В началото на тази година Брайън Бенсток, дилър на автомобилите на Honda и Acura в Ню Йорк, убедил своята банка, че би било разумно да купи повече превозни средства, отколкото може да побере в своя шоурум.
Този залог в крайна сметка се изплаща.
Популярните SUV модели се разграбват от клиентите веднага щом пристигнат при съответния дилър. Производителите на автомобили не могат да създават нови превозни средства с предишните темпове поради недостига на чипове. Подобно на своите колеги Бенсток е щастлив от положението, тъй като цените на продаваните от него автомобили растат, пише Ройтерс.
"Дилърите наистина нямат избор с толкова слаби доставки. Без допълнителните надценки може да се окаже трудно да поддържат бизнеса“, посочва той.
Това, което започна като краткосрочно прекъсване на доставките на полупроводниците, се превръща в дългосрочен проблем, който тласка цените на новите и употребяваните превозни средства до нива, типични за луксозните автомобили, подхранвайки страховете от ускоряващата се инфлация и предизвиквайки безпокойство в Белия дом.
Средните цени на новите автомобили в САЩ достигат 42 хил. долара, а употребяваните превозни средства поскъпват средно до около 25 хил. долара, според изчисления на Cox Automotive. Цените на употребяваните автомобили са се повишили с 45% за последните 12 месеца, според данни на Министерството на труда, и представляват повече от една трета от общото увеличение на потребителските цени през юни.
С технологичното развитие и налагането на електрификацията автомобилите все повече започват да зависят от чиповете. Недостигът произтича от съвкупност от фактори, свързани с миналогодишните национални блокади и отменените поръчки на концерните, което съвпада с ръста на търсенето на потребителска електроника.
Повишаването на цените на превозни средства и други стоки е проблем за администрацията на президента на САЩ Джо Байдън. Някои републиканци обвиняват за растящите цени щедрите федерални разходи при управлението на сегашния държавен глава, които те искат да ограничат. Служител на Белия дом споделя пред Ройтерс: „Дефицитът на полупроводници е в основата на скоковете на цените, които виждаме при автомобилите“.
В тази връзка администрацията на Байдън се е заела да намери дългосрочно решение на проблема чрез стимулиране на местното производство.
Според същия служител съществуват някои признаци, че ръстът при цените на автомобилите вече е достигнал своя пик. Източникът обаче добавя, че съществува твърде голяма неяснота относно перспективите за нормализиране на цените.
И докато скокът при цените притеснява Вашингтон, той пълни джобовете на американските автомобилни концерни, които отчитат силно възстановяване на печалбата през първото полугодие.
Общите продажби на американските дилъри от нови автомобили само през юли се очаква да достигнат рекордните 5,1 млрд. долара, като средната печалба за превозно средство ще възлиза на 4200 долара, според JD Power.
Недостигът на чипове принуди дилърите и автомобилните производители да работят с много по-икономични запаси от обикновено - подход, за който ръководителите на индустрията отдавна мечтаят, но рядко опират до него, с изключение на Tesla Inc. Сега автомобилната индустрия в САЩ се опитва да намери начин за затягане на запасите в дългосрочен план, което ще запази високи цените на техните продукти, след като проблемите с веригите на доставка бъдат преодолени.
„Ние наистина се ангажираме да преминем към система, базирана на поръчки, и да поддържаме запасите в рамките на 50 до 60 дни“, посочва главеният изпълнителен директор на Ford Motor Co. Джим Фарли пред анализатори в края на юли.
General Motors Co., който отчете рекордна печалба преди данъци и такси за второто тримесечие, очаква високите цени да се запазят и през 2022 г.
Изпълнителният директор на веригата шоуруми Lithia Motors Inc. заяви, че преминаването към модел на поръчки ще бъде от полза, въпреки че се съмнява това да се случи.
Ръководителят на Stellantis NV Карлос Таварес посочи, че е загрижен за инфлационния натиск, въпреки че концернът, четвърти в света по пазарен дял, се възползва от високите цени за своите Jeep, Ram и други подобни марки в САЩ.
Употребяваните автомобили владеят пазара
Междувременно потребителите с фокус към употребяваните превозни средства са стимулирани допълнително, тъй като дилърите използват социалните медии и призовават бивши клиенти да продадат своите коли, които вече са закупили като нови от тях.
„Казваме на клиентите... „Купихте колата си от нас преди две години, ето ви всички пари обратно, дайте ни я“, споделя Джоел Басам, президентът на базираната в Балтимор Easterns Automotive Group.
Докато спестяванията на много от американските домакинства нараснаха през миналата година на фона на блокадите и федералните помощи, лихвените проценти остават на рекордно ниски нива.
Необичайната динамика на пазара се очаква да продължи поне до края на годината, твърдят анализатори.