Когато Дмитрий Унагаев купува първата си електрическа кола преди пет години, като покупката смущава приятелите му и съседите в родния му град Хабаровск. Но нещата значително са се променили оттогава. Днес градът, който се намира в далечния изток на Русия, е пълен с електромобили, пише Bloomberg.
„Тези коли се срещат почти на всяка крачка“, споделя 31-годишният Унагаев, който притежава автосервиз. В целия град превозните средства са паркирани по улиците и в дворовете на къщите. Хората дори провесват контакти през терасите си, за да заредят своите превозни средства, изтъква Унагаев.
Повече от една пета от всички електрически превозни средства, внесени в Русия между януари и май, са продадени именно в Хабаровск и в други източни райони на Русия, въпреки че там живее едва 4% от населението на страната, според данни на базираната в Москва Autostat.
Москва, където живеят два пъти повече хора, отколкото в цяла Източна Русия, е отговорна за едва 14% от продажбите на електромобили за периода.
Т.нар. Далечен изток не е особено богат, нито се е ангажирал с екологичния преход. Фокусът му върху електромобилите произтича от уникалната икономика на региона, която е изолирана чисто географски от по-богатия Запад. Въпреки това Изтокът предлага бегъл поглед върху глобалните тенденции – по-скъпият петрол, по-евтината електроенергия и намаляващит разходи при покупка на електромобил – които някои ден могат да се наложат из цялата страна.
Тъй като Русия граничи с големите азиатски икономики на изток, местните жители се радват на сравнително лесен достъп до електромобили на ниски цени, внесени например от Япония. Първият автомобил на Унагаев е с батерии, употребяван Nissan Leaf. Такъв автомобил, произведен между 2011-2013 г., обикновено струва от 400 000 до 600 000 рубли (5500-8200 долара).
Русия
В крайна сметка Унагаев заменя своя Leaf с автомобил на американския лидер при електрическите превозни средства Tesla Inc.
Източна Русия се радва и на евтина електроенергия, която се субсидира покрай общите регионални икономически стимули. В същото време недостатъчния производствен капацитет на местните петролни рафинерии води до по-високи цени на дестилатите - над средното ниво за страната.
„Основният двигател е един и същ по целия свят“, споделя Евгени Тиртов, старши консултант в базираната в Москва Vygon Consulting. "Потребителите масово започват да купуват с рубли, евро и долари електрически автомобили, веднага щом (автомобилите) станаха икономични по-изгодни от традиционните коли", добавя той.
Става въпрос за проста математика, изтъква от своя страна 41-годишната Олга Иванова, ръководител на строителна фирма в Иркутск, Източен Сибир. тя плаща по около 500 рубли (7 долара) за електроенергия, за да задвижва своя електромобил. Разходите за бензин за втората кола на семейството ѝ достигат близо 10 000 рубли на месец.
„С моя съпруг сме изчислили, че можем да спестим около 200 000 рубли годишно“ за гориво и други разходи от притежаването на автомобил с бензин, посочва Иванова. "Не мога да кажа, че се нуждая от пари, но когато разберете, че можете да получите същия комфорт, същата радост и да спестите 200 000 рубли, това е доста приятно", добавя тя.
Средната икономия от употребяван Nissan Leaf в Далечния изток е около 40 000-50 000 рубли годишно, според Vygon Consulting, по-малко от разходите за шофиране на Лада Гранта.
„Ние също имаме автомобил на бензин, но не го използвайте много, тъй като не е нужно да караме на големи разстояния“, споделя Алексей Жуков, 28-годишен маркетингов специалист в Хабаровск. Той купува употребяван Nissan Leaf по-рано тази година, взимайки пример от някои свои роднини.
Този микрокосмос в Източна Русия е различен от реалността в останалата част на страната. Според Вигон електрическите превозни средства представляват по-малко от 0,2% от общия автопарк на леките коли. Не е изненадващо, че високата пазарна цена на нов електромобил остава основната пречка за бъдещите купувачи. Това би трябвало да се промени, тъй като цената на електромобилите - водени от спада в цените на батериите - намалява.
Външни фактори като цената на електроенергията и бензина ще зависят от правителствената политика, субсидиите или динамиката на въглеродните пазари, които варират значително по обхват и амбиции за различните страни. Все пак разпространението на електрическите автомобили, дори в малки населени места като Хабаровск, подчертава предимствата на технологията.
преди 3 години За градско и околностите до 100км отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години достигат близо 10 000 рубли на месец."ИзчисленияЦената на 1л. бензин а-95 е средно 50 рубли +/- 5 рубли, което е около 1.13 лв. за сравнение. За да спести 10'000 рубли от гориво това са 200 л. на месец. Дори само градско да кара, кола от вида на нисан-лийф отпреди 5г. харчи по макс. 7/100 градско, или това означава пробег от 2860 км на месец за втора кола :) Средната цена на тока в Хабаровск е около 3 рубли за квч., което значи, че за 500 рубли колата ще изразходва 170 квч. това прави среден разход 6 квч/100км. Дори Теслата с пробег 400-500 км харчи средно 18квч/100км при това в Хабаровск е студено и нещо трябва да топли купето.Пак цитираме: Ние също имаме автомобил на бензин, но не го използвайте много, тъй като не е нужно да караме на големи разстояния, споделя Алексей Жуков," (той дали прави по 3000 км. на месец ?) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Статията е пълно менте, ще приложа няколко изчисления:Цитат:"Става въпрос за проста математика, изтъква от своя страна 41-годишната Олга Иванова, ръководител на строителна фирма в Иркутск, Източен Сибир. тя плаща по около 500 рубли (7 долара) за електроенергия, за да задвижва своя електромобил. Разходите за бензин за втората кола на семейството отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години и къде ги карат тия електрокари ? То там пътища нема щот е над 10 хилки км. та чак токостанции .... но да предположим, че тръгне човек с няква такава вносна таратайка от единия край до другия на страната, барабар с всичкия престой за зареждане, ше му треа месец, със същия успех ше е ако си вземе кон с лесли каручка, ем не му треа хасфалт и ем арчи само трева и вода ..... аве аре вече стига с тия алабалистики не ви ли писна ? .... Тва с батерийките нема да стане не знам на кво се надявате ... или газ или водород с гарнитура дизел и бензин, средно положение немеме отговор Сигнализирай за неуместен коментар