Тази седмица американският производител на електромобили Tesla показа, че развива различни стратегии на двата най-големи автомобилни пазара в света – повиши цените на своите продукти в САЩ, като в същото време запази цените в Китай, надявайки се увеличи продажбите там, пише Ройтерс.
Компанията, ръководена от милиардера Илон Мъск, повиши цените на базовите версии на своите Model 3 и Model Y поне дузина пъти в САЩ от началото на годината. В същото време Tesla представи значително по-достъпна версия на Model Y в Китай на фона на поредицата от медийни атаки и оплаквания от клиенти.
Tesla отчете рекордни доставки през второто тримесечие, а увеличението на цените в Северна Америка повиши тримесечната ѝ печалба до рекордно високо ниво.
Но в Китай, най-големият пазар на електрически превозни средства в света, Tesla се сблъсква с ожесточена конкуренция в лицето на местни производителите, както и с проблеми, които включват сервизна акция, протести от страна на купувачи и регулаторен натиск.
Анализаторът от Bernstein Тони Саконаги смята, че въвеждането на по-евтиния Model Y в Китай "може да затрудни устойчивото подобряване на маржа" за Tesla и повдига въпроси за "здравето на китайското търсене".
Проучване на Bernstein установява, че собствениците на Tesla в Китай не са толкова ентусиазирани по отношение на електромобилите в сравнение със собствениците в САЩ и Европа.
Tesla повиши цените за Model Y Long Range поне шест пъти в САЩ през тази година, като цената на версията скочи с 5 500 долара до 53 990 долара. В Китай концернът, чиято пазарна капитализация надхвърля 600 млрд. долара, повиши цените на Model Y и седана Model 3 само веднъж през 2021 г.
Версията на Model Y се продава в Китай при цена от 276 000 юана (42 393,71 долара).
"Мисля, че Tesla се стреми да бъде толкова конкурентоспособна, колкото може да бъде в Китай. По-ниските цени ще бъдат част от това агресивно пазарно позициониране", смята анализаторът на Roth Capital Partners Крейг Ървин. "Има много голяма разлика в цените на батериите в САЩ и Китай, както и в местните разходи за производство", добавя той.
Tesla стартира производство в своята фабрика в Шанхай в края на 2019 г. Компанията увеличи доставките на по-евтините, произведени на местно ниво компоненти, включително на батерии от китайската Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) и местното звено на LG.
Ниските разходи за производство в Китай биха оказали траен ефект за Tesla, коментира Джийн Мюнстър от Loup Ventures. "Електромобилите Tesla са средно 3 пъти по-скъпи от типичен електрически автомобил, произведен в Китай. Така че те трябва да се предлагат на по-ниски цени от тези в САЩ, за да се конкурират", добавя Мюнстър.
В Китай делът на Tesla е спаднал до 11% от общите продажби на изцяло електрически превозни средства през второто тримесечие от 18% година преди това, сочат данни на GLJ.
В същото време данните от Morgan Stanley показват, че Tesla продължава да господства на американския пазар на електромобили с дял от близо 70% към февруари, въпреки че делът на компанията се свива спрямо 81% от година по-рано.
Китай представлява 44% от глобалния пазар на електромобили в сравнение с едва 17% за САЩ.
В Китай Tesla е изправена пред конкуренцията в лицето на компании като Nio Inc и Xpeng Inc. В САЩ Tesla е значително по-силна и нейните основни местни съперници, които представляват традиционните концерни като Ford и General Motors.
Наскоро Мъск отново заяви, че мисията на компанията е да направи електромобилите достъпни за всички, добавяйки, че покачването на цените на автомобилите се дължи на глобалния недостиг на чипове. Tesla се справя с този проблем, като използва алтернативни чипове.
Мъск предостави предпазлива прогноза за недостига: "Изглежда, че ситуацията се подобрява… Но е трудно да се предвиди“.