Все по-голям брой европейски компании започват да изграждат гигафабрики за електрически батерии - сектор, които заедно с Tesla, е доминиран до голяма степен от азиатски играчи.
Норвежката енергийна компания Freyr планира изграждане на фабрика, подхранвана от вятърна и хидроенергия в Мо и Рана, отдалечен крайбрежен град близо до един от най-популярните ски курорти в страната. Daimler и BMW вече са създали енергийно ефективни гигафабрики в Германия. Френското новосъздадено предприятие Verkor планира съоръжение на север от Тулуза, пише BBC, цитирана от Bloomberg TV Bulgaria.
Великобритания планира първата си оперативна гигафабрика за батерии до края на 2023 г. Управлявана от фирма, наречена Britishvolt, тя ще се захранва от водноелектрическа енергия, добивана от Норвегия, както и от офшорни вятърни паркове.
На 200 км южно от арктическия кръг, в Северна Швеция, стартъпът Northvolt, съоснован на двама бивши ръководители на Tesla, вече е започнал строителството на своята гигафабрика. Компанията се надява да осигури една четвърт от електрическите батерии в Европа, тъй като търсенето на електрически превозни средства нараства заради глобалната надпревара за намаляване на въглеродните емисии.
„Ако погледнете прогнозите - за да могат всички автомобилни производители да направят тези електрически автомобили, количеството батерии, от които ще имат нужда, ще бъде огромно“, казва мениджърът на завода Фредрик Хедлунд, който е сигурен, че ще може да започне производството до края на 2021 г.
До 2030 г. 40% от всички продадени нови автомобили ще бъдат електрически, сочи последната прогноза на инвестиционната банка UBS, което ще се повиши до почти 100% от пазара на нови автомобили до 2040 г.
Най-зелената батерия в света
В първата си фаза Northvolt има за цел да произведе достатъчно батерии за захранване на почти 300 000 електрически автомобила годишно, но с потенциал да увеличи количеството до 1 милион.
Наскоро тя обяви, че е набрала още 2,75 млрд. долара за финансиране на разширяването си.
„Изграждаме тотално нова индустрия, която всъщност не е съществувала, особено в Европа, в този мащаб“, казва Хедлунд. "Не само аз, но и много хора смятаме, че това е най-страхотният проект в Европа в момента."