fallback

Автомобилният пазар в САЩ се нагорещява

Спестяванията на потребителите, евтините кредити и държавните помощи стимулират търсенето на превозни средства, докато концерните се опитват да произвеждат повече

22:30 | 15.07.21 г.

Американският автомобилен дилър Рик Рикарт очаква близо 40 SUV автомобила Kia Telluride да пристигнат в стопанисвания от него шоурум в Охайо през следващите три седмици. Повечето от превозните средства ще се задържат зад витрините само за няколко часа, пише New York Times.

„Всички са продадени“, посочва Рикарт. „Клиентите или са подписали вече документите, или са дали депозит за тях. В момента пазарът е полудял", добавя той.

В американските шоуруми клиентите изкупуват автомобилите почти за същото време от доставката, което е нужно за тяхното производство. Гладът за нови и употребявани превозни средства се подхранва от две взаимосвързани сили: автомобилните производители изпитат затруднение да увеличат производството поради недостига на чипове, причинен до голяма степен от пандемията от коронавирус, докато силното икономическо възстановяване, ниските лихвени проценти, натрупаните спестявания и държавните помощи засилват търсенето. 

Тези фактори оставят дилърите и желаещите да закупят кола да се борят за поредната доставка. Някои дилъри дори звънят или изпращат имейли до бивши клиенти, предлагайки им да купят обратно вече продадените автомобили, тъй като търсенето на употребявани коли също се засилва.

Цените на превозните средства втора ръка нарастват с около 45 процента през последната година, според правителствени данни. Цените на новите леки и товарни автомобили са се увеличили с около 5% за същото време.

Тези ценови ръстове предизвикаха дебат във Вашингтон относно въпроса дали политиката на президента Байдън, и по-специално мащабния спасителен пакет от 1,9 трилиона долара, който той подписа през март, не са отговорни за рязкото ускоряване на инфлацията. Правителството заяви по-рано тази седмица, че потребителските цени са се повишили с 5,4% през последната година до юни.

Трудно е обаче да се докаже до каква степен стимулите са подкрепили потребителската активност. Тук играят редица фактори.

Недостигът на чипове например засяга автомобилните производители по целия свят и не е пряко свързан с политиките на САЩ. Представителите на индустрията обвиняват ограничения производствен капацитет при полупроводниците и свързаните с пандемията смущения в предлагането и търсенето.

За да се възползва максимално от ограничените доставки на чипове, General Motors временно премахна определени функции в някои от своите модели. А френският производител Peugeot замени цифровите скоростомери с аналогови в някои модели.

Компаниите за отдаване на автомобили под наем, които продадоха хиляди коли по време на пандемията, за да оцелеят, вече са на пазара и купуват. Те искат да се възползват от летния бум при пътуванията, който повиши цените за наемане на автомобил до няколкостотин долара на ден.

Индустриалните ръководители заявиха, че за последно е отчетено такова разминаване в търсенето и предлагането  непосредствено след края на Втората световна война, когато американските автозаводи се връщат към производството на автомобили вместо на танкове и самолети.

Дилърите твърдят, че се продава почти всичко, от луксозни автомобили и спортни коли, които струват над 100 000 долара, до всякакви употребявани автомобили, които много родители купуват за своите деца тийнейджъри.

Въпреки че равнището на безработицата все още е по-високо спрямо нивата преди пандемията, много хора разполагат с пари за харчене. Държавните плащания в брой помагат на много хора, докато редица американци, останали да работят от домовете си, също трупат спестявания на фона на затворените заведения. 

Кредитирането на автомобилни покупки също е относително евтино - поне за хора с добро кредитно досие. Някои производители на автомобили като Toyota, който е по-малко засегнат от недостига на чипове в сравнение с конкурентите, рекламират кредити с нулева лихва за някои свои автомобили.

А дилърите продават по-малко превозни средства, но печалбите им нарастват. Това е огромна промяна спрямо пролетта на 2020 г., когато повечето дилъри затвориха врати за около два месеца и трябваше да съкращават работници, за да оцелеят.

Разбира се, недостигът на автомобили ще свърши, но не е ясно кога.

Когато пандемията плъзна по света миналата пролет, автомобилните производители замразиха своите операции до средата на май. По-бързото от очакваното възстановяване на сектора обаче доведе до недостиг на полупроводници, тъй като производителите на този жизненоважен компонент се преориентираха към компаниите за потребителска електроника.

През първата половина на 2021 г. редица автомобилни концерни обявиха, че съкращават производството заради дефицита на чипове. Това обаче не спира дилърите да се надяват, че ситуацията скоро ще се подобри.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:05 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още