Изчислено е, че производството на леки автомобили в глобален план е нараснало с 15 на сто през първото тримесечие на 2021 г., като от IHS Markit очакват то да се увеличи с 50% през второто тримесечие на фона на ниската база от 2020 г.
Тъй като автомобилната индустрия все още се възстановява от ефектите от коронавируса, тя продължава да се сблъсква с препятствия, като ограниченията по веригите на доставка.
През първото тримесечие IHS Markit отчита големи смущения в индустрията, тъй като стана ясно, че веригите на доставка не са синхронизирани и полупроводниците не са на разположение, за да отговорят на по-високите нива на търсене на превозни средства. Доставките на полупроводници се насочват към други индустриални сектори, като потребителската електроника, а търсенето на превозни средства възстановява предпандемичните си темпове. Поради тези причини през първото тримесечие автомобилното производство в глобален план губи 1,4 млн. превозни средства, изчисляват от IHS Markit.
Ситуацията през първото тримесечие се задълбочава на фона на някои допълнителни локални смущения като застудяването в Тексас и земетресението във Фукушима, довело до пожара в завода на Renesas.
Поглеждайки към второто тримесечие, прекъсванията в доставките продължават да тежат върху производството.
През третото тримесечие IHS Markit очаква продължителни смущения, но не в мащаба, наблюдаван през първото или второто тримесечие. Компанията прогнозира подобрение, тъй като автомобилните концерни вече предприемат мерки за подобряване на прогнозируемостта по отношение на сложната верига на доставка.
IHS Markit открива доказателства за това в някои от по-умерените данни, предоставени от General Motors (GM), и постоянния ангажимент на Toyota към нейното планиране. В случая на Toyota е ясно, че японският концерн наблюдават веригите на доставка повече от 10 години след аварията във Фукушима през 2011 г., докато GM се фокусира върху подобряването на своята оценка на ситуацията от януари.
За последното тримесечие IHS Markit прогнозира, че предлагането на полупроводници ще бъде приведено в съответствие с едно „разумно“ ниво на търсене от страна на автомобилната индустрия.
чипове
„Подчертаваме разумно, тъй като производителите на автомобили и доставчиците от първи ред няма да постигнат разумно ниво, ако комуникират с преувеличени или прекалено амбициозни нива на търсене на полупроводници. Без някакво значително увеличаване на капацитета, един от най-добрите начини за намаляване на прекъсванията, които наблюдаваме сега, би бил привеждането на наличния капацитет в съответствие с реалистичните планирани обеми“, посочват от IHS Markit.
Фабриките за полупроводници, които бяха засегнати от снежната буря в Тексас и пожара в Япония, вече работят с възстановени темпове. Макар периодът на суша в Тайван да продължава, валежите през юни достигат историческата средна стойност за месеца, изтъкват от IHS Markit. „Това не означава, че сушата е отминала, но със сигурност е положителен знак и облекчава някои от водните ограничения за района“, добавят от компанията.
Според IHS Markit наличието на нови огнища на коронавирус ограничават работата в производството на чипове и това на автомобили в засегнатите региони. Ако те (огнищата) са спорадични, въздействието трябва да бъде минимално и краткосрочно“, смятат анализаторите.
Появата и разпространението на нови щамове, особено в региони с ограничен достъп до ваксини, продължава да застрашава наличието на полупроводници поради намаляването на работната сила.
Очаква се доставчиците на автомобилни чипове, засегнати от недостига, да възстановят своята дейност през третото тримесечие.