Налагането на електрическите превозни средства се ускорява благодарение на подобренията по отношение на енергийната плътност и цената на батерията, растящия брой зарядни станции и правителствените политики, които целят прекратяването на употребата на бензинови и дизелови автомобили.
Всяка страна, която иска да постигне целите за нулевите емисии в автомобилната индустрия през следващите 30 години, ще трябва да направи повече за екологизирането на индустрията, смятат експертите от BloombergNEF.
Темпът на внедряване се ускорява
Очаква се продажбите на електромобили да нараснат рязко - от 3 милиона броя през 2020 г. до 66 милиона през 2040 г., според сценария за икономически преход на BloombergNEF. В световен мащаб електромобилите ще представляват повече от две трети от продажбите на нови леки коли през 2040 г., като Европа и Китай ще са водещите региони в прехода.
Китай ще има най-голям дял с около 20 млн. електромобила, следван от Европа, САЩ и Индия.
Постепенно, от 2015 г., делът на автомобилите с двигател с вътрешно горене постепенно отстъпва на колите с алтернативно задвижване. Към 2040 г. от около общо 100 млн. превозни средства, продавани в глобален мащаб, делът на конвенционалните автомобили ще се е изравнил с този на плъгин хибридите. В същото време превозните средства с водородни горивни клетки ще останат значително по-слабо наложени от изцяло електрическите автомобили и хибридните модели.
По отношение на цената на продаваните в Европа автомобили през 2035 г. електромобилите вече ще бъдат по-евтини от конвенционалните коли. Средната цена на електормобил ще бъде малко над 10 хил. евро, докато тази на автомобил с двигател с вътрешно горене ще достига приблизително 20 хил. евро.
Промяна има и при батериите. От 2010 до 2020 г. съотношението цена-киловатчас се понижава значително от 1,2 хил. евро до около 200 евро.
При различните класове превозни средства през 2020 г. делът на дву- и триколесните електромобили възлиза на 44% от общите продажби за съответния сегмент, докато този на автобусите достига 39 на сто. Относително малък остава делът на електрическите леки коли, лекотоварните автомобили и средно- и тежкотоварните превозни средства.
През 2040 г. делът на дву- и триколесните електромобили ще нарасне до 83%, този при автобусите ще достигне 77%, а делът на леките коли с батерии ще се увеличи до 68 на сто. Лекотоварните електрически превозни средства ще представляват 59% от общите продажби за своя клас. Делът на електрическите средно- и тежкотоварни автомобили ще нарасне в същото време до 29%.