Американският производител на електромобили Tesla постигна победа над германския си конкурент BMW, след като Model 3 задмина Серия 3, приключвайки първото полугодие като най-продавания премиум автомобил среден размер в Европа, сочат изчисления на JATO Dynamics.
Победата на Tesla обаче може да се откаже краткотрайна, тъй като BMW отвръща на удара с директния конкурент на Model 3 – електрическия седан i4, който ще се появи на пазара тази есен.
Продажбите на Model 3 нарастват през юни, с което електромобилът се нарежда на второ място по продажби в Европа след Volkswagen Golf.
За първото полугодие Model 3 достига 25-та позиция при общите продажби, като обемът на неговите надхвърля над два пъти този през първите шест месеца на 2020 г.
В същото време продажбите на BMW Серия 3 се увеличават с 29 на сто.
Успехът на Tesla над BMW, Audi и Mercedes-Benz в сегмент, който се счита за крепост за германските марки, отчасти се дължи на силните резултати на пазарите на електромобили. Например, Model 3 е най-продаваният автомобил в Норвегия за този период с продажби от 6270 броя, или около 10 процента от общия обем на продажбите на електромобила в Европа.
Наред с предстоящия пазарен дебют на i4 Model 3 ще се сблъска със своеобразно „канибализиране“ на търсенето си, след като Tesla пусне в продажба своя среден SUV Model Y по-късно тази година, което ще изяде от търсенето на Model 3.
„Дори коли като Model 3 не могат да избегнат пренасочването на потребителите към SUV сегмента“, коментира анализаторът на JATO Dynamics Фелипе Муньос.
Ролята на плъгин хибридите
BMW вече се възползва от тенденцията на електрификация в сектора с успеха на своя плъгин хибрид 330e, предлаган както като седан, така и като комби.
Продажбите на плъгин хибрида от Серия 3 достигат 19 328 броя за периода, според данни на анализатора Матиас Шмит, с което автомобилът се нарежда на четвърто място в класацията за плъгин хибриди в Европа за първото полугодие, изпреварван от Ford Kuga, Volvo XC40 и Peugeot 3008 .
Успехът на 330e доведе до увеличаване на дела на плъгин хибридите от общите продажби до 13 процента спрямо 10 на сто преди година.
Делът на изцяло електрическите премиум превозни средства от среден размер нараства почти двойно в сегмента на електромобилите до 28% заради Model 3, като съществена роля тук играе още Polestar 2, който се позиционира на седмо място със 7678 продажби, изчисляват от JATO.
Появата на i4 ще предостави възможност на BMW да си съперничи директно с Model 3 чрез изцяло електрически автомобил.
C-Class е готов за растеж
Mercedes C-Class отчете слаби първи шест месеца, като продажбите му намаляха с 18 на сто, с което автомобилът достига четвърто място, тъй като германският концерн преминава към ново поколение модели.
И докато концернът предвижда премахването на шестцилиндровите модели, празнината ще бъде компенсирана от нов плъгин хибрид с батерия от 25,4 киловатчаса. Електрическият мотор е с мощност от 129 конски сили.
Audi се препъва
Audi A4 беше друг лидер в сегмента, който се подхлъзна в период, когато повечето модели отчетоха ръстове в сравнение със засегнатата от първите национални блокади първа половина на 2020 г.
Продажбите на А4 спадат с 5 %, като според JATO понижението се дължи до известна степен и на липсата на плъгин версия.
Настоящият модел A4 се проявява на пазара през 2015 г., като неговият наследник може да се появи едва през 2025 г., изчислява LMC Automotive.
Поява на нови конкуренти
Tesla показа, че съществуват компании, които могат да разбият германския монопол при премиум марките.
Последният нов играч е премиум марката на Hyundai Genesis, която по-късно тази година ще пусне в продажба своя G70 в Германия, Великобритания и Швейцария.
G70 обаче ще се появи единствено с конвенционални дизелови и бензинови двигатели, което може би ще намали интереса към марката, докато другите компании се електрифицират.
Междувременно Jaguar ще се трансформира като премиум електрическа марка, насочена към автомобилите с висок марж, което означава край на слабо популярния XE.