Предупреждението на японския автомобилен концерн Toyota Motor Corp., че ще намали производството през следващия месец с 40% заради дефицита на полупроводници събуди тревога относно уязвимостите във веригите на доставка на автомобили в Югоизточна Азия, докато регионът се бори да овладее с новите варианти на коронавируса., пише Nikkei Asia Review.
Акциите на най-големия автомобилен производител в света поевтиняха с около 5% по време на редовната търговия на борсата в Токио, ден след като Toyota заяви, че ще намали планираното глобално производство за септември от 900 хил. превозни средства до 500 хил. .
Компанията се позовава на недостига на компоненти, причинен от разпространението на новите щамове на коронавируса, нарушаващи работата на заводите в Югоизточна Азия, особено във Виетнам и Малайзия.
Виетнам произвежда на редица механични части, а Малайзия предоставя жизненоважни автомобилни чипове, които недостигат в момента по целия свят.
Опасенията сред инвеститорите се разпространяват и сред други японски автомобилни концерни. В рамките на два дена акциите на Nissan и Honda поевтиняха съответно с по 8% и 5 на сто.
Огромното производство на Toyota подчертава сериозната зависимост на японските производители на автомобили от Югоизточна Азия. Япония е най-големият източник в региона на чуждестранни материали за местното производство и износа на автомобили.
Тук се включват физически компоненти, както и дизайнерски и финансови услуги. В доларово изражение тези чуждестранни материали добавят до 898 милиона долара, или 16,3% от общата добавена стойност от чуждестранни източници в региона, според доклад на Центъра на АСЕАН-Япония, публикуван през януари 2020 г.
Японските доставчици на автомобили, търсещи допълнителна производствена база извън Китай, са изградили сложни мрежи за доставка в цяла Югоизточна Азия, възползвайки се от ефективното и конкурентноспособно производство в региона.
Тайланд, където японските автомобилни производители притежават 90% пазарен дял, се превърна в регионален център за износ на превозни средства. Стратегията на кралството включва внос на части, произведени в съседни страни, включително от Виетнам. Тези нации произвеждат предимно трудоемки части като седалки за автомобили, автомобилно стъкла и гуми.
Но тези мрежи разчитат на плавен поток на търговия между страните.
„Това означава, че ако в страните от Асоциацията на страните от Югоизточна Азия (АСЕАН) настъпи национална блокада заради коронавируса, съществува по-голям риск от спиране на операциите или намаляване на производството“, споделя Санширо Фукао, старши научен сътрудник в Itochu Research Institut. „Японските производители изглежда са по-силно засегнати от другите отвъдгранични производители", смята той, добавяйки, че това важи особено за Toyota.
Масатака Фуджита, генерален секретар на Центъра на АСЕАН-Япония, заяви, че преместването на производството на автомобилни части в някои страни за справяне с прекъсването няма да бъде особено трудно.
„Свързаният с автомобилите износ на АСЕАН е доста ограничен по отношение на добавената стойност“, смята той и допълва: „Това, което Виетнам произвежда например, може да бъде направено в други страни".
В Малайзия обаче възниква по-особен проблем, където са концентрирани операции, свързани с производството и тестването на чипове. Производителят на чипове Infineon Technologies спря един от своите заводи през юни. Компанията заяви по-рано този месец, че запасите ѝ достигат „историческо дъно“. При тези обстоятелства всички ограничения, свързани с пандемията в производството, като наскоро наложените в Малайзия, са особено тревожни.
По-рано този месец BMW и други автомобилни производители като Stellantis, която притежава марките Chrysler, Fiat и Alfa Romeo, предупредиха, че ще се сблъскат с по-затегнати доставки на чипове през следващите месеци.
Ford Motor също предупреди, че временно ще затвори монтажния си завод в Канзас Сити следващата седмица поради недостига на чипове, идващи от Малайзия.