В края на декември 2019 г. ръководителите от централата на Volkswagen във Волфсбург осъзнаха, че могат да се сблъскат със сериозен проблем в Китай, най-големия пазар на компанията и трамплин за нейното електрическо бъдеще.
Новият флагманен модел на Passat се представи незадоволително в неофициален тест за безопасността, проведен от регулатора на застрахователната индустрия, при който беше симулиран челен сблъсък от страната на водача - изпитание, което се използва широко в САЩ от около десетилетие, пише Ройтерс.
Колата е смазана, а видеото от теста привлича вниманието на милиони потребители и предизвиква фурор в социалните медии в Китай, където успехът на германската автомобилна група се гради върху репутацията ѝ относно качеството и инженеринга.
Volkswagen преминава преди това подобен тест с Passat както в Китай, както и в Европа, като според много експерти и представители на индустрията въпросното тестване отразява по-добре качествата на автомобила и условията на шофиране в азиатската страна.
Независимо от това компанията от Волфсбург е реагирала бързо на проваленото изпитание. Дни след обявяването на резултатите от тестовете тя събира екип от десетки инженери и мениджъри, които трябва да работят със SAIC-Volkswagen, съвместното предприятие на групата в Китай, произвеждащо Passat за този пазар.
В началото на 2020 г. екипът решава, че трябва да се добавят укрепващи метални компоненти в предната част на всички нови автомобили от серията, както и при редица други модели, произведени в предприятието на концерна в Шанхай, на цена от около 400 юана (62 долара) за превозно средство, според запознати с темата източници.
Тази структурна промяна, подробности за която не са представяни досега, възлиза на десетки милиони долари разходи за стотиците хиляди превозни средства, които ще бъдат засегнати от мерките. Това е значителен удар за компания, която заяви, че се опитва да намали своите производствени разходи в Китай и в световен мащаб.
Мерките подчертават значението на Китай като основен пазар за Volkswagen и място, от което компанията черпи приходи, с които да финансира своя глобален преход към електрическата мобилност на стойност 35 млрд. евро и така да измести от първото място при продажбите на електромобили американския лидер Tesla Inc. до 2025 г.
Скъпият преход на автомобилната индустрия към по-чисти технологии се случва в момент, когато концерните вече не могат да разчитат на своето предимство в производството и продажбите, на което се радват от десетилетия в Китай и постепенно започват да отстъпват пред местните конкуренти.
Говорител на Volkswagen заяви, че концернът е разработил продукти специално за китайския пазар и че тестът, на който Passat се проваля, представлява симулиран челен сблъсък между два автомобила, сценарий, който според него е по-малко вероятно да се случи в Китай, отколкото в САЩ.
„В Китай има мантинели между платната на магистралите“, добавят от Volkswagen. "В Китай обикновено няма толкова много камиони или пикапи в сравнение с трафика в САЩ", изтъкват от концерна.
Трудно е да се сравняват дизайните на Passat на различните пазари на Volkswagen, тъй като тук често става въпрос за фундаментално различни превозни средства, изградени на различни производствени платформи.
Новият Passat, предназначен за пазара в Китай, е първият модел, който разполага с такава структурна модификация, когато е пуснат в продажба в средата на 2020 г. Автомобилът успява да премине теста, на който неговия предшественик се проваля.
Но засегнатата репутация и финансовите щети се оказват по-устойчиви за Volkswagen, най-продаваният чуждестранен автомобилен концерн в страната.
Печалбата на Volkswagen за едно превозно средство на китайския пазар спада от около 1400-1500 евро през 2015 г. до приблизително 1000 евро, като вече доближава 800 евро през последните тримесечия, посочват анализатори от Bernstein.
Продажбите на Passat също спадат – нещо, което Volkswagen приписва основно на реакцията на потребителите на неуспешния тест, както и на проблемите с продуктовата гама около глобалния недостиг на чипове.
Приходите на SAIC-Volkswagen спадат с 26% до 174,5 млрд. юана за миналата година спрямо 2019 г., докато печалбата се свива с 23% до 31 млрд. юана. Продажбите на Passat се понижават с 32% до 145 805 превозни средства, според данни на консултантската компания LMC Automotive.
Нещо повече, другото основно предприятие на Volkswagen в страната, бизнесът на групата с местния автомобилен производител FAW, отбеляза ръст на продажбите с 1,5%, въпреки че служителите на VW казват, че то набра скорост, благодарение на представянето на новите SUV и премиум модели на марката Audi.
Двете съвместни предприятия съставляват по-голямата част от китайския бизнес на Volkswagen, покривайки цялото му местно производство. Исторически те предоставят относително еднакви данни при продажбите на превозни средства, въпреки че FAW има водеща роля през последните години.
Обемът на продажбите на SAIC-Volkswagen се свива със 7,8% за първото полугодие на 2021 г. спрямо година по-рано. В същото време продажбите на FAW-Volkswagen нарастват с 23%.
През 2020 г. Volkswagen обяви, че ще прекрати продажбата на Passat в Северна Америка и Европа. Решението изненада анализаторите, тъй като моделът се продава успешно на европейския пазар. Основна причина за решението е ограничаването на вътрешната конкуренция между марките, като се очаква Skoda Superb да стане лидер в този сегмент от 2023 година нататък.