Докато напрежението нараства между Китай и САЩ, западните автомобилни производители се опитват да намалят зависимостта си от един от ключовите двигатели на революцията на електрическите превозни средства - постоянните магнити, които захранват електрическите двигатели.
Голяма част от тези магнити са направени от редкоземни метали, добити или обработени в Китай, пише Ройтерс.
Металите в магнитите всъщност са достатъчно често срещани в земята, но тяхното производство и обработка се оказват сложна материя. Китай доминира в производството, а с нарастващото търсене на магнити за всички форми на възобновяема енергия, анализатори твърдят, че глобалната индустрия може да се сблъска с техния недостиг.
Някои автомобилни концерни от години се стремят да заменят редкоземните метали. Сега група от производители, отговорни за почти половината от глобалните продажби, посочва, че ограничава употребата им.
Западните производители твърдят, че са загрижени не само за сигурността при доставките, но и за огромните колебания при цените и екологичните щети около веригите на доставка.
Надпреварата около увеличаването на пробега на електромобилите е тясно свързана с редкоземните метали, като достъпът до тези суровини всъщност предоставя нужното предимство пред конкуренцията.
Магнитите, произведени най-вече от неодим, са широко разглеждани като най-ефективния начин за задвижване на електрическите коли. В същото време Китай контролира около 90% от доставките тук.
Цените на неодимовия оксид нарастват повече от два пъти през последните девет месеца на 2020 г., сочат изчисления на американското търговско министерство.
Сред компаниите, които се опитват да намалят употребата на този ресурс, попада и третият по големина японски производител на автомобили Nissan Motor Co., който заяви пред Ройтерс, че премахва редкоземните метали, влизащи досега в конструкцията на мотора на новия модел Ariya.
Германската BMW AG направи същото по отношение на своя електрически SUV iX3 през тази година, докато Toyota и Volkswagen, най-големите автомобилни концерни в света по пазарен дял, съобщиха, че са ограничили значително употребата на подобни метали.
Редкоземните минерали са от решаващо значение за електрониката, отбраната и възобновяемата енергия. Тъй като някои от тези метали могат да генерират постоянна магнитна сила, магнитите, в чийто състав попадат, са известни като постоянни магнити.
Употребата им в автомобилната индустрия позволява на електромобилите да изминат по-голямо разстояние с едно зареждане на батерията в сравнение с тези превозни средства, които ползват обикновени магнити.
Проблемите с доставките напоследък обаче създават разделение между китайските производители на електромобили и техните западни конкуренти.
И докато вторите вече ограничават употребата на постоянни магнити, китайските концерни продължават да разчитат на тях. Представител на китайската индустрия за добив на редкоземни метали заяви пред Ройтерс, че ако геополитическите рискове бъдат премахнати, капацитетът на азиатската страна може „да задоволи напълно нуждите на световната автомобилна индустрия“.
Въз основа на изчисление на JATO Dynamics редица автомобилни концерни, отговорени за около 46% от глобалните продажби на леки коли в света през 2020 г., са заявили, че премахват или планират да премахнат редкоземните метали от своите електромобили.
Вече се появяват нови технологии за разработване на електрически превозни средства без такива метали или чрез рециклиране на магнити, използвани в съществуващи автомобили.
BMW посочва, че е преработил своята технология за електромобили, за да компенсира липсата на редкоземни метали, докато френският Renault SA успява да наложи своя модел Zoe, в чиято конструкция няма такива метали.
В същото време лидерът в сегмента Tesla Inc., чиято пазарна капитализация надхвърля 600 млрд. долара, залага и на двата варианта.
Електромобили и вятърни турбини
Неодимът е мощен метал. Неодимовите магнити в типичен електромобил тежат до 3 килограма, но дори и с тегло от 1/12 на това, такъв магнит може да привлече и задържи стоманен къс с маса от над 100 килограма, посочват от британския производител на магнити Bunting.
Въпреки че пандемията от коронавирус притисна продажбите на автомобили, търсенето на тези магнити за електрическите превозни средства нараства с 35% само през миналата година до 6600 тона, изтъкват от Adamas Intelligence.
Цената на постоянните магнити в хибридните и електрическите двигатели надхвърля 300 долара на превозно средство, или до 50% от цената на двигателя, казват анализатори.
Експерти от UBS очакват електрическите модели да съставляват половината от глобалните продажби на нови автомобили до 2030 г. спрямо едва 4% през миналата година.
Търсенето на магнити ще нараства значително и при изграждането на вятърни турбини, чийто глобален производствен капацитет е нараснал с 53% през миналата година.
През последните две десетилетия западните страни до голяма степен се отказаха от производството на редкоземни метали, което включва сложна обработка и вредни странични продукти. Днес господството на Китай се простира върху цялата производствена верига.