Американският автомобилен концерн General Motors, считан в миналото за измерител на икономическата сила на САЩ, намалява разходите в опит да се превърне в лидер в сегмента на електромобилите, пише Energy Post.
Главният изпълнителен директор на най-големия автомобилен производител в страната Мари Бара дори предпочита хората да възприемат GM като технологична компания. Концернът премахна онези звена, които носеха загуби, като в същото време инвестира в технологични инициативи.
Съперниците на традиционните производители като Tesla и стартъпите с фокус върху електрическата мобилност принуждават представителите на „старата генерация“ да се фокусират върху по-екологичните превозни средства, за да не изостанат от глобалния тренд към електрификация.
Страните по света вече се опитват да привлекат новата автомобилна индустрия и работните места, свързани с нея, отдалечавайки ги от техните исторически центрове.
Оторизираните сервизи трябва да променят начина си на работа, тъй като електромобилите се развалят по-рядко от конвенционалните им аналози.
В същото време бъдещето на бензиностанциите също е забулено в мъгла, тъй като водачите на електромобили предпочитат да зареждат своите превозни средства в домашни условия, на работа или на зарядна станция с голям капацитет, която е собственост на автомобилния производител.
Бързата промяна изглежда неизбежна след обявения през март план на администрацията на президента на САЩ Джо Байдън за подкрепа на електрификацията със 174 млрд. долара, които ще бъдат насочени към преоборудване на фабриките, увеличаване на вътрешното предлагане на суровини и материали, данъчни стимули за закупуване на електромобили и програми за финансиране на разширението на зарядната инфраструктура.
Преходът към електрификация на General Motors, целящ постепенното премахване на бензиновите и дизеловите двигатели до 2035 г., представлява обрат за производителя, който е обвиняван преди в убийството на електрическия автомобил.
Електрическата авантюра на GM подчертава амбициите на концерна да се превърне в технологична компания. Технологичната индустрия отдавна посяга към автомобилното ядро на САЩ в Детройт, осигурявайки редица компоненти за интериора, ходовата част и двигателя.
GM отговаря на предизвикателството, като се интегрира в технологичната екосистема на Силициевата долина, адаптирайки своя бизнес модел за високотехнологичната ера.
Може ли GM да победи Tesla?
Big Tech (събирателно на големите американски технологични компании – Amazon, Apple, Facebook, Google и Microsoft – бел. ред.) доминират по отношение на инвестициите в чиста енергия, но декарбонизирането на транспорта е сфера, където действат предимно нови играчи. Стартъпите за електромобили, които размиват границата между технологии и автомобили, продължават да се множат.
Базираната във Фримонт Tesla илюстрира тласъка на новите имена в технологично-автомобилната индустрия. Всъщност процъфтяващото съперничество между Tesla и GM е свързано с по-мащабни тенденции, характерни за автомобилната индустрия в САЩ.
През декември 2020 г. пазарната капитализация на Tesla се увеличи до около 700 млрд. долара, повече от общата стойност на останалите автомобилни компании в топ 10. Някои анализатори прогнозираха, че оценката на компанията на Илон Мъск може да достигне трилиони долари.
Тази пазарна еуфория обаче влезе в употреба за традиционните автомобилни производители. От началото на годината акциите на GM се търгуват при най-високата им цена, откакто компанията осъществи своето първично публично предлагане през 2010 г.
Инвеститорите вярват, че новите играчи в сегмента на електромобилите могат бързо да реализират търговски своите иновации, за да завладеят пазара. Но GM смята, че може да изпревари стартъпите, като възприеме новите технологии и ги съчетае със своята индустриална мощ.
Но това се оказва, че не е толкова лесно. Сътрудничеството на концерна с Nicola остава ограничено, тъй като прохождащата компания продължава да изпитва затруднения да реализира пазарно своята технология. Вместо това GM планира да преоборудва своята фабрика в Детройт, в която ще започне собствено производство на електромобили.