След малко по-малко от четири седмици Европейската комисия ще разкрие как ще накара континента да постигне своите климатични цели. Това ще бъде дебел пакет от дванадесет законодателни предложения. Новите правила имат за цел да ограничат консумацията на енергия. Съществуващи разпоредби трябва да бъдат затегнати, включително граничните стойности за количеството CO2, което автомобилите все още могат да отделят.
Сега автомобилната индустрия е стряскана от спекулации за намаляване на тези граници до нула до 2035 г. Списанието Politico съобщи първо за тази стойност. Говорител на ЕК не пожела да коментира темата пред Handelsblatt, тъй като законодателната дискусия все още е в ход. Той потвърди обаче, че „новите пределни стойности трябва да гарантират ясен път към мобилност без емисии“.
Производителите предупреждават за съкращаване на работни места в индустрията: „Ефектите върху работните места, особено в сектора на доставчиците, ще бъдат значителни“, казват от Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA). Дори и досегашните цели на ЕС биха могли да засегнат около 215 000 работни места.
VW не намира планираното в Брюксел затягане на климатичните цели за толкова драматично. Твърди, че е подготвен за него. Рамковите условия за разширяване на електромобилността обаче трябвало да са правилни. Според VW това включва съответна инфраструктура за зареждане и производство на достатъчно зелена електроенергия.
Представители на индустрията определиха планираното от ЕК като първа стъпка до 2030 г. затягане на емисиите на CO2 от 55 на 60 процента като „осъществима“. Очакваше се, че Брюксел ще подготви това допълнително затягане, за да изпрати „политически сигнал“.
„Ако се приспособите към 55 процента, вероятно можете да управлявате и 60 процента“, казват анализатори. Намалението с 60% до 2030 г. също така е и „червена линия“, казват източници от бранша. За по-малко от десетилетие едва ли би могло да се постигне повече, тъй като всички производители на автомобили заедно ще трябва да построят голям брой нови фабрики за акумулатори и да осигурят необходимите доставки на суровини.
И в Европейския парламент се смята за реалистично ЕК да направи такова широкообхватно предложение. Някои депутати обаче вече обявяват съпротивата си. „Взехме решение за граничните стойности едва през 2019 г. Не разбирам защо комисията иска да ги преразгледа две години по-рано от планираното “, казва Йенс Гизеке (християндемократ).
„Няма правна сигурност и сигурност за планиране. Комисията не се придържа към споразуменията“, казва пък социалдемократът Исмаил Ерту. „На фона на инфраструктурата, която имаме в момента, е нереалистично да продаваме само електрически превозни средства през 2035 г. Всички държави членки ще трябва да инвестират масово в зарядни станции. Не виждам как ще стане това“.
Регламентът все още предлага вратичка за производителите на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Класическите двигатели също могат да работят с електронни горива (E-Fuels), т.е. със синтетични горива, направени от слама, например.
Индустрията изисква това да бъде запазено, т.е. не само да се разчита на напълно електрифицирани коли. Колкото по-бързо се затягат климатичните цели в транспортния сектор, толкова по-трудно е да се изпълнят те. А и електрогоривата все още трябва да се произвеждат с много електричество и са скъпи. Производителите на електрогоривата нямат времето да станат по-ефективни и по-евтини.