Нови стандарти за въглеродните емисии от автомобилната индустрия и цели за продажбите на електрически превозни средства се очаква по-късно в четвъртък да обяви администрацията на американския президент Джо Байдън. В дискусиите ще се включат и производителите от Детройт, които се очаква да се ангажират с целта от най-малко 40-процентен дял на електромобилите от общите продажби до края на десетилетието, пише Bloomberg.
Подобна цел звучи доста амбициозно, но всъщност е в съответствие с това, което големите автомобилни производители вече обещаха. Ford Motor Co. си постави цел от 40%, като с подобна цел се ангажира и Stellantis, сформирана след сливането между Fiat Chrysler Automobiles и PSA Group.
Германската автомобилна група Volkswagen AG вдигна летвата със стратегия, която трябва да ѝ осигури 70-процентен дял на електрическите коли от общите продажби до 2030 г.
EV1
Но сами по себе си целите за продажбите не променят нищо. Инвестициите правят това.
BloombergNEF следи отблизо инвестициите на автомобилните производители в електрическата мобилност, както и в цифровите инициативи, като интелигентни превозни средства и програми за автономно шофиране. Петте най-големи американски и европейски автомобилни концерни са ангажирали десетки милиарди долари за електромобили и цифрови инициативи.
Когато автомобилните компании казват, че ще „инвестират“ или „харчат“, те говорят за две неща: научноизследователска и развойна дейност (R&D) и капиталови инвестиции.
ЕЖ4
R&D са свързани с изследването на нови технологии и изготвяне на нов дизайн. Капиталовите разходи в същото време се отнасят за оборудването и инструментите, необходими за изграждането на нови проекти в мащаб.
Въз основа на техните обещания за продажбите и капиталовите разходи, може да се каже, че автомобилните производители са силно ангажирани с електромобилите. Но този ангажимент е още по-силен, когато разглеждаме капиталовите показатели не като абсолютни (големи) числа, а като части от общата им инвестиция.
На годишна база инвестиционните планове на Volkswagen, Stellantis и GM представляват повече от половината от техните R&D дейности и капиталови разходи през миналата година. Ford е плътно след тях; Mercedes-Benz отстъпва леко въпреки агресивната си цел относно продажбите на електромобили.
EV3
Капиталовите разходи са толкова важни, защото са кулминацията на дългосрочното планиране на бъдещето на производителя.
Стратегиите са гъвкави, както и изследванията, но капиталовото оборудване - закупено и конфигурирано за конкретни дизайни и модели - е сравнително непроменливо - капиталовите разходи за производителите на електрически превозни средства са обещание, което не може лесно да бъде отменено или пренастроено.
Целите за продажбите са сигнал за това, как и за какво една компания мисли. В същото време R&D са вектор, посока, която компанията проучва. Капиталовите разходи са повече от това. Те са съдба.
преди 3 години Много бъркаш, защото си мислиш, че нещата ще продължават да се случват като на селото откъде си. Вече писаха - заради климатичната политика на ЕС след 2 години бензинът ще стане 3 лева за литър. Прекратяват практиката с пускането на всички автомобили през преглед и въведоха екокатегориите. От догодина започват да слагат забрани определени екокатегории да влизат в градовете. До 5 години живеещите и работещите в градовете ще бъдат принудени да скачат на хибриди ако не могат да си позволят електрички. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години мисля че в предишния пост ти отговорих точно на този въпрос :).. сега дали ще са 9... 5 или 15г. не мога да ти кажа! Трудно се предвиждат иновациите.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Именно, ти как виждаш тия коли да станат по-евтини в следващите 9г.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години знаеш ли колко струваше един правец 16... внкрая на 80-те? :).. дето в ден като днешния забиваше без домашния вентилатор да му вее :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години да, както с всичко друго от ежедневието ни... пъреия автомобил с двг също е бил скъп и само за гъзари!Така беше и с компютри... телефони.. перални... печки..със соларни панели, с ветро турбини и квото се сетиш!Има много открити неща, които не са масови защото са скъпи и не приложими, докато не дойде пробив в някоянот използваните технологии.... гледай дали цялата концепция има смисъл, а не дали някоя част от нея е скъпа :;)... скъпите неща, ше станат по евтини с времето. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Да, но много от тия разработки са неприложими за момента (на фаза proof of concept) или твърде скъпи като алтернативи. Друг е въпросът, на каква цена ще са тия автомобили, защото в момента може да си вземеш една шкода за 30-40к (чисто нова) и да си я караш 15+г., без сериозни ремонти (основно поддръжка). Колко време ще изкара една батерия? Защото има коли на по 200к км, които си пъркат още напред-назад. Както и резервни части, ще минат поне още 10тина години, за да станат те по-масови. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години има много разработки за батерии от различни материали... незнам защо всички се хващате за някои аспекти от техническото изпълнение, при положение че тази индустрия тепърва стартира... особенно пък развитието на батериите е чисто ново, .. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Много бързат, съмнявам се дори 30% да са електрически през 2030-та. У нас дори 10%.Аз лично съм за ел.колите, заради липсата на шум, но колко екологични са реално? Тоя кобалт в батериите, не пада от въздуха. Друг е въпросът, след това тия батерии, къде се рециклират. отговор Сигнализирай за неуместен коментар