Блокът, който предложи ефективна забрана за продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г., отпуска 2,9 млрд. евро от 12 държави в ЕС за изграждането на нови заводи за батерии. Европейската екологична група Transport & Environment изтъква, че в ЕС са планирани или се строят 38 фабрики, много от които се възползват от други мерки за подкрепа на индустрията.
Блокът идентифицира 42 компании, включително американската Tesla и германската BMW, като жизненоважни фактори при веригите на доставките на батерии и техния жизнен цикъл, вариращи от снабдяването със суровини до производството на клетки или тяхното рециклиране.
Миналата година Европейската комисия (ЕК) предложи регулации за осигуряване на устойчиво производство на батерии, докато Германия прие закон за веригите на доставки за жизнения цикъл на батериите, с идеята за изграждане на индустриални центрове от фабрики, което ще отговаря на екологичните правила и ще ограничи разходите.
Великобритания все още не е постигнала това, въпреки че от индустриалното министерство изтъкват, че страната работи по прилагането на зелени цели за автомобилната индустрия и ще публикува инфраструктурната си стратегия още тази година.
Но производителите казват, че Великобритания не действа достатъчно бързо.
"Британското правителство трябва да се събуди и да инвестира във веригите на доставки", посочва Мат Уиндъл, управляващ директор в британския производител на спортни автомобили Lotus. "Имаме знанията, имаме хората, просто ни е необходима веригата на доставки", добавя той.
Какво трябва да направи Великобритания?
Benchmark Mineral Intelligence (BMI) прогнозира, че Великобритания се нуждае от най-малко 175 ГВтч производствен капацитет на батерийни клетки до 2035 г., за да осигури търсенето за около 3 милиона напълно електрически превозни средства. Засега компанията изчислява, че Великобритания е далеч от нужния темп, като планира мощности до 56,9 ГВтч до края на десетилетието.
Britishvolt планира изграждането на фабрика за батерии с капацитет от 30 ГВтч до 2027 г. BMI е включила само част от нея в прогнозата си, тъй като очаква мощностите на британския стартъп да нараснат по-бавно от очакваното.
Britishvolt заяви, че изграждането на фабриката е предизвикателство, но според говорител стратегията ѝ за строителство на три фази от по 10 ГВтч ще помогне съоръжението да бъде напълно готово до 2027 г.