където пожар възниква на всеки 30,4 млн. километра.
5. Кои са най-големите производители?
Азия доминира при производството на литиево-йонни клетки, като е отговорна за над 80% от наличния глобален производствен капацитет.
Китайската компания Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) е доставила най-големия обем батерии през 2020 г., завладявайки почти една четвърт от пазара. До септември тази година тя разшири лидерството си до 30%, следвана от базираната в Южна Корея LG Energy Solution и японската Panasonic Corp.
Tesla и съвместното ѝ предприятие на Panasonic е най-големият производител на батерии в САЩ. В списъка с нови разработчици попадат имена като шведската Northvolt AB и китайската Gotion High-tech Co.
6. По какво се различават отделните видове батерии?
Батериите имат едни и същи основни компоненти: два електрода - катод и анод - и електролит, който помага за прехвърляне на заряда между тях. Но има разлики в използваните материали и това е причината за различните нива на енергийна плътност. Системите за съхранение на енергия към мрежата или превозните средства, пътуващи на къси разстояния, могат да използват по-евтина и не толкова мощна катодна химия, която комбинира литий, желязо и фосфат. За превозни средства с по-висока производителност автомобилните концерни предпочитат батерии с по-голяма енергийна плътност, като LMNO батериите (литий, манган, никелов оксид) или LNCAO клетките (литий, никел, кобалт алуминиев оксид). Допълнителните усъвършенствания целят да подобрят размера на пробега на превозното средства.
преди 3 години ето ти нещо , което ще те размисли , поне предполагам ... задаваш пр.о.ст въпрос , който има мнго сложен отговор ... и отваря един куп други въпроси ... https://***.avere.org/wp-content/uploads/2020/09/englisch_Studie-EAuto-versus-Verbrenner_CO2.pdf отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Аз бих питал защо всичкото им останало е толкова евтино, ама няма. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Много неясно сте писали. Не мога да разбера мисълта Ви. Дайте някъкъв линк към този анализ, за който Вие пишете. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години направено е ... и екологично е по-добре за всички и икономически и ефективността е по-добра ... импа се е нагласил да гувичка здраво в следващите години от добивни компании ти са черти те първа ще теглиш ... ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Защо не се направи подробен анализ, какви са екологичните проблеми при добива на металите при използвани за такива батерии, производсвото им и какво е кпд-то при зареждане и активиране на заредената ел. енергия. Допълнително, какви са екологичните разходи за производстмото на тази ел. енергия, необходима за зараждането. Само вятърна и слънчева енергия не стига. а, като теглиш чертата, не само цената, но и еко ефективността трябва да се анализира. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Потому что если https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-titanate_battery не дорогие U-6 rate вспыхнет. отговор Сигнализирай за неуместен коментар