Усилията на японския автомобилен концерн Toyota Motor Corp. да натрупа достатъчно чипове и други ключови компоненти, за да преодолее прекъсванията при доставките, успяха единствено да предоставят временна защита на компанията, докато останалите производители се борят с нарушените операции.
Най-големият автомобилен производител в света по пазарен дял за 2020 г. ще спре работата във всичките си 14 японски фабрики за определени периоди през следващите седмици. Въздействието на тези спирания ще се усети най-силно през септември, като Toyota сега очаква този проблем да изтрие 40% от месечното ѝ производство.
Това е поредният знак, че дори най-добре подготвените концерни по отношение на доставките не успяват да излязат незасегнати от пандемията от коронавирус, която на практика спря автомобилната индустрия преди година.
Toyota и германския концерн BMW AG, производителите, които успяха до най-голяма степен да омекотят удара от недостига на полупроводници, предупредиха за значителни щети върху дейността си през следващите месеци.
„Това не е проблем само с Toyota“, споделя Тецуо Сешимо от Saison Asset Management Co. „Но фактът, че това се случва именно с Toyota, означава, че последните опасения относно веригите на доставка в Азия, нарушени от разпространението на коронавируса, вече се материализират“, добавя той.
Toyota заяви, че 27 монтажни линии в Япония ще бъдат спрени временно, което ще засегне производството на редица модели, включително на RAV4, Corolla, Prius, Camry и Lexus RX. Новината, съобщена за първи път от Nikkei, изненада пазара, като акциите на концерна поевтиняха с близо 5 на сто, записвайки най-големия си дневен спад от 2018 г.
Според друг експерт, Казунари Кумакура, разпространението на коронавируса и новите ограничителни мерки оказват негативно влияние върху доставчиците на автомобилни части, най-вече в Югоизточна Азия.
Занапред Toyota ще търси начини за по-нататъшно диверсифициране на веригите си на доставка, за да не се фокусира само върху един регион и ще се опита да намери резервни части от доставчици в други региони.
Съкращенията на производството бяха взети предвид в предишните прогнози, така че Toyota запазва плана си за производство в размер на 9,3 милиона превозни средства за фискалната година, завършваща в края на март 2022 г. Компанията запази годишната си прогноза и за оперативна печалба на ниво от 2,5 трилиона йени (22,7 милиарда долара).
В първите дни от проблемите с дефицита на чипове, който започна да се разпространява в индустрията в края на миналата година, Toyota действаше уверено заради своята стратегия да контролира доставките. Компанията разполага със сложна система за наблюдение на обширната си мрежа от доставчици и работи със система за навременно предупреждение при евентуален недостиг.
Тази стратегия обаче се оказа недотам успешна при наличието на пандемията, тъй като невъзможността за овладяването на заразата доведе в крайна сметка до нови блокади и ограничения при пътуванията и производството.
Наскоро BMW предупреди за предстоящите несигурни месеци, тъй като глобалният недостиг на чипове се задълбочава. След като компанията заяви в началото на тази година, че е поръчала достатъчно полупроводници и очаква доставчиците ѝ да запазят активност, производителят на луксозни автомобили сега очаква мащабни производствени ограничения през втората половина на 2021 г.
Volkswagen AG също отбеляза влошаване на проблемите с доставките, докато Daimler AG оттегли прогнозата си за доставките поради недостига.